Jeg har efterhånden forstået vigtigheden af taurin i foderet:) men hvad er arginin:? og hvad gør det:? hvad er faren ved for lidt eller helt mangel på det:?
Det er aminosyre ligesom taurin som katten heller ikke selv kan producere og derfor skal tilføjes via fodret…
Og det er livsvigtigt for den, hvis ikke katten får dette kan den blive syg og få smerter… det er noget med at det kan give en sygdom der hedder ataxia som vidst nok er noget der gør at de ikke rigtig kan styre deres bevægelser og i værste tilfælde kan det føre til døden…
Kan ikke helt huske det hele ordret men det er min dyrlæge der har fortalt det, det er mindst lige så vigtigt som taurin…
Det kan så også blive svært at finde foder med angivelse af de to ting, fordi der kun er krav om at deklarere, hvad der er tilsat og ikke hvad der er naturligt forekommende. Derfor deklarerer Applaws ikke taurin. Jeg har aldrig hørt om tørfoder, hvor argininindholdet er deklareret, så mon ikke, det også er naturligt forekommende?
Er det ikke noget om, at både taurin, arginin og de andre aminosyrer findes naturligt i kød:? dvs hvis foderet hovedsagligt består af kød, så burde aminosyrerne være dækket:? Diverse lister over ingredienser og næringsværdier i foderet lister ofte kun tilsatte vitaminer, mineraler og evt aminosyrer - hvorfor tilsætte noget, der burde forefindes i foderet via kødindholdet:? hvordan måler man forekomsten og mængden af aminosyrer i kød:?
Arginin er måske mest interssant i forbindelse med herpes. Hvis man giver lysin i forbindelse med herpes udbrud, så presser lysinen argininen ned i forkomst, og er dermed med til at udsulte herpes virus. Men arginin skal være der, og det tror jeg også man kan regne med at det er i ganske almindeligt kattefoder. Arginin findes i muskelvæv, hud og hår samt gelatin = ret let at få ind i selv billigt foder med ikke al for fantastisk kødkvalitet. Og pointen er at man ved herpes skal passe på ikke at overdosere lysinen, så katten ender med argininmangel.
VH
Susanne
[QUOTE=BiancasMor;670921]Jeg tænkte på om dette foder er godt ??
Porta 21 Feline Finest Sensible - uden korn
[/QUOTE]
Det er det, jeg bruger
Jeg (og mine katte) er glimrende tilfreds, mens andre får dårlig mave af det. Men sådan er der mange fodertyper med forskellige reaktioner fra forskellige katte
Mere eller mindre. Man kan ikke fremstille “kroketter” (tørkost) uden en eller anden form for vegetabilsk tilsætning. Dem der reklamerer med “kornfri” har som regel tilsat ris i stedet. Det ene er næppe værre eller bedre end det andet, medmindre katten er decideret allergisk - men det er som regel ikke overfor de vegetabilske dele af foderet.
VH
Susanne