Foder til Maine Coon

Hej Maine Coon ejere

Hvad fodrer I jeres Maine Coon med? Jeg har indtil videre brugt RC maine coon til killinger og har været rigtig tilfreds med det, men syntes det er liidt dyrt. Heldigvis har jeg fået 33% rabat på foderet, men det vil jeg ikke kunne fremover, så har lidt overvejet at skifte. Før jeg gør det, kunne jeg dog tænke mig at høre, hvad folk fodrer med og hvorfor?

Min kat er 10 mdr gammel, så den skal være på killingefoder i et godt stykke mere.

Hej Annika.

Mine maine cooner fodres mest med vådfoder - Porta21 og Bozita.

Derudover får de rå kylling og råt oksekød, så de kan få gnavet og masseret
gummerne. (Det er dog ikke dem alle, jeg kan få til at spise råt).

Af tørkost får de Arion og Porta21 (sidstnævnte er dog ved at blive udfaset
herhjemme - de gider det pludselig ikke mere).

Royal Canin Maine Coon duer ikke herhjemme - en af mine maine cooner
kaster det konsekvent op i ufordøjet stand. Jeg tror, at det er de store kugler,
som han bare sluger hele - det går altså ikke.

Mine Maine Cooner får Sanabelle Dental, Iams anti-hairball, Royal Canin Indoor, Happy Cat med lam og Eukanuba kitten :wink:

Og af vådfoder får de Lux fra Aldi.

Mine 2 nuværende 7 og 8 kg’s Maine Coon’s får masser af vådfoder, Porta 21, Almo Nature og Applaws.
Jeg ville da synes, det var dejligt, hvis de ville have Lux fra Aldi, det koster < 25 % af det de får, men nej…og jeg har prøvet og prøvet.

Råt…det havner på en klo og bliver rystet af på køkkenlågerne…de gider det bare ikke.

Tørkosten er Almo Nature holistic med kylling, lam eller fisk og Eukanuba, kun den med lam/ris.

Det hele købes på www.zooplus.co.uk eller www.zooplus.de , afhængig af prisen på siderne. Der kan være stor forskel fra gang til gang.

RC Maine Coon prøvede min forrige Maine Coon i et par måneder. Hans pels knaldede helt sammen og blev …underlig.
Efter skift til Almo Nature holistic blev pelsen lækker og blød…så den holder vi fast i.

Vi fodre med Grau, Taste of Wild og Bozita som tørkost.
De får forskellige slags råt kød. Dåsemad får de alle mulige forskellige mærker :slight_smile:

Når din kat er 10 måneder så skal den ikke længere være på kun killingefoder, du risikere at han blive alt for tyk.
Vores blanding herhjemme er altid 3/4 voksen foder og 1/4 killingefoder. Kun i kravlegården har den ren killingefoder, men når de er 6-8 uger og render rundt sammen med de andre så spiser hvad de voksne spiser :slight_smile:

Jeg ville begynde at blande voksen foder i dens foder. Mange dyrlæger siger at de skal have killingefoder til de er 12 måneder, men hvorfor? Ude i naturen fanger de heller ikke speciele mus eller fugle og leve af indtil de er 12 måneder :wink:

Der er et foder som hedder Leonardo som er beregnet til store katte som main coon pga de store knasser.

Men jeg ville som andre sige heller våd kost, rå fodring .

Eller finde foder som Farmina, orijine. applaws med mere .

[QUOTE=Quivive;876082]Vi fodre med Grau, Taste of Wild og Bozita som tørkost.
De får forskellige slags råt kød. Dåsemad får de alle mulige forskellige mærker :slight_smile:

Når din kat er 10 måneder så skal den ikke længere være på kun killingefoder, du risikere at han blive alt for tyk.
Vores blanding herhjemme er altid 3/4 voksen foder og 1/4 killingefoder. Kun i kravlegården har den ren killingefoder, men når de er 6-8 uger og render rundt sammen med de andre så spiser hvad de voksne spiser :slight_smile:

Jeg ville begynde at blande voksen foder i dens foder. Mange dyrlæger siger at de skal have killingefoder til de er 12 måneder, men hvorfor? Ude i naturen fanger de heller ikke speciele mus eller fugle og leve af indtil de er 12 måneder ;-)[/QUOTE]

Malle, er der en grund til, at I ikke bruger Arion tørkost mere?

vores coon caia får rc maine coon foder, hun er opvokset på det foder og hva vi end gør er det kun det hun vil spise, vi har prøvet sannabelles grande og arions large breed, men det behager så absolut ikke damen. min mors maine coon som er gaias “bror” spiser gerne sanabelle grande og arion foder og rc coon foder.
nu syntes jeg så ikke at foderet er så dyrt endda, det koster måske et par kroner pr dag og det syntes jeg er billigt sluppen set i forhold til hvor meget man får igen:):hjerte:

Hov det gør vi også :slight_smile: Vi bruger Arion large breed :slight_smile:

Godt - jeg må jo følge lidt med, ikk’ :høhø:

Tak for alle svarene! :slight_smile: Er der en ernæringsmæssig årsag til at I blander så mange forskellige slags foder? Eller er det for at kattene ikke skal trættes af at få det samme foder igen og igen?

Hov, og kan se, at I fodrer meget med vådfoder. Er det for at undgå struvitter osv?

Min kat drikker nemlig rigtig meget, efter at jeg har købt en vandautomat (med “rindende” vand), så er ikke bekymret for det.

I skrivende stund er der Pro Plan (kitten og Delicate-varianterne) og sannabelle (kitten) i skålene. Desuden får de daggamle kyllinger, mus, fisk, vådkost af forskellig art og råt kød også af forskellig art (kyling svinekød og oksekød). Ydermere muslinger ca. hver anden uge eller hvad jeg nu husker og så de mus og pippere de fanger i deres indhegning.
Den sidste pips var en skade…mine dyr er nogle bestialske kræ

Mine er ikke så kræsne, fordi de får så meget forskelligt, og så er de heller ikke så sarte ved evt. foderskift :slight_smile:

Vådfoder/råt er godt for tandkød og modvirker urinvejsproblemer.

[QUOTE=DK Blackangel;877238]Mine er ikke så kræsne, fordi de får så meget forskelligt, og så er de heller ikke så sarte ved evt. foderskift :slight_smile:

Vådfoder/råt er godt for tandkød og modvirker urinvejsproblemer.[/QUOTE]

Hvorfor er vådfoder godt for tandkød? Råt kan jeg sagtens forstå, men vådfoder?

Det er nok mest råt der er godt for tandkødet og vådt der er godt for urinvejsproblemer, sådan er jeg ret sikker på det skal forstås :slight_smile: