Sidste gang jeg havde killinger, brugte jeg Royal Canin, da jeg fik det anbefalet af kattehjemmet og dyrlægen. Nu har jeg jo så herinde fundet ud af, at der er for meget korn i. (Tak for at I hele tiden gør mig klogere. )
Så nu vil jeg gerne vide, hvad der så er godt killingefoder.
Er “Orijen Cat and Kitten” godt til killinger? Det er nemlig det, jeg bruger til mine voksne katte, så det ville jo være dejligt nemt.
Hvilket tørfoder vil I ellers anbefale til killinger? “Hill’s Nature’s Best Feline Kitten Huhn” måske?
Og hvad ville I så anbefale som vådfoder??
Tak for, at jeg altid kan spørge jer herinde om sådan nogle ting, så jeg er sikker på at gøre det bedste for mine mislinger!
Jeg har ikke selv haft brugt det til killinger, men kunne sagtens finde på det
Mht. vådfoder ville jeg give “lidt af hvert”, dvs. hvis du finder killingevådfoder, de vil spise i en variant, der ikke indeholder kulhydrater og sukker, er det fint og ellers ville jeg bruge voksenvådfoder og bare sørge for, at de får, så meget de har brug for af det.
[quote=Temple Bar;433997]
Mht. vådfoder ville jeg give “lidt af hvert”, dvs. hvis du finder killingevådfoder, de vil spise i en variant, der ikke indeholder kulhydrater og sukker, er det fint og ellers ville jeg bruge voksenvådfoder og bare sørge for, at de får, så meget de har brug for af det.[/quote]
Jeg ahr lige nu er kuld harmoniske killinger ude i fosterhjem
De er vokset op på Applaws kitten - Natures Best kitten - IAMS kitten - det er dem jeg lige husker. De tog selvfølgelig også for sig af de voksnes foder …
[quote=Lis Dahlstrøm;434002]Jeg ahr lige nu er kuld harmoniske killinger ude i fosterhjem
De er vokset op på Applaws kitten - Natures Best kitten - IAMS kitten - det er dem jeg lige husker. De tog selvfølgelig også for sig af de voksnes foder …[/quote]
Okay, tak for anbefalingerne.
Det er okay hvis de også spiser af de voksnes, eller?
Mine har altid fået RC killinge foder, og jeg har ingen problemer med det…
De har dog selv mulighed for at vælge om de vil have voksen eller killinge fra RC, samt der til tider kommer andet lækkert tørkost i huset hvis jeg lige falder og et godt tildbud.
Af vådfoder har jeg brugt lidt RC, noget Iams, Whiskas hvis lavvande i pungen alt til killinger. Og nu når de er blevet lidt ældre får de også lidt Lux.
Jeg synes, det vigtigste er, at man ikke giver killinger alt for meget “nyt” foder, når de kommer hjem, så de får dårlig mave e.a.
Bland det langsomt op med det, de er vant til og pas på med Whiskas, har haft killingeejere i røret med en syg killing :S
Mener du virkelig det… at de skal have alt det vådfoder de vil have… også selvom der står tørfoder fremme ?? (er godt klar over at god vådfoder er at fortrække).
Jeg har været lidt i tvivl om Shrek. Han kan uden problemer spises 156 gram vådfoder og sikkert også mere … på en gang Han er 16 uger i dag, vejer omkring 2,8 KILO og er altså en alm poly-huskat. Han har allerede en smule hængemave - og skal altså først kastereres om 2 uger.
[quote=Fire misser;434064]Mener du virkelig det… at de skal have alt det vådfoder de vil have… også selvom der står tørfoder fremme ?? (er godt klar over at god vådfoder er at fortrække).
[/quote]
Ja, det mener jeg Vådfoder giver dem en bedre mæthedsfølelse end tørfoder og mange oplever ved “fri” fodring med vådfoder, at kattene så ikke spiser særlig meget tørfoder.
En meget stor del af vådfoder er jo vand (ca. 80%), så det skulle gerne tisses ud igen
[quote=Temple Bar;434066]Ja, det mener jeg Vådfoder giver dem en bedre mæthedsfølelse end tørfoder og mange oplever ved “fri” fodring med vådfoder, at kattene så ikke spiser særlig meget tørfoder.
En meget stor del af vådfoder er jo vand (ca. 80%), så det skulle gerne tisses ud igen :D[/quote]
Hjemme hos mig er vådfoderet kontrolleret (kun som supplement) - mine har så heller ikke vådfoder stående for det kan de slet ikke, det er væk i samme øjeblik, det bliver hældt ud af dåsen/bøtten :høhø: og mine kan ikke selv vurdere, hvor meget de kan spise, for de ville foræde sig, hvis de fik lov :høhø:
Jeg har vist “misset” den tråd om RC killingefoder og at der skulle være for meget korn i
Det tillader jeg mig så lige at sætte spørgsmålstegn ved (må på tråd-jagt og læse nærmere)
RC killingefoder (Babycat 34) er mine killingers basisfoder, og har altid været det.
Derudover får de af og til tilbudt forskellige lækkerier så som
creme fraiche, torskerogn, kaffefløde og vådkost.
[quote=Lindvig;434096]Jeg har vist “misset” den tråd om RC killingefoder og at der skulle være for meget korn i
Det tillader jeg mig så lige at sætte spørgsmålstegn ved (må på tråd-jagt og læse nærmere)[/quote]
Hvis der er korn i, er der i nogens øjne for meget - fordi korn ikke er nødvendigt/sundt for en kat
Lindvig skriver, at hun sætter spørgsmålstegn ved, om der er for meget korn i RC babycat og jeg svarer, at for nogen mennesker er selv noget korn “for meget” og dermed, at hvis RC babycat indeholder korn, vil man ikke bruge det.
Vores killinger får vådt 3 gange om dagen. Deres favorit er feline porta 21, kitten chicken. De har altid tilgang til tørfoder, som de til gengæld spiser meget lidt af (). De har et meget afslappet forhold til vådfoderet, sikkert fordi det oftest er tilgængeligt, og hvis jeg kommer en dåse med 156 g på en tallerken kan det sagtens holde en formiddag hvor de går lidt til og fra og hygger sig. Ellers får de animonda raffine soupe, yarrah, torskerogn, kaffefløde mm. Vi er også begyndt at give dem lidt råt ind i mellem. Det er en stor succes hos Polle. Teddy, derimod, kigger på mig som om det var omsorgssvigt når han ser at der er råt i skålen:tihi: