Foder til kronisk bugspytkirtel betændelse?

Hej alle :blush:
Min Nuller (14år) har kronisk betændelse i bugspytkirtelen
Hun får B12 med sin vådfoder, og dyrlægen er naturligvis med inden over.
Problemet er at foderet hun får nu (Hills Biome) ikke rigtig virker😔 Hun kaster stadig op på det, også selvom hun nu får B12
Vådfoderet er fra Applaws, og al hendes mad ska være proteinrig men fedfattig…

Dyrlægen siger a hun ikke burde kaste op på Biome, men de har ikke rigtig givet mig andre alternativer til andet foder… Har prøvet en del igennem årene ( Royal, Hills, Specific osv) , og har stadig ikke fundet noget som virkelig har gjort en forskel…

Nu hvor hun er oppe i årene, er hendes slimhinder i maven blevet porøse, og hun kaster derfor lidt blod op med maden/ slim, indimellem også… Dyrlægen er klar over dette også, og er med på side linien…

Er der nogen som har katte med kronisk bugspytkirtel betændelse, som har nogle erfaringer med foderet? :pray:t2: Eller bare erfaringer i det hele taget, for det er sgu hårdt når hun er inde i de her perioder​:cry:

Min Kalle er 11 år og har samme diagnose.
I samråd med dyrlægen får han Royal Canin Gastrointestinal Moderat Calorie tørfoder.
Moderat Calorie pga. overvægt.
To gange dagligt får han ca. 20 gram vådfoder, som jeg tilsætter et fordøjelses-enzym
Pro-Enzorb.
Der kan være gode og dårlige perioder, men lige nu går der 3-4 uger mellem hvert opkast.
Det går bedst, når han i løbet af dagen spiser flere små portioner. Hvis han grovæder, er der større fare for, at det hele kommer op igen.

4 Synes om

Endelig en med samme diagnose🥹 Det har været så svært at finde en som kunne dele ud af sin erfaring, så tusinde tak for svar😀

Nuller er ikke overvægtig, så tænker du det ska være bare skal være den normale Royal Gastrointestinal?

Jeg snakkede med min dyrlæge om Pro- Enzob, men hun mente at det ikke ville være godt fordi hun havde en erfaring med en kat som kastede op på dem, indtil de var nede på en kvart pille…
B12 (fra samme mærke) har virket godt, lige indtil idag hvor hun så kastede slim med lidt blod op i😔
Dyrlægen har tidligere forslået noget gigt medicin, som Nuller ville skulle ha en insprøtning af hver 4 uge😱 Hun blir så stresset af at være hos dyrlæge og køre bil, så ville virkelig gerne undgå dette…

Jeg havde for nogle år siden en kat (Gråmis, tidligere vildkat), som havde det. Hun fik udelukkende Hills foder, både vådt og tørt. Derudover fik hun Panzym pulver. Det hjalp meget, da hun også fik Panzym. Jeg gav hende også MSM pulver, men mest for hendes gigt, som hun også havde.
Til sidst blev hun ramt af epilepsi i svær grad, og vi besluttede i samråd med dyrlægen, at hun skulle have fred, men det var ikke pga. bugspytkirtel betændelsen. Det skal siges, at hun var meget gammel mindst 15-16 år mente dyrlægen.

2 Synes om

Jeg tænker at lidt mere vådfoder og så noget enzym. B 12 hjælper ikke noget på selve sygdommen, det er bare for at opveje den mangel på B12 som sygdommen giver.

1 Synes om

Jeg tør ikke være den, der anbefaler et bestemt specialfoder. Producenten skriver, at det kun skal bruges i samråd med en dyrlæge.
Engang købte jeg ved en fejl den normale Gastrointestinal. Den var lidt fedtet at røre ved, og Moderat Calorie virker helt tør.

1 Synes om

Hun får vådfoder 2 gange dagligt😊
B12 på om morgenen (halv kapsel) efter aftale med dyrlægen…

Tænker også hun skal ha de enzymer, men min dyrlæge har ikke gode erfaringer pga den ene sag hun havde… Så hun ville ikk overveje det :woman_shrugging:t2:

Jeg skal ha fat i dyrlægen imorgen under alle omstændigheder, så prøver lige at snakke med hende omkring foder også

2 Synes om