Foder til nyrekat?

Jeg har læst mange tråde herinde om fodring, og jeg må sige jo mere jeg læser, jo mere forvirret bliver jeg.

Min gamle Spætte på 13 år har lidt nyreproblemer, og får derfor kun k/d fra Hills.
Han spiser det, men vil så meget hellere have killingernes mad.

Spætte er ikke meget for k/d i den våde version, men har det ok med tørkosten.

Han har været på k/d diæt i lidt mere end et år nu, og da han fik taget blodprøve for ca 8 uger siden, var hans nyretal lige under grænseværdien. Da han startede på k/d var hans tal let forhøjede, så det ser ud til at k/d er godt for ham.

Jeg har ikke forstand på nyresygdomme, men vil Spætte det bedste.
Og vil selvfølgelig kun give ham hvad han kan tåle at spise.

Har I nogle guldkorn og gode erfaringer med lidt guf til sådan en diætkat?
Jeg har jo efter at have læst herinde, erfarret at vådkost er godt - stik i mod mine tidligere lærdom.
Men hvad kan jeg give ham, som ikke skader hans nyrer?

SPECIFIC Kidney Support er min dattters kat glad for. Denne fåes både i tør og våd form.
Hendes kat har ligeledes problemer med let forhøjet nyretal, og hun veksler mellem Hill’s k/d og SPECIFIC Kidney Support, så katten ikke bliver så træt af foderet.
Katte får godbider sammen med de andre katte, de får bare ikke godbider så tit

Min får RC Renal vådfodder som fås i to varianter fisk eller kylling og så får hun tørkost enten fra Specifik, Hills eller RC, alt sammen selvfølgelig specielt nyrerdiet.

Derudover snyder vi engang imellem og giver lidt fisk, råt kød eller lidt rejer.

Der skal være plads til kvalitet af liv fremfor kvantitet syntes jeg :slight_smile:

K/D fra Hills har forresten lanceret en ny udgave - i et brev med små stykker og gelé, i modsætningen til den der pasta der er i dåsen.
Jeg købte et sidst jeg lige var forbi dyrlægen og købe nogle dåser, da jeg løb tør. Det var min meget kræsne nyrekat Mea ret glad for.

[quote=Eva K;315915]K/D fra Hills har forresten lanceret en ny udgave - i et brev med små stykker og gelé, i modsætningen til den der pasta der er i dåsen.
Jeg købte et sidst jeg lige var forbi dyrlægen og købe nogle dåser, da jeg løb tør. Det var min meget kræsne nyrekat Mea ret glad for.[/quote]

Kan du huske hvad den hedder?
Jeg kan nemlig ikke se andet end det alm våde her:
www.chemistdirect.co.uk

Pia - det er vist denne her
http://www.chemistdirect.co.uk/hills-prescription-diet-feline-kd-pouches_1_19461.html

Hvor det hun ellers har fået har været dette
http://www.chemistdirect.co.uk/hills-prescription-diet-feline-kd-minced-and-chicken_1_19462.html

[quote=Eva K;315946]Pia - det er vist denne her
http://www.chemistdirect.co.uk/hills-prescription-diet-feline-kd-pouches_1_19461.html

Hvor det hun ellers har fået har været dette
http://www.chemistdirect.co.uk/hills-prescription-diet-feline-kd-minced-and-chicken_1_19462.html[/quote]

Vi har fået vores dyrlæge til at bestille posemaden, så kan jeg prøve med en enkelt pose først, inden jeg køber stort ind :slight_smile:

Jeg bestilte 2 x 5 kg k/d tørkost hos chemistdirect.co.uk i mandags, og har lige fået en mail om at det er afsendt i dag :slight_smile:

Der er mange penge sparet.
Vi hentede 5 kg k/d i dag hos dyrlægen, var løbet helt tør, den pose kostede 499 kr.
Regningen fra chemistdirect lyder på 620 kr alt incl :yah:

Hvis jeg havde en nyresyg kat, ville jeg forsøge mig med Elisabeth Hodgkins’ diæt. Hun er nemlig ikke proteinforskrækket, som mange dyrlæger og foderproducenter er, men fodrer i stedet nyrekatte med vådfoder tilsat “phosfat-binder”, (Ja, jeg har ikke undersøgt, hvad det er, for jeg har ikke en nyrekat :-)), da hun mener, at det er phosfatet, ikke proteinerne, der giver nyreproblemer.

Jeg synes, det falder meget godt i tråd med det faktum, at katte er rene rovdyr, hvis naturlige føde er byttedyr med masser af væske, masser af protein, en hel del fedt og næsten ingen kulhydrater. Pointen med nyrefoderet er, at indholdet af protein er endnu lavere end i andet tørfoder. Jeg kan ikke se det kloge i at fjerne sig endnu længere fra kattens naturlige foder, end vi allerede har gjort.

mvh. tina

Pia - Ja, jeg købte også enten fra dem, eller medicanimal sidst (dem der var billigst, husker ikke lige hvem af dem). Der er temmelig meget at spare. Mener at jeg gav mindre for 5 kg k/d tørkost der, end jeg gav for 2 kg hos dyrlægen :slight_smile:
Jeg skal også selv have købt nyrefoder her i løbet af januar, kan jeg se.

helt enig med ovenstående indlæg af taina

prøv at læse denne bog - og specielt kapitel om nyresygdomme

[ame=“http://www.amazon.co.uk/Your-Cat-Revolutionary-Approach-Happiness/dp/0312358016/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1262255371&sr=8-1”]Your Cat: A Revolutionary Approach to Feline Health and Happiness: Amazon.co.uk: Elizabeth M. Hodgkins: Books[/ame]

ville selv aldrig sætte kat på den slags ‘nyre dieter’ der sælges kommercielt…en del af de nyresygdomme som katte får er i øvrigt højst sandsynligt et resultat af forkert fodring (tørfoder, for lidt animalsk protein)…

at de samme virksomheder som sælger foder der kan give alvorlige helbredsproblemer så sælger foder som skal afhjælpe samme problemer er lidt hrm…

Jeps, det er lige præcis den bog, Musashi linker til, jeg har til at stå på hylden :slight_smile:

Man kan vist roligt sige, at forfatteren ikke er den store tilhænger af tørfoder af nogen art. Jeg syntes måske, at den virkede en lillebitte smule “foderreligiøs” på det punkt, men når hun er dyrlæge og ser, at dyrene bliver raske uden tørfoder, kan man måske bedre forstå det - jeg har da også lært mest af mine dyr, når de har været syge. Men hun har nogle virkeligt gode pointer angående foder, og det var en stor øjenåbner at læse den, synes jeg.

mvh. tina

[quote=taina;316628]Jeps, det er lige præcis den bog, Musashi linker til, jeg har til at stå på hylden :slight_smile:

mvh. tina[/quote]

Den har jeg lige købt - købte to og gav den ene i julegave til en opdrætterven:-)

Lis, du gør da heller aldrig noget halvt :slight_smile:

mvh. tina

Det er sikkert en god bog, jeg har set den anbefalet andre steder.
Men jeg forstår ikke ret meget engelsk.