Hej alle!
Jeg har en Maine Coon dreng på godt 7 måneder, der lige så stille er blevet tyndere og tyndere.
Han er slet ikke udmagret, men han har slet ikke en god tyk mave og vil mene han er en lille smule undervægtig.
Han for Royal Canin Maine Coon foder, og derudover har vi købt noget vådefoder fra Hills.
Han spiser generelt meget små portioner, og meget sjældent. Han spiser slet ikke igennem, men går bare over og tage et par stykker af maden.
Med vådefoderen, vil han kun slikke det flydende op og ikke spise kødklumperne.
Jeg tænker det måske kunne være fordi han har tandpine? Og det skal vi nok til dyrelæge, og få han tjekket for.
Mit spørgsmål er om der er nogle, der har gode erfaringer med foder til undervægtige katte? Jeg ved man kan give dem kosttilskud, som tun - kylling osv. Men en specifik tørfoder, som indeholder en smule mere fedt.
Killingefoder indeholder meget fedt, kødholdigt foder (Orijen osv.) indeholder meget protein, der giver muskler. Vådfoder med fedtindhold på 6+ er også ‘højt’. Du kan også give hakket kød fra supermarkedet, men klog af skade vil jeg anbefale dig kun at bruge noget, der er hakket samme dag (f.eks. Mesterhakket). Hvis han nu har ondt i munden, så kan det ikke hjælpe noget at prøve at rette op på noget der med tandfoder, før dyrlægen har været indover, og jeg ville i mellemtiden give blød mad, der ikke gør ondt at spise. Det er meget-meget vigtigt, at katte spiser, da de kan få fedtlever ellers, og det er en meget alvorlig tilstand.
Har du kigget ham i munden?
Jeg håber, du har en tid hos dyrlægen i morgen, for vægttab må man ikke bare være vidne til.
det royal canin maine coon foder ham får, er det til killinger? da det er mindre i størrelse end alm. maine coon. Jeg havde en killing der også havde lidt svært ved at tage på, og fik af vide at jeg skulle prøve hills killinge foder … 1/2 af hver og det hjælper.
Vi overvejer skifte fra Maine Coon foder fra Royal Canin, da de er ret store og muligvis svære at tygge og bide over. Hills lyder som et god alternativ!
Og vi har bestilt tid hos dyrelægen, og imellemtiden købt noget godt fedtholdigt vådefodder.
Tutloo, han for også deres killingerfoder fra 5 mdr + … men syntes stadig det er lidt stort, og det ser ud som om han har problemer med at tygge det.
Hvis du har en blender, så kan du sagtens lige blende vådfoderet til en passende konsistens evt med lidt kaffefløde. Men blender du en hel dåse af de store, så lad være med at tilsætte fløden, men spæd op med frisk kaffefløde hver gang du giver en ny portion. Vådfoderet holder sig nemlig bedst i en bøtte med låg, uden tilsætninger af nogen art…
Dog vil jeg lige sige, at Hill’s tørkost til killinger også har ret store bidder - ved så ikke hvor store de er forhold til main coon kitten, men de er store forhold til fx Royal canin kitten og Sanabelle kitten…
HVIS, Hill’s bidderne viser sig at være for store, jamen så kan du altså også lige blende dem en halv omgang indtil han kan klare bidderne. Du kan også blende Main coon bidderne, hvis det er størrelsen der er problemet…
Jeg ville prøve med killingefoder. Og så vil jeg blande en god olie i sovsen til vådkosten.
det er også en god idé ikke at have mad stående hele tiden, men tage det frem 3-4 gange om dagen. Start med det han er mindst glad for, fjern det efter 20 min og så tag hans yndlingsspise frem. En kat i hans alder må gerne fornemme sult imellem måltiderne, men aldrig sulte og være mager, det kan være meget farligt.
Og så ville jeg få ham meget hurtigt grundigt tjekket igennem hos en dyrlæge, der også har forstand på tænder. Det kan være han har fx fejl i tandstillingen, som giver ham smerter.
Du kan kigge her på siden i " Anbefal en dyrlæge" eller spørge i en tråd for at finde en, der er god, hvis du ikke allerede har en.
Vi har haft held med at få en lidt tynd kat til at få fylde ved at fodre med Applaws tørfoder (80% kødindhold), og så give vådfoder med højt kødindhold 3 gange om dagen (her bruger vi Applaws, Feline Porta, Almo Nature). Vi ville helst fodre med rent vådt her, men vores katte kan ligeson ikke rigtig finde ud af det, når de får en stor portion vådfoder, derfor får de hovedsageligt tørt og så en lille smule vådt ved siden af.
Vores MCO tog 1 kg på ret hurtigt med dette foder, plus han også fik en meget flottere pels og bedre tænder.
Jeg havde i vinters en for tynd kat. Han fik Royal Canin tørfoder (+ lidt vådt), men spiste ikke særlig meget. Jeg ved ikke, om han var kørt sur i det eller hvad…
Jeg skiftede til Feline Porta 21’s kornfri tørfoder. Det hedder noget med sensible…grøn pose. Det er billigere end Orijen og Acana, og har et stort indhold af kød, og ingen korn/sukker. Det står fremme hele tiden, og han spiser lidt men ofte af det, i løbet af dagen. Hver aften får han 100-150g. vådfoder med kogt vand over. Han får en del forskellige varianter: Lux (aldi), FP21, Applaws, Bozita, Miamor, Cosma, Animonda Carny og Whiskas Mmm. Han er mest til paté og sovs, og ikke så vild med kylling og kanin, hehe. Der er ikke andet for end at prøve sig frem. Han får også lidt hakket oksekød ind imellem - det elsker han - og hvad han ellers vil have af rå ting. Derudover elsker han som de fleste andre katte lidt alm. dåsetun i ny og næ, samt en æggeblomme og lidt torskerogn.
Der gik ikke længe, før han begyndte at tage på efter foderskiftet, så det var måske værd at overveje. Jeg har flyttet mit fokus over på vådt/råt…det er nemlig dét, der udgør størstedelen af hans foderindtag i løbet af dagen. Han har desuden fået meget pænere pels, fælder mindre, skeller ikke længere, og har holdt vægten selvom han fortsat får alt det lækre dåsemad kan gider æde hver dag Han er i perfekt foderstand nu… og leverer næsten dobbelt så mange tissetåre i bakken efter vådfoder-invationen Og det er jo også et kæmpe plus…
[QUOTE=Bornholmeren;618555]Jeg tænkte det samme og jeg taler af bitter erfaring :([/QUOTE]Kom desværre også i tanke om din historie da jeg læste indlægget - synes det lød meget bekendt:(