Foderallergi?

Aria er over er stykke tid blevet temmelig tyndpelset i hovedet, lige over øjnene. Det er til tider rødligt, og nogle enkelte gange har der været sår (kradsemærker, tror jeg). Jeg troede egentlig det var (endnu) en stressreaktion på uro i flokken, men efter en længere periode med forsigtig sammenføring, trives de 4 katte igen sammen. Nu tænker jeg så, om det kunne være allergi overfor foderet- eller måske gruset? Vi ser hende ikke kradse sig, men jeg synes alligevel det må være det hun gør?
Har i erfaringer med dette? Hun virker på ingen måde syg eller nedtrykt - og hverken legelyst eller appetit fejler det mindste. De får Porta grainfree (tør) og vi varierer mellem animonda, miamor, Porta, og andre mærker vådfoder (uden korn og sukker).
Jeg overvejer nu at skifte både tør og vådfoder, men hvad pokker skal jeg gå efter, og hvad skal jeg forsøge at undgå? Det kunne være super rart med erfaringer fra andre, der har forsøgt at finde frem til hvor allergien kommer fra, så jeg kan få lidt tips til hvor det er fornuftigt at starte - f.eks. Har jeg tendens til at vælge vådfoder med fjerkræ, så jeg tænker om jeg evt skulle prøve at udelukke dette (hvis det overhovedet er muligt)?
eller måske er det gruset? Vi bruger diverse typer fra cat and clean - og det kan til tider være med vanilie/lavendel/andet. Kan i anbefale et godt grus uden den slags? Det skal meget gerne være fint, klumpende og så foretrækker vi hvidt grus (men det er ikke så vigtigt)

Hvis du skal identificere problemet, skal du kun ændre én ting ad gangen. Ellers ved du ikke, hvad der virker, hvis noget pludselig virker.

Det er svært at undgå kylling, i hvert fald i tørfoder, hvor der ofte er kylling i, selv om det er fx fisk eller oksekød, der lægger navn til foderet. Du kan prøve et monoproteinfoder i stedet. Hvis du søger på monoprotein på Zooplus, får du flere muligheder, fx MAC’s i både vådt og tørt. De har en serie, der hedder MAC’s Mono.

http://www.zooplus.de/esearch.htm#q%3Dmonoprotein%26catl%3D3Katze%3EKatzenfutter%20trocken%26p%3D1%26ci%3DCategory_facet%3D1%3A3Katze%3EKatzenfutter%20trocken%26specificity_food%3DSingle-Protein%26cats%3D2Katze%3EKatzenfutter%20trocken

James Wellbeloved har en variant med and. Det ser ikke ud til, de har den på den tyske zooplus, men så har de den på den danske: James Wellbeloved kattefoder billigt hos zooplus

Her er et foder med kun hestekød det bruges meget til allergi katte Wolfsblut | Willkommen

Prøv at give hende en KVART Alnok til børn og se om det tager noget kløe…! Gammelfar havde nogle gange noget der lignede, samme sted, i foråret. Vi fandt aldrig ud af hvad det var, men vi fandt ud af at lindre det lidt.
VH
Susanne

[QUOTE=galath;1301596]Hvis du skal identificere problemet, skal du kun ændre én ting ad gangen. Ellers ved du ikke, hvad der virker, hvis noget pludselig virker.

Det er svært at undgå kylling, i hvert fald i tørfoder, hvor der ofte er kylling i, selv om det er fx fisk eller oksekød, der lægger navn til foderet. Du kan prøve et monoproteinfoder i stedet. Hvis du søger på monoprotein på Zooplus, får du flere muligheder, fx MAC’s i både vådt og tørt. De har en serie, der hedder MAC’s Mono.

http://www.zooplus.de/esearch.htm#q%3Dmonoprotein%26catl%3D3Katze%253EKatzenfutter%2520trocken%26p%3D1%26ci%3DCategory_facet%253D1%253A3Katze%253EKatzenfutter%2520trocken%26specificity_food%3DSingle-Protein%26cats%3D2Katze%253EKatzenfutter%2520trocke
James Wellbeloved har en variant med and. Det ser ikke ud til, de har den på den tyske zooplus, men så har de den på den danske: http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefoder_toerfoder/wellbeloved/specialfoder/360312[/QUOTE]

Tak :slight_smile: jeg tror du har helt ret i, at jeg skal prøve at udelukke en
ting ad gangen

[QUOTE=Susanne W;1301600]Prøv at give hende en KVART Alnok til børn og se om det tager noget kløe…! Gammelfar havde nogle gange noget der lignede, samme sted, i foråret. Vi fandt aldrig ud af hvad det var, men vi fandt ud af at lindre det lidt.
VH
Susanne[/QUOTE]
hun har fået binyrebarkhormon tidligere i anden forbindelse, og da var hun vist ikke så rød. Det mærkelige er at vi aldrig ser hende klø sig, men det må hun vel gøre, sådan som hun ser ud?

Aria ser nu helt normal ud efter udelukkelse af fjerkræ, så bedste bud er, at det var der problemet lå :slight_smile:

Nu er vi til gengæld igennem en tur med Blossom, som “slår ud” i ansigt og ved ører med hvad der bedst kan beskrives som “bumser”. Efter en tur til doktor dyr røg hun også på binyrebarkhormon, og kort efter så hun normal ud. Efter endt behandling slog hun ud igen, og vi er nu igang med 2. omgang binyrebarkhormon. Dyrlægen kan ikke komme nærmere ind på årsagen end “allergisk reaktion på et eller andet”. Jeg forsøger naturligvis med at udelukke fjerkræ hos Blossom også, men symptomerne ser meget anderledes ud, så jeg er ikke helt sikker på det er det.

Øv da også!

Jeg tænker, at det nok godt kan være det samme selvom hun har en anden reaktion. Allergisymptomer kan se meget forskellige ud. Fx får de fleste katteallergikere rindende øjne og næse, men min venindes søn får eksem.

Jeg håber, at det hjælper Blossom at skifte foder :kryds: