Foder til lille ny Maine Coon blanding

Hej alle derude.

Vi skal om en måned tid hente den skønneste lille Maine Coon/huskat hjem (Moderen er ren MC, faderen huskat) men har lige et lille spørgsmål angående foder.

Pt får hun Whiskas sammen med moderen og sine søskende - dette er vi helt enige om ikke er det mest optimale, og vi vil derfor gerne finde noget bedre foder til hende - Men hvad??

der er jo mange forskellige mærker, men kan ikke finde ud af om hun skal have noget specielt rettet til MC, eller om vi bare skal købe almindeligt kvalitetsfoder?

Hun er semi langhåret - ved ikke om dette har noget at sige rent fodermæssigt.:S

håber der sidder nogle derude med nogle gode svar:thumbup:

Mvh

Tobias

jeg ville holde mig fra royal canins foder, da det desværre ikke er helt så godt foder længere som det var engang, men ellers er der flere foder producenter der lavet foder til store katteracer og det ene foder kan være lige sågodt som det andet , det der er vigtigst er at du finder et foder som katten kan lide og som den trives på,
og nej her er whiskas el lign fodertyper ikke et godt foder, bevares mange katte elsker det, men godt foder er det ikke og faktisk er det osse dyrt at bruge, da katten spiser mere af det end eks arion foder osv.
vi har selv 4 mco og vi fodre med mange forskellige fodertyper, lige p.t foder vi med noget foder der hedder happy kat og det er kattene helt vilde med og umiddelbart virker det som et ok foder.
vil dog sige at jeg syntes det er vigtigt når man har en mco at foderet har en god str så det skal knases

Hej Tobias

Velkommen til kattegale, og tillykke med jeres nye kommende misling :slight_smile: Dejligt at I allerede nu forbereder jer på at få hende hjem.

Min erfaring fra flere langhårede, hvoraf nogle har haft en noget vanskelig pels, er at det er rigtig vigtigt at der er mindst 20% fedt i tørkosten. Dertil vil jeg personligt gerne have min. 40% protein, men jeg kan også godt acceptere min. 35 % protein. Men mængden af fedt er IMO virkelig vigtig ved de langhårede.
(Semilanghår og langhår er det samme gen, det der betyder noget er primært sammensætningen af underuld, dækhår mv. end det er selve pelslængden :slight_smile: )
Hvis hun kun har været vant til Whiskas hjemmefra så anbefaler jeg at I spørger om I må få en “madpakke” med af det hun er vant til at spise (det plejer opdrættere at give med, men en alm. familie hvis hunkat har rendt på herrebesøg tænker nok ikke på det), og ellers så sørger for at have købt lidt hjem af det hun er vant til, så hun kan få det den første uges tid. Når hun så er faldet til begynder I at give hende en blanding af det hun er vokset op på, og så det I gerne vil have hun får fremover.

Jeg kan kun anbefale at I også lader hende smage meget forskelligt her mens hun vokser op, dvs. gerne blande forskellige mærker af tørkost, samt give både vådkost, råt (evt. tilberedt) kød, så hun ikke bliver kræsen som voksen :slight_smile: Tørkost indeholder nemlig kun omkring 1/10 af det vand som kattes naturlige diæt (mus mv.) ville indeholde. Vådkost indeholder lidt mere, og katte er ikke så gode til at supplere op, da deres drikke teknik er ret ineffektiv, så det kan være en god ting at daligt give hende en eller anden mængde af vådkost hele livet igennem. Katte får nemlig nemt problemer med både urinvejene og nyrerne, desværre. Topic fra Aldi er et ret godt supermarkedsfoder, og ellers så er sådan noget som Cosma, Animonda Carny, Porta 21, Bozita og mange flere på zooplus.de eller zooplus.dk etc. også gode mærker at give :slight_smile:
Mht råt så f.eks. rå kyllingelår, de må ikke få tilberedte knogler, men gerne rå knogler :slight_smile:

Så må vi kigge på Happy cat - kan se det endda koster det samme pr kg på Zooplus, hvor vi alligevel skal have bestilt fra - dog en skam man skal tage 11,4 kg hvis katten ikke vil have det ��

nogle af happy cats foder typer findes osse i 4 kg poser. og de poser har de osse på zooplus. lige p.t når det kun er en killing skal i nok ikke vælge large breed, da det er meget store stk

Happy Cat er IMO ikke ret godt. Jeg stod lige og kiggede bag på en prøvepakke igår, og jeg husker selvfølgelig ikke lige hvilken variant det var, men der var kun 32% protein og 14% fedt i. Så det røg over til naboen (trods alt bedre end det Kitekat/Whiskas - Whiskas har sådan noget som 29% protein og 10-12% fedt - som hendes kat ellers får).
Deres killingeudgave er lidt bedre med 34% protein og 19% fedt, men ja, jeg ville ikke bruge penge på det… Men jeg er også ret vanskelig, jeg ved det :høhø: Jeg har bare igen og igen oplevet at der skal være min. 20% fedt i for at jeg kunne holde pelsen på vores store coon-dreng. At komme noget med 18% i blandingen, ja så bad jeg selv om problemer…

Skulle I vælge det, så kan det dog købes i 4 kgs poser på zooplus

Jeg har en Maine Coon dreng, 10 mdr nu, han vokser som ukrudt men spiser også virkelig meget - vær forberedt på at Maine Coons (og sikkert også blandinger) spiser mere end I lige tror.
Min får stadig alt det killinge tørfoder han gider spise. Han får pt en blanding af royal canin maine coon kitten og hills kitten. Udover det ca 200 gram vådfoder om dagen og et rå kyllinge underlår ca hver 3. dag. Vådfoder er typisk cosma eller royal canin.
Jeg køber for det meste på zooplus.de det er som oftest meget billigere der end på zooplus.dk (nogengange er. dk billigere end .de, så tjek begge før bestilling)

Jeg har aldrig givet ham tørfoder med under 20% fedt og han har den nemmeste pels som han næsten holder selv. Show vasker og børster ham ca en gang om mdr, men imellem vask næsten ingen pelspleje. Jeg vasker ham ofte fordi jeg udstiller, men selvom I ikke udstiller så væn jeres kat til at blive vasket, det er nemmere at håndtere en killing end pludselig stå med 6 kg kat der bare virkelig trænger til vask men som ikke er vænnet til det. Alle langhår- og semi langhårede skal vaskes og børstes (i et eller andet omfang), men giver man dem et godt kvalitetsfoder er pelspleje nemmere.
Hvor ville alting have været meget nemmere hvis jeg havde vist dette da jeg havde min husmis/maine coon blanding :slight_smile: hun blev 19 år.

Glæder mig til at se billeder af jeres nye mis :slight_smile:

[QUOTE=HolmeInc;1294046]
Jeg har aldrig givet ham tørfoder med under 20% fedt og han har den nemmeste pels som han næsten holder selv. Show vasker og børster ham ca en gang om mdr, men imellem vask næsten ingen pelspleje. Jeg vasker ham ofte fordi jeg udstiller, men selvom I ikke udstiller så væn jeres kat til at blive vasket, det er nemmere at håndtere en killing end pludselig stå med 6 kg kat der bare virkelig trænger til vask men som ikke er vænnet til det. Alle langhår- og semi langhårede skal vaskes og børstes (i et eller andet omfang), men giver man dem et godt kvalitetsfoder er pelspleje nemmere.
Hvor ville alting have været meget nemmere hvis jeg havde vist dette da jeg havde min husmis/maine coon blanding :slight_smile: hun blev 19 år.

Glæder mig til at se billeder af jeres nye mis :-)[/QUOTE]

Det er jeg så ikke helt enig i at de skal… Men jeg er tilgengæld enig i at det er rart hvis de har fået lært at det ikke er skrækkeligt at blive vasket - det ville jeg ønske min første huskat havde lært, da hun kom ind med hele bagkroppen smurt ind i motorolie! Som jo altså bare skulle af… stakkels kat :frowning:

Jeg er enig i, at Royal Canin ikke er super godt. Det giver meget lugtende afføring, synes jeg, og det tyder på, at katten ikke kan fordøje alt indholdet i foderet.

Min Florian er semilanghåret og trives fantastisk godt på Kingsmoor Pure Kat med havfisk til store racer. Det har han fået som godbidder, da han var killing (de store bidder er sjove at knase!) og det er nu hans primære tørfoder. Han har aldrig hostet en eneste hårbolle op eller haft dårlig mave. :slight_smile:

I tillæg får han en dåse vådfoder med ekstra vand på om natten. Han elsker Moments med fisk fra Maxizoo.

Mange tak for svar alle sammen :slight_smile:

Tror vi er blevet enige om at bruge Orijen som tørkost - Vådfoder ved jeg så ikke helt endnu - Regner med at kigge i Maxizoo/Petworld i weekenden, og høre hvad de har af sige :slight_smile:

[QUOTE=HimSelf;1294073]Mange tak for svar alle sammen :slight_smile:

Tror vi er blevet enige om at bruge Orijen som tørkost - Vådfoder ved jeg så ikke helt endnu - Regner med at kigge i Maxizoo/Petworld i weekenden, og høre hvad de har af sige :)[/QUOTE]

Alt efter hvem du fanger kan kvaliteten af råd være svingende. Sørg for ikke at have sukker eller andre kulhydrater i vådfoderet, og så er du ret fint kørende :slight_smile:

Ja der er nok lige så mange svar, som der er katteejere/Ansatte :wink:

Men vil lige se hvad deres udvalg er, og hvad indholdet er i dem - Det er bare for uoverskueligt at kigge på Zooplus synes jeg, da de har ALT for stort udvalg :høhø:

Giver Eva ret, det er vigtig med et højt protein indhold og fedtindhold på mindst 20 til langhårskatte :slight_smile:

Det er så min erfaring af katte er forskellige og trives ikke ens på det forskellige foder, det er vigtig at lægge mærke til hvordan pelsen er og hvor nem den er at holde, hvor meget der kommer bag ud, konsistensen og lugten.

Vi har langhåret og bruger flere mærker blandet sammen, porta felina 21 kornfri, Applaws/kornfri, Taste of the wild/kornfri, RC maine coon kitten, samt noget af de vi vinder på show