Foder til tynd kat

Hvad er jeres erfaring med foder til tynde katte?
Jeg har en normalvægtig killing, der er MEGET glad for mad samt en 1 årig Maine Coon, der ikke er så glad for at spise meget. Indtil videre spiser de dog alt, de får serveret.

De får pt RC neutered satiety balance, blandet med lidt forskelligt, nogen gange Maine Coon og andre gange RC hair & skin. De har tørfoderet frit tilgængeligt i aktivitetsbrætter hele dagen og får hver aften en portion vådfoder (whiskas eller andet fra brugsen).

Jeg vil altså gerne have MCOen op i vægt og at killingen skal holde sin vægt.

Anbefalinger???

Min erfaring herhjemme fra er, at MCO (killinger/ungkatte) godt kan virke ret tynde/ranglede. Her har det udlignet sig, og han er nu en velvoksen 3-årig på 9,1 kg. :slight_smile:
Hvis MCO’en er interesseret ville jeg tilbyde råt (f.eks. kylling, okse eller fisk - husk fisk skal have været frosset inden det tilbydes katten), som suplement til tørfoderet og vådfoderet.

Ville du tilbyde råt sådan generelt, eller fordi den er for tynd? Jeg har en meget lille fryser og har lidt svært ved at skulle begynde at fodre råt hver dag - PÅNÆR hvis det kan hjælpe meget - så er jeg jo villig til at ofre alt…

Men ja, katten har altid været lidt på den tynde side, syntes bare, at hun har tabt sig de sidste uger og vil gerne have hende lidt op i vægt igen.

Hvad med killingefoder? Kan man ikke give det, blandet med noget andet foder…

Har jeg også overvejet at købe igen. Skal jeg så servere killingefoderet for den tynde kat alene? Eller bare blande det op i generelt?

Jeg ville give råt som supplement, fordi du siger MCO’en er for tynd. Jeg tror det er en pga. voksealderen, så der er måske ikke så meget at gøre ved det, og som sagt udligner det sig normalt med tiden :). Men råt ville give ekstra proteiner og kcal., som katten kan have brug for i voksealderen - og fordi det rå er nemt at give sådan individuelt (sådan er det ihvertfald her), når nu du siger, at den anden mis ikke må tage på.

Jeg ville personligt ikke give killingefoder til en 1-årig MCO. :slight_smile: Det er ikke umiddelbart nødvendigt.

Dertil vil jeg så lige tilføje, at det at MCO’en ikke er glad for at spise meget, er mig en ukendt situation. Da Bernie var 1 år kunne jeg til tider blive frygte, at hans mave ville sprække af al det mad han kunne fortære over meget kort tid (et eksempel: 75g råt kød, 50g vådt og så lige toppet med nogle mundfulde tørfoder.).
Har du tjekket ham i munden (tænder, tandkød, tunge og gane for evt. dårligdom)?? Hvordan er han i pelsen (er den “klasket” sammen, er den kedelig = ikke skinnende/glansfuld)?? :slight_smile:

Ja, har også haft hende til dyrlægen og umiddelbart ser alt fint ud. Men jo, nu du siger det, så er hendes pels lidt “klasket” sammen også… Ikke så fyldig, som den måske har været… :confused:

Køber du råt hos en BARF forhandler?

At pelsen er klasket sammen, kan f.eks. skyldes for højt fedt-indhold i tørfoderet. Bernie bliver virkelig fedtet på maven og pelsen klasker sammen. Kan også bare være “teenage”-pels. Det er svært at sige, men fint at du har været ved dyrlæge og fået udelukket sygdom, for så lyder det (for mig) som helt alm. ung MCO kropsbygning.

Mine får bare lidt af det kød vi alligevel skal have (kyllingebryst, hk. oksekød, svine-/skinkekød mv.) de får det ikke dagligt, men som en ekstra snack.
Men i en periode ville jeg i din situation give de rå dagligt eller 4-5 gange pr. uge. :slight_smile:

Okay tusind tak for dine indlæg. Hun har også fedthale, så tror bare hun generelt har lidt fedtet pels?

Okay, ja de plejer også at få lidt kylling, når jeg spiser det. Men spiser ret meget vegetarmad, så får egentlig kun kød et par enkelte gange om ugen. Men det betyder ikke, at misserne ikke kan få lidt rå kylling lidt oftere :wink:

Så lidt da :slight_smile:
Jeg har desværre ikke forstand på fedthaler (årsager og “behandling”), men prøv at bruge søgefunktionen. Kan være du finder noget relevant du kan bruge :slight_smile:

Jeg kender godt nok ikke umiddelbart det foder, du giver, men kan se, det er en variant for neutraliserede katte. Tørfoder for neutraliserede katte er jo lavet, så de netop ikke skal vokse af det, så måske du kunne prøve at bruge en “almindelig” slags foder? Hvis den anden kat er en killing, har den jo også brug for noget foder, den kan vokse på et stykke tid endnu. Også selv om den er blevet neutraliseret.

Jeg kan ikke hjælpe dig med nogen foderanbefalinger. Men måske du i virkeligheden skulle have noget hjælp fra nogle af MCO-folkene herinde vedr. om din 1-årige MCO ser ud som den bør i forhold til alderen… især også hvis det er som Bølle-missen skriver. Måske ledsaget af et billede… ? Hvis man vokser indtil man er en 3-4 år (er det ikke ca. der MCO’en stopper sin vækst?), så er der i hvert fald behov for noget foder der indeholder dels den rigtige mængde proteiner og fedt. Men forholdet mellem calcium og fosfor er nok også værd at kigge nærmere på - altså at det er det rette - i forhold til knogleudviklingen.

Det foder du primært fodrer med (RC Neutered Satiety Balance) er jo et lavkaloriefoder. Det ville jeg hverken vælge til en killing eller en småtspisende, tynd MCO. Jeg tænker du skal have fat i et foder med flere kalorier og proteiner (som killingen jo skal bruge til at vokse af). Det kunne eksempelvis være Eukanuba (jeg fodrer selv med en blanding af voksen- og killingefoder fra Eukanuba). Kattens pels kan også blive kedelig og klaske, når fedtindholdet er for lavt og det vil jeg skyde på det er i RC Neutered Satiety Balance.
Hvis din MCO er glad for vådfoder, så ville jeg desuden øge mængden og gerne give vådfoder både morgen og aften :slight_smile: LUX fra Aldi er både billigt (ca. 5,5 kr for 400g) og med en fornuftigt sammensætning.

Ihh tak igen for jeres indlæg.

RC foderet er blevet anbefalet fra dyrlægen, øvøv. Jeg køber straks noget killingefoder igen i morgen. Og så har jeg købt fiskeolie jeg vil give MCOen som ekstra for at se om det hjælper på pels og vægt.
Den er lige over 1 år og vejer 3,9 kilo. Vil få taget et billede i dag.

[QUOTE=Charlotte;995895]Det foder du primært fodrer med (RC Neutered Satiety Balance) er jo et lavkaloriefoder. Det ville jeg hverken vælge til en killing eller en småtspisende, tynd MCO. Jeg tænker du skal have fat i et foder med flere kalorier og proteiner (som killingen jo skal bruge til at vokse af). Det kunne eksempelvis være Eukanuba (jeg fodrer selv med en blanding af voksen- og killingefoder fra Eukanuba). Kattens pels kan også blive kedelig og klaske, når fedtindholdet er for lavt og det vil jeg skyde på det er i RC Neutered Satiety Balance.
Hvis din MCO er glad for vådfoder, så ville jeg desuden øge mængden og gerne give vådfoder både morgen og aften :slight_smile: LUX fra Aldi er både billigt (ca. 5,5 kr for 400g) og med en fornuftigt sammensætning. [/QUOTE]

Åh ja. Selvfølgelig. Det havde jeg ikke lige registreret.
Et godt foder med en godt fedt- og protein% vil være at foretrække, når de er i voksealderen. :slight_smile:

Herhjemme kører vi med en blanding af Applaws og RC Indoor (har et lavt fedt og proteinindhold, men holder maven i balance og giver lækker pels på mine).

Mht. foder og valg af mærke og variant er det yderst forskelligt, hvad den enkelte kat trives på :slight_smile: Så mit bud er at du prøver dig frem…

Så er der købt råt foder, RC recovery bare så hun kan få en skefuld om dagen, killingefoder igen + lidt fravænningsfoder med meget fedtindhold - som jeg blander op i dt nuværende foder og håber på, at det hjælper… :slight_smile:

Mine var generelt for tynde, og deres pels var rent ud sagt frygtelig, dengang jeg fodrede med Royal Canin. Efter jeg er gået væk fra det, har mine misser taget på, og de har fået en dejlig filtfri, skinnende pels.

Det lyder da godt. Hvad fodrer du med så?

Jeg fodrer med lidt af hvert. Lige pt. står den på Iams anti-hairball, Proplan kitten, Sanabelle dental og Happycat med lam. Derudover får de vådfoder.

Jeg håber der vil ske fremskridt, nu hvor du har indkøbt noget foder med mere guf i :slight_smile: Hold os gerne opdaterede :slight_smile: