Foder uden majs og korn

[QUOTE=BiancasMor;670921]Jeg tænkte på om dette foder er godt ??

Porta 21 Feline Finest Sensible - uden korn
kan ikke rigtig se hvad magnesium indholdet er i %[/QUOTE]

Det er et godt foder og samme producent laver også Feline Porta Holistic serien (fisk/havre, and/ris og kylling/ris) .

Så lige at du har angivet Roskilde som bopæl, så ved ikke om det er hos MysteryCoons Petshop du har set foderet. Men der kan du købe det og det ligger ikke så langt fra Roskilde :slight_smile:
http://www.mysterycoons.dk/mcpetshop/mcpetshop-fp.htm

Jo det findes naturligt i kød, men når nu kødet bliver opvarmet til meget høje temperaturer i tilberedningsprocessen når der laves tørfoder(og det er meget meget høje temperature vi er oppe på), så svinder (fordamper) mange af de vigtige næringsstoffer ind, her i blandt taurin, arginin og aminosyrer. Derfor bliver de tilsat foderet til slut i processen fx så bliver noget foder coatet med kyllingefedt dels for at få en fedtprocent ind i de tørre kugler og for at få noget der lokker katten til at spise det :slight_smile:

Og lige nu sidder jeg og små griner lidt, for har fået et billede i min indre af en kat der sidder og griller en fugl hen over et bål :lol:
Men det er vigtigt at huske på når vi leder efter tørfoder, at processen først fratager kødet de vigtige ingredienser og de bliver i kunstig form tilsat til sidst igen :slight_smile:

Mange tak for svar jeg må indrømme at jeg er stået helt af mht til foder…
Havde set det på zooplus men vil da lige kigge på mysterycoons tak fo linket :slight_smile:

men jeg tænker også at hvis jeg nu fodre med feline porta og så
giver godt med vådfoder og råt kød om det så ikke supplere for alt det der ikke er i tørfodret ?

[QUOTE=BiancasMor;671047]Mange tak for svar jeg må indrømme at jeg er stået helt af mht til foder…
Havde set det på zooplus men vil da lige kigge på mysterycoons tak fo linket :slight_smile:

men jeg tænker også at hvis jeg nu fodre med feline porta og så
giver godt med vådfoder og råt kød om det så ikke supplere for alt det der ikke er i tørfodret ?[/QUOTE]

Her i huset giver jeg meget råt og vådt, og tørkosten er noget kattene har mulighed for at gumle på hvis de har lyst :slight_smile:
Det rå jeg giver kommer fra rigtighundemad og vådt der giver jeg Feline Porta og tørkost fodre jeg lige nu med et ret dyrt foder Petcurean da jeg har en hunkat der har været igennem en ordentlig omgang maveinfektion og brystbetændelse så jeg måtte ud i noget killingerne også kunne spise :slight_smile:

Det tror jeg jeg vil prøve at give mere råt og vådt også bare tørfoder så de har hele tiden…

Mange tak for hjælpen :slight_smile: det er til at blive helt skør af alle de produkter …

[QUOTE=BiancasMor;671056]Det tror jeg jeg vil prøve at give mere råt og vådt også bare tørfoder så de har hele tiden…

Mange tak for hjælpen :slight_smile: det er til at blive helt skør af alle de produkter …[/QUOTE]

Du har ret det er en jungle med foder uden lige, og jeg må tilstå at jeg kan blive så forbandet over den markedsføring foderfirmaerne kører efterhånden den forvirrer brugerne mere end den gavner og alle de varianter til dit og dat for når man sammenligner produkterne så kan 12 forskellige “varianter” stort set lægges sammen til 3 varianter …poppet markedsføring så det vil noget :frowning:

Det er næsten et spørgsmål om religion :slight_smile: Jeg ville aldrig droppe tørfoderet, fordi jeg er sikker på det indeholder det, det skal - det er jeg ikke, hvis jeg begynder at stå og bakse med råfoder. (Eneste naturlige råfoder for en kat er friskfangede, hele mus!) Men man skal jo finde det, der fungerer bedst for ens kattehold. Jeg holder mig til mærker, jeg har tillid til pga. årelang tradition for at fremstille et lødigt produkt, og som jeg kan se kattene trives på.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;671063]Det er næsten et spørgsmål om religion :slight_smile: Jeg ville aldrig droppe tørfoderet, fordi jeg er sikker på det indeholder det, det skal - det er jeg ikke, hvis jeg begynder at stå og bakse med råfoder. (Eneste naturlige råfoder for en kat er friskfangede, hele mus!) Men man skal jo finde det, der fungerer bedst for ens kattehold. Jeg holder mig til mærker, jeg har tillid til pga. årelang tradition for at fremstille et lødigt produkt, og som jeg kan se kattene trives på.
VH
Susanne[/QUOTE]

Hvilket tørfoder bruger du Susanne?

Primært Eukanuba.
De må gerne smage noget andet - hvis jeg får foderprøver fra andre producenter, så får de dem som snacks. Jeg supplerer med IAMS Hairball nu og da, men grundfoderet er Eukanuba.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;671091]Primært Eukanuba.
De må gerne smage noget andet - hvis jeg får foderprøver fra andre producenter, så får de dem som snacks. Jeg supplerer med IAMS Hairball nu og da, men grundfoderet er Eukanuba.
VH
Susanne[/QUOTE]

Okay, tak skal du ha’

Jeg er så en af dem der fodrer med en stor del vådfoder og en mindre del tørfoder (for husfredens og natteroens skyld).
Men jeg synes bestemt ikke, at man kan sammenligne tørfoder med korn som primær eller sekundært indhold med en mus. En kat der spiser en mus vil godt nok sjældent/aldrig spise uden om maven, men det korn (og andet godt), der er i maven svarer til et langt mindre indhold end der er i tørfoderet, hvor korn rangerer først eller anden.
Til gengæld kan man heller ikke se sig fri af, at det kornfri tørfoder (kun med undtagelse af et - sindsygt dyrt - produkt) altid indeholder bær og/eller rodfrugter, som alle har et højt GI (glykæmisk index), hvilket hverken er godt for mennesker eller dyr, da det påvirker blodsukkeret.

Tja… til gengæld så indeholder de ‘kornfrie’ produkter så stadig typisk mere kød end dem med. Men jo, ikke at kartofler er mere anvendelige for katten end korn.

Nej, typisk kartoffel eller andet. Ris er også korn :slight_smile:

Orijen har en ganske udmærket hjemmeside med svar på det meste - ellers er de kun en e-mail væk.
http://www.orijen.ca/orijen/about/

Link til deres faq http://www.championpetfoods.com/faq/#ingredients

Aminosyrer: aminosyrer er byggestenene i proteiner ogproteiner findes bla i alt muskelvæv (fx kød og fisk). Nogle aminosyrer kanindividet (hund/kat el. menneske) ikke danne selv ,og de SKAL tilføres viakosten og kaldes de essentielle aminosyrer. Taurin er sådan en aminosyre. Arginin er også en essentiel aminsyre hos katten, og derfor skal arginin tilføres via kosten, katten kan ikke lave den selv. Passer også med det en anden bruger havde fået at vide af sin dyrlæge.

Arternes forskellighed: der var en anden bruger i denne tråd,som brugte hundemad som vådfoder. Hunden har dog ikke samme behov for taurinsom katten, hvorfor man IKKE må fodre med hundemad alene (hvilket brugerenheller ikke gjorde). Hvis man kun bruger hundemad, så kommer ens kat i hvertfald til at mangle taurin.
Kulhydrater: katte kan så vidt jeg ved ikke optagekulhydrater og bruge dem som ernæringsmæssig kilde. Men hjernen bruger stortset kun kulhydrat som energikilde, og hos mennesket er det sådan, at kroppenselv kan danne kulhydrat ud fra aminosyrer (kommer fra nedbrudte proteiner)eller et andet stof kaldet glycerol, som er et nedbrydningsstof fra fedt (dvs.biprodukt når katten nedbryder fedt inde i kroppen). Jeg vil næsten tro at kattengør det samme, er dog ikke 100% sikker på dette.

Mvh Carina
En Birmaslave :hjertehop:

Her vil jeg gerne lige kommentere, at det hundemad, der snakkes om, vist er råt kød købt fra www.rigtighundemad.dk, som også dækker over www.rigtigkattemad.dk Råt kød er vel det samme, om det købes til hund eller kat:gruble: Serverer man det for kat, skæres det muligvis ud i mindre stykker end til hund - men råt kød indeholder vel det samme, uanset art det købes til eller serveres for. Råt kød, er de fleste enige om, er det optimale foder for både hund og kat. Er der forskel på, hvilket råt kød man serverer for hund og kat:? - næppe (dvs måske er der lidt flere knogler i det til hund, idet de har bedre tænder til at knuse dem).

Det er korrekt at råt kød indeholder Taurin - fodrer men kanin går katten i Taurin mangel

Man skal selvfølgelig sørge for at fodre katten med en andel taurinholdige kødtyper/dele (f.eks. hjerte).

Acana angiver i øvrigt arginin-værdien, så det er jeg helt sikker på, at Orijen også giver. Og den er fin. Katten opnår også ganske nemt sit arginin-behov ved at spise råt kød. Hører vi reelt om katte med arginin-mangel? Men ja, korrekt at lysin-tilskud ikke bør gives permanent, da katte jo altså har brug for arginin uden tvivl. Men det er jo så også et særligt fremprovokeret scenarie.

Ikke desto mindre møder jeg fra tid til anden udstillere, der gerne vil hjemme-medicinere lidt og give lysin forebyggende inden en udstilling, i den tro at det kan forhindre, at katten bliver smittet. Det kan det selvfølgelig ikke - lysin booster ikke immunforsvaret, det hindrer blot herpes virus i at trives. Der er såmænd mange gode grunde til at vælge industrielt fremstillet fuldfoder, og hele balancegangen med vitaminer, mineraler og sporstoffer er et godt bud på hvorfor det er svært selv at bakse med at lave kattemad.
VH
Susanne

[QUOTE][/QUOTE]

Aha, så lærte jeg også noget nyt, var ikke klar over at det var en webadresse der blev henvist til :slight_smile: Kød er jo kød uanset hvilken art det gives til, men dog med forsk. indhold af Taurin, så det er ikke helt ligemeget hvilket kød man fordrer med. Især hjerne indeholder store mængder taurin da det er et vigtig signalstof i hjernen. Så jeg tror at det er en rigtig god ide at supplere sin vådkost/råkost med tørfoder