Foder til killinger

Hej,
Jeg er ny i gruppen og rigtig glad for at have fundet en side dedikeret til katte!
Jeg har 2 dejlige killinger på 17 uger. Deres far var en alm huskat og deres mor var en blanding af en norsk skovkat og maine coon, det nævner jeg hvis det gør en forskel på den foder de skal spise. De elsker Royal Canin killingefoder i sauce og er meget kræsne. Jeg tror godt de kan lide de bittesmå kødbider også. Pga corona lider min økonomi og jeg leder efter et billigere alternativ, som forhåbentlig er ligeså god kvalitet.

Velkommen til og tillykke med dine killinger!

Både skovkatte og Maine Coons er store katte så forvent de er nogle slughalse det første ca. 1.5 år.

Til vådfoder får du faktisk et ganske godt vådfoder i Aldis mærke “Topic”. Det er uden salt og sukker og det kød der er i er ok. Jeg fodre mine Maine Coons med det og deres helt klare favorit er orange. Gul og blå bliver spist, men orange bliver inhaleret. Det er fuldfoder og koster 5,5 kr for 400 gram vådfoder. Det er en pris selv de strammeste budgetter kan være med på.

Dog vil jeg anbefale at du også finder et godt tørfoder til dem, således de virkelig har noget at vokse af. Ja kvalitet koster, MEN tilgengæld er det min erfaring at jo bedre jeg giver dem, jo mindre mængde spiser de. Med andre ord 3 kg af noget middelfoder, bliver meget hurtigere ædt end 3 kg af et godt foder. Så selvom kg prisen ser svimlende ud på godt foder så er det langt mere drøjt end dårligt foder.

Hvilket mærke du skal bruge vil jeg nødig ind på, da der er ca en millionmillard mærke og alle katte og især deres ejere er forskellige.

Du kan se på denne side hvad jeg har af logik for at vælge. Basalt set forsøger jeg at finde et foder der er så tæt på deres naturlige føde som er mus og småfugle
https://www.chicha.dk/hvad-indeholder-det-perfekte-kattefoder/

Jeg har lavet en sammenligning af tørfoder, der er ca 120 forskellige slags i mit regneark.
Søg på “killing” og så får du de 29 forskellige killingefoder jeg har fundet.
Sørg for at du vælger et foder med rigelig fedt i dvs. mindst 20 procent og så så meget protein som budgettet kan klare. Det er typisk “typen af protein” som gør det virkelig dyrt.
Igen til killinger er det vigtig at de får nok amimalsk protein, så sørg for at mindst den første ingrediens er god protein men også gerne nr. 2.
Pøjpøj med at finde noget pengepung har det lidt bedre med.

1 Synes om

Hvis du kigger på disse 5 mærker af killingefoder så kan du se der er voldsomt langt fra 27 kr/kg til 96 kr/kg.
Er Orijen så 4 gange bedre ens IAMS?
Hmmm det ved jeg ærligt og redeligt ikke, men hvis det er IAMS man har råd til så er det ikke et dumt foder til killinger der skal vokse sig store og stærke.
Jeg fodrer ikke med IAMS, men jeg kender andre opdrættere der gør og som er glade for det.
Hvis du sammenligner IAMS og Royal Canin killingefoder så er de meget tæt på hinanden, men Royal Canin er bare sådan ca dobbelt så dyrt.

1 Synes om

Mange tak! Jeg prøver Topic og krydser fingre. Tak for listen med tørfodder. De er rigtige glade for Hill’s tørfoder, men jeg har hørt lidt blandet om tørfoder og prøver at vende killingerne langsomt fra det. Jeg følger Jackson Galaxy på youtube som siger det slet ikke er godt. Men listen ser lovende ud. Jeg vil læse op det.

Velbekomme og Jackson kan du roligt lytte til han har helt klart fat i den lange ende! :slight_smile:

Tørkost er ikke optimalt, men det er bare drønpraktisk :wink:

Giv dem gerne alt det rå protein som du selv spiser. Jo før de bliver introduceret til råt jo større chance er der for de kan lide det. Husk råt kød er inkl. ben, hud, sener osv.
Du er ikke “ekstra sød og god ved dem” ved at give dem muskelkød alene. I naturen spiser de også alt på mus og fugl (som oftest da). Så stik dem bare det du evt. skærer fra når du tilbereder dit eget protein; kylling, kalkun, svin, okse osv.

1 Synes om

Hills er nu, visse af deres varianter, et ganske ok foder.

Jeg har typisk disse 3 mærke blandet i deres tørkost. Ja jeg giver killingefoder til mine voksne, da jeg vil have de får foder med en ordentlig fedtprocent.
Så hvis det hills du giver dem er disse varianter, så er du ikke helt på afveje :slight_smile:

1 Synes om

Tak for tippet med råt kør! De er meget kræsne allerede, så jeg tvivler på de vil æde det, men man kan jo håbe. Kan man virkelige bare give dem råt kød? Som et øko kyllingevinge i netto? Uden at koge eller stege det først?

Du kan tro man kan give dem råt, hvor tit ser du at katte ude i naturen, lige svinger bøffen på panden inden de æder? :stuck_out_tongue_winking_eye:

MEN når det så er sagt, så vælg dit råt med omtanke og ja hvis du selv spiser økologisk så give dem da bare en af vingerne når du køber til dig selv.

Theodoristen, søg på navnet og du ville finde rigeligt af billeder af ham herinde…, spiser et kyllingeunderlår i et måltid. Knogler, ben, hud, fjer. Det eneste han lader tilbage er den sidste stump knogle som jeg så får æren at fjerne.

Men korrekt ikke alle gider råt. Prøv at koge noget kylling til dem og så giv dem det med kogevand, det plejer de fleste at have en fest med. Mine ELSKER svine mørbrad, så det får de når jeg kommer forbi en på tilbud.

Så prøv dig frem og husk også at der endnu ikke er nogen katte der er død af sult… det er typisk dårlige vaner fra ejere (mig selv inklusiv). som gør dem kræsne

3 Synes om

Det er lidt et religionsspørgsmål :wink: Herfra klart og tydeligt nej, fordi råt kød til menneskekonsum er IKKE lavet til at blive spist råt. Risikoen for diverse interessante tarminfektioner er absolut til stede, og idet jeg selv har oplevet hvor slemt den slags kan blive, så er det en af de gange jeg ikke holder min mund :slight_smile: Folk må fodre sine katte med lige hvad de vil, men det er naivt at tro, at råt kød er lig med god og risikofri fodring. Så vi tager lige denne her igen: Farlige bakterier i bone and raw food (BARF) til kæledyr
VH
Susanne

4 Synes om

Det er selvfølgelig rigtigt, de er kræsne fordi de får så mange valg, men det er dejligt at se at de er glade for det de spiser. Jeg prøver at give dem lidt kogt kylling og svinemørbrad (hvis jeg finder et godt tilbud!)
Jeg søger på Theodoristen :smiling_face_with_three_hearts:

1 Synes om

Tak! Det giver god mening, jeg holder mig til kogt og stegt kød :slightly_smiling_face:

Jeg er ikke 100% enig med dig her og ser en kæmpeforskel på “butikskøbt færdighakket barf” til at jeg stikker mine et kyllingeunderlår eller noget svinemørbrad.

Jeg er helt med på din erfaring og syntes det er så fint at du siger fra og præsenterer “alt skal være tilberedt siden”.

Jeg kunne ikke finde på at give mine “færdigkøbt mush/barf” sandsynligheden for at sådan noget hakket noget er smækfyldt med bakterier er også i min logik alt for høj.

Men ja vi er 100% enige om at folk må selv om hvad de fodrer deres dyr med og vi er mange med en holdning men virkelig få (om nogen) der kan bevise de holdinger.

1 Synes om

At sige at tørfoder slet ikke er godt for katten, er vel alligevel lidt af en påstand, selv om den kommer fra Jackson Galaxy. Det synes jeg, man skal tage med et stort gran salt.

2 Synes om

Det kan godt være, men han har en god pointe i den her video. Intro’en er lidt lang, videon begynder ved 1:39. Cat Nutrition: The Food, The Bad & The Ugly: Part 1: Dry Food! - YouTube

1 Synes om