Men som jeg har sagt hele tiden, hvis man ikke har haft kat i mange år og er i de rigtige kredse her inde så er man yt når man kommer med noget nyt.
Men syntes du skal spørge Leopols mor hvad hun siger efter hun har skiftet foder. Kan huske hvor få der svaret på det jeg skrev, jeg ville da nok sige hvis jeg læste at en anden kat havde fået det super og blodprøver der var blevet fine så ville jeg ikke være så hoskisnosky !!!
Men beklager MEGET min glæde for uden det foder har jeg ikke haft Morgan i dag …
[quote=JulleMLF;434160]Nej det er efterhånden gået op for de fleste at du har din egen magiske superblanding.
Prøv lige at acceptere at nogle foretrækker andre mærker.[/quote]
Her får Oliver Iams vådfoder og Sheba (fra rema 1000)
Han får det serveret 4-6 gange om dagen, afhængig af hvor sulten han er, eller om jeg skal nogle steder (Han får altid en lille potion vådfoder inden jeg går ud af døren hvis jeg er væk i længere tid)
Her regulere han selv hvor meget han vil spise ad gangen, så der er intet problem… Han spiser tørfoder i løbet af dagen og natten, hvis han er mere sulten og der er lidt tid til at han skal ha vådmad igen
Mit råd ville være at give dem lige så meget vådfoder som de overhoved gider spise… Og put evt lidt ekstra vand oven på (gør jeg altid) Så får de nemlig det væske de skal bruge, og du slipper muligvis for blærebetændelse, da systemet bliver skyllet godt igennem
Til killinger bruger jeg RC BabyCat og Kitten, men mine killinger/katte bliver stopfodret med råt og vådt, så det er heldigvis ikke så meget tørfoder de spiser
R500 - Mine katte har aldrig og jeg mener virkelig aldrig haft problemer med RC foder… Serverer jeg andet for mine voksne katte kigger de på mig som om jeg er dum, og nægter at spise indtil de får deres RC igen.
Er sikker på du har haft en god oplevelse med at skifte, men ligesom mennesker ikke kan tåle alt slags mad kan katte vel heller ikke?
Jeg tror det er meget individuelt, hvad foder folk vælger og hvilke kriterier de vælger udfra.
Syntes det burde give stof til eftertanke når en som har været på RC i MANGE år skifter over hun bruger MEGET mindre foder…
Hendes den gammel kat er begydnt at fjolle rundt (det samme er min birma også)
Nu hvor vi har så mange tråde her inde hvor mange der ville give det bedste af det bedste (kød/fisk ) så foder de med mel produkter :S det kan jeg ikke lige få til at hænge sammen.
[quote=Henriette;434196]R500 - Mine katte har aldrig og jeg mener virkelig aldrig haft problemer med RC foder… Serverer jeg andet for mine voksne katte kigger de på mig som om jeg er dum, og nægter at spise indtil de får deres RC igen.
Er sikker på du har haft en god oplevelse med at skifte, men ligesom mennesker ikke kan tåle alt slags mad kan katte vel heller ikke?
Jeg tror det er meget individuelt, hvad foder folk vælger og hvilke kriterier de vælger udfra.[/quote]
jeg har pt 2 perser killinger (den ene EXOTIC) men de har siden de var 4 uger fået først
KMR
KMR med A/D
KMR med babycat mousse fra RC
rc opblødt med feline porta 21
hills kitten ds.
RC persian kitten med feline porta på toppen
i dag har jeg set at min ellers så ekstrem kræsne perserkilling har spist opblødt RC persian kitten, weeehuuu
jeg er stor tilhænger af tørkost, og vådmad X 2 dgl…men min perserkilling gør at jeg fodrer tørkost ad libitum og så våd X 4 i døgnet…
Min perserkilling ligner sin far…i dag har hun spist biksemad…nej ikke toflerne kun køddet som bestod af culotte og flæskesteg…
jeg er glad for at hun skal blive her…så jeg ingen bebrejdelser får fra evt. killingekøber…
[quote=R500;434201]Syntes det burde give stof til eftertanke når en som har været på RC i MANGE år skifter over hun bruger MEGET mindre foder…
Hendes den gammel kat er begydnt at fjolle rundt (det samme er min birma også)
Nu hvor vi har så mange tråde her inde hvor mange der ville give det bedste af det bedste (kød/fisk ) så foder de med mel produkter :S det kan jeg ikke lige få til at hænge sammen.[/quote]
Igen jeg tror det er meget individuelt hvad man fodre sine katte med og hvad de vil have.
ja mine voksne sulter hellere end æde andet end RC persian… jeg har en hel sæk applaus som hunden får en håndfuld af af og til, så jeg får det brugt…kattene tror jeg vil forgifte dem hvis jeg serverer det for dem
[quote=R500;434177]NÅ NÅ sikke et hoskisnosky svar !!!
Men som jeg har sagt hele tiden, hvis man ikke har haft kat i mange år og er i de rigtige kredse her inde så er man yt når man kommer med noget nyt.
Men syntes du skal spørge Leopols mor hvad hun siger efter hun har skiftet foder. Kan huske hvor få der svaret på det jeg skrev, jeg ville da nok sige hvis jeg læste at en anden kat havde fået det super og blodprøver der var blevet fine så ville jeg ikke være så hoskisnosky !!!
Men beklager MEGET min glæde for uden det foder har jeg ikke haft Morgan i dag …[/quote]
Kald svaret hvad du vil skeem.
Men at sidde og lege selvudnævnt foderekspert og kalde andre mærker noget skrammel hører ingen steder hjemme.
Mine katte er også opvokset på RC kitten og hills kitten og de har fået dagligt tilskud af bla. whiskas killinge vådfoder eller ander mærker vådfoder til killing samt kogt kylling, fisk o.lign. Alle mine katte er sunde og raske og har godt helbred og flot pels.
Jeg tror faktisk meget de fleste mærker indenfor kattefoder er ok til kattene, jeg tror mere det handler om at fodere varieret og jeg bruger selv at blande flere forskellige mærker sammen. Jeg fodre dagligt med vådmad også og her bruger jeg flere forskellige typer som jeg veksler imellem. Det er både dyre og billige mærker jeg fodre. Ind imellem får de også kogt kylling, fisk osv.
Jeg har besluttet at give Orijen blandet med Hill’s Nature’s Best Feline Kitten - sidstnævnte er hun vandt til hjemmefra.
Og så vil jeg give det samme vådfoder og råt, som mine voksne katte får - Dejligt at de kan spise det samme! Så bliver der ikke noget besvær med, at de skal spise adskilt.
Med hensyn til det jeg skrev om korn i RC, så var det ikke killingefoderet specifikt, jeg tænkte på. Jeg har bare efterhånden læst mange steder herinde, at RC er mindre godt, fordi der er korn i, og så har jeg bare antaget, at det var RC generelt der var tale om - Men egentlig ved jeg ikke, om det også gælder for killingefoderet… :?
Og til alle jer der bruger RC, så var det bestemt ikke for at sige noget dårligt om mærket. Jeg er sikker på, at det er et af de bedre fodermærker, men jeg tager bare til mig, når der først er nogle stykker, der har sagt, at noget er mindre godt, og så holder jeg mig i stedet til det, som jeg endnu ikke har hørt noget dårligt om - Bare for at være på den sikre side.
Set med mine øjne har du intet at undskylde for
Du har en holdning til foder - og det er da helt okay.
Jeg tror på, at man skal lave lidt research - teste - drage nogle konklusioner/erfaringer før man finder det foder, som man selv synes passer til ens katte.
(og så kan foderet for min skyld hedde, hvad det nu vil)
Har/får jeg noget Hill’s/RC/Iams så får mine det da også bare, men skal jeg købe noget foretrækker jeg noget med et højere protein indhold (orijen, porta 21 grain free m.fl.)
Dog skal man virkelig huske at give ekstra vådfoder og/eller vand over tørkosten, da der slet ikke er nok vand i tørkost til at dække kattens behov (nyrene) og katte ikke selv får drukket tilstrækkeligt ved siden af (gælder selvfølgelig også alm. tørkost, men ekstra vigtigt når protein-indholdet stiger).
Jeg vil gerne anbefale bogen [ame=“Amazon - Your Cat: Simple New Secrets to a Longer, Stronger Life: Elizabeth M. Hodgkins: 9780312358020: Books Cat” af Elizabeth Hodgkins[/ame]. Forfatteren er dyrlæge og har i mange år arbejdet for en af fodergiganterne, og i bogen kan man læse om, hvorfor tørfoder og for meget korn er en dårlig idé for katte, og hvad man så kan prøve at give dem i stedet for. Og om hvordan man gradvis kan vænne en kræsen kat til nyt foder.