Foder til behandling af struvitter og oxalatsten

Hej Kattegale

Jeg er netop kommet hjem fra dyrlæge med vores hankat. Han har desværre en hel del oxalatsten og struvitter. Han skal jo selvfølgelig have noget foder som hjælper ham af med det.

Hvad vil I foreslå? Og findes der evt. et tilskud som han kan få i stedet for specialfoder? Jeg kan finde en masse mod struvitter, men knap så meget mod både struvitter og oxalatsten.

I første omgang skal han have noget som opløser de sten og krystaller der er, og på sigt skal vi jo så forebygge - her håber jeg på at der findes et tilskud han kan få ved siden af.

Vi har nemlig den udfordring at vi har en ældre kat også. Hun fejler ingenting, men er lidt småt spisende. Vi har endelig fundet et foder nu som hun er blevet rigtig fin af, ellers har hun altid været til den tynde side. De har normalt mad stående fremme ad libitum. Hankatten, som nu skal have specialfoder, er også til den noget tynde side (og intakt), så vi er altså ikke ude i den klassiske for tykke kastrat der døjer med urinsten. Kastration er pt ikke en mulighed.

Jeg har aldrig stået med en kat med urinvejslidelser før, så jeg er virkelig på bar bund i forhold til foder. Jeg tænker bare at der må findes nogle flere valgmuligheder end det dyrlægen har.

Vi har til en start fået virbac urology 2 (dissolution & prevention, struvite & oxalate crystals)

Jeg har læst om Urical - vil det kunne bruges som “vedligehold” senere på almindeligt foder?

Der er så vidt jeg ved ikke noget der kan opløse oxalat sten? Og spøjst at han har begge når den ene slags kommer ved forhøjet pH og den anden ved for lav. Mht special foder så køb på sådan noget som zooplus.de eller medicanimal.com - Hill’s er absolut det bedste på markedet efter min mening.
Og så giv ham masser af vådfoder af god kvalitet - og uden sukker eller anden kulhydrat.

Ingen af de hankastrater jeg har haft der har døjet med den ene eller anden slags urinvejssten eller urinvejsproblemer har været overvægtige, så det er altså mere end almindeligt at det er kastrater i alm. kondition der får den slags problemer (IMO især hvis man ikke fodrer med vådfoder) :slight_smile: Vi har en foderkasse hvor visse af vores kan komme ind, og andre ikke kan via en sureflap kattelem. Men du kan evt. se til sureflaps madskåle, der kunne du få en til hver :slight_smile:

Hej Hestia
Jeg har brugt dette foder (royal canin veterinary diet urinary S/O high dilution) med stor succes,til min hankastrat der døjede rigtig meget med struvitter.
Han har heldigvis ikke haft problemer længe:)
Rigtig god bedring til din kat,håber han snart er på toppen igen.
Du kan købe foderet hos dyrlægen og zooplus.

Tusind tak for jeres svar. Jeg er en smule frustreret over at stå i den situation. Jeg skal ud og have fat i noget foder i dag. Min dyrlæge havde kun prøveposer tilbage af det foder jeg skal bruge - og får de “rigtige” sække hjem mandag. Han spiste en hel dagsration på 5 minutter, og jeg vil helst ikke at han går uden foder for længe. Han kunne godt trænge til at tage på, så jeg vil tilbyde ham noget mere.

Må han få “almindeligt” vådfoder? Vi har en hel del stående af en kvalitet med højt kødindhold.

Efter min mening, ja det må han godt stadig.