Foderhysteri

Helt enig :slight_smile:
herhjemme kigger jeg på kattene - trives de? er pelsen i top? kan de lide deres mad? Er de sunde og raske?
Fint, så fortsætter vi som vi plejer og gider ikke betale overpriser for kornfrit foder! :slight_smile: når man begynder på 5-6-700,- for en 10-kg sæk (eller rettere kun kan købe maks 7 kg sæk til 400,- :s: ), så står jeg altså lidt af…

Jeg har så for første gang i 10 år (faktisk 10½ år :open_mouth: ) stort set lige indset, at herhjemme må Royal Canin til at være en fast del af fodertønden :open_mouth: Jeg har haft katte, som fik skæl af det, dernæst allergikatte, kræsen kat osv osv., som har gjort mit fodervalg bøvlet siden jeg fik de to første…
Men nu har jeg to “almindelige” burmesere (set ud fra et foderperspektiv :tihi: ) og det bedste Ralf ved er simpelthen Royal Canin British Shorthair - og det er det foder, som giver ham den allerbedste pels overhovedet, og de pænt store kroketter er heller ikke et minus. :slight_smile:
Rappe er mere til et “nyt” foder Sams Field, men det er pga. frk kræsenpind forkæles lidt, så hun spiser nok. Det gør hun ikke helt på RC british shorthair foderet alene…

Men jeg tør da ikke i nogen Facebook gruppe fortælle, at min burmeser faktisk trives bedst på et halvbilligt (under 400,- for 10 kg…), kornproppet foder fra en af de forfærdelige fodergiganter, der er medskyldig i alt ondt i denne verden af dyrefoder… det ville da give lynchstemning… :tihi:

6 Synes om

Come on Pia… I dare you :wink: :smiley:

5 Synes om

Jeg bryder mig ikke om den slags udsving i mit blodtryk :tihi: jeg oooooorker det ikke… :laughing::see_no_evil::hear_no_evil::speak_no_evil::hoho::besvimer::surrender:

4 Synes om

Åh, de er helt hysteriske, jeg fik godt nok hug inde i en af grupperne fordi jeg ikke lagde skujl på at vores fik af både det rå kød og af vores rester, ikke som fuldfoder, men smagsprøver.
vi har været på kornfrit, men sikke en bøvl, for flere af vores kan ikke tåle det høje indhold af kartofler som der er i en stor del af det kornfrie. og helt ærlig om der er korn i eller kartofler, det må da komme ud på et omtrendt.

Vi er gået tilbage til at være en af de forfærdelig der bruger RC her er det varianterne Maine Con Kitten og Maine Coon, sammen med Optimanova.

Når vi vinder foder tester vi det lige af om drengene kan tåle det, så blandes i deres :slight_smile:

1 Synes om

på trods af at her er exigent, digestive care og sterilized i skålene…er der altid kø
ved vildmissernes kromix…
hills gik jeg væk fra da fup havde haft splatmave i et ½ år…mavsen blev ok på 2-3 dage…prøvede BS i våd …det gav splat …oss prøvet deres MC i våd…det var lige før der måtte en klipning til så meget filtrede cillie

1 Synes om

Jeg kan egentlig godt forstå de her mennesker og kan ikke helt afvise selv at have været en af dem på et tidspunkt. Dog ikke i FB-grupper, dem orker jeg sjældent.

Jeg er vokset op med katte, der levede af resterne fra middagsbordet. Jeg er ikke engang sikker på, at kattemad fandtes, da jeg var barn :rock: De kunne så supplere med mus og fugle, og hvad de ellers selv kunne fange, for de var selvfølgelig fritløbere.

Da jeg så selv fik kat, forberedte jeg mig jo på alle mulige måder og fandt ud af, at alt det, vi havde gjort før i tiden, var forkert. Plus at jeg kom herind på et tidspunkt, hvor det her forum var ekstremt dogmatisk, når det gjaldt foder (og fritløbere). Så jeg er sikker på, jeg har overkompenseret for at rette op på gamle synder og har adopteret den samme indstilling, som jeg her lærte var den korrekte indstilling. Også uden helt at vide hvorfor.

Vores forum er modnet siden, synes jeg, og det er jeg foråbentlig også :slight_smile: Selv om jeg må indrømme, at jeg ind imellem kommer til at sige korn, selv om jeg mener kulhydrat.

Man kan så sige til diskussionen, at producenterne jo også behændigt undlader at oplyse om indholdet af kulhydrat i foderet. Jeg forstår simpelthen ikke, at det ikke er obligatorisk - og jeg er ret irriteret over det nu, hvor det faktisk har en betydning for min kat.

Men det giver så heller ikke mulighed for at sammenligne foder med korn og foder med kartofler lige på det væsentlige parameter. Ikke uden at foretage egne beregninger, i hvert fald. Hvilket almindelige mennesker (som mig selv, indtil Tea fortalte hvordan) nok ikke uden videre ved, hvordan man gør. Så det er meget svært for folk at opdage, at foder uden korn, men med kartofler eller andre grøntsager ikke giver nogen særlige fordele frem for foder med korn.

Og det er derfor, vi på KG valgte at begrænse brugen af vores FB-gruppe til opslag og servicemeddelelser. FB-grupper er langt sværere at styre og holde fri for misinformation (no pun intended).

5 Synes om

Nu du nævner no grain - her i huset fodre vi også med no grain foder…

Ikke fordi jeg er hysterisk, eller det vil sige det er jeg… men nok ikke lige helt på den måde du mener…

Jeg har en kat der som killing tog til Norge med sin opdrætter (efter han var flyttet ind her) så hun kom her hos os og hentede ham, de havde fået det vante foder med, som på daværende tidspunkt var Eukanuba Kitten, til min store frustration valgte opdrætter så at smide mit foder i skraldespanden og fodrede så med det de selv brugte, det ødelagde maven på katten og han har fået så sart mave af det (og en kombination af en hjembragt E-koli fra samme tur) at det her foder er det ENESTE han ikke får diarré af…

Derudover så tror jeg virkelig at foder er blevet et “statussymbol”, ser ofte folk skriver at de kun køber det dyreste foder til deres kræ fordi de mener det da helt klart må være det bedste af det bedste når nu det er så dyrt… så jo flere penge man bruger på sine kræ jo mere er man… eller nowet…

4 Synes om

Okay, jeg indrømmer - jeg er selektivt hysterisk. :wink:

Jeg fodrer helst med kornfrit. Hvorfor? Fordi det i min optik er blandt de mærker man finder den bedste fordeling af makronæringsstoffer. Bestemt ikke fordi “kornfrit” er et kvalitetsstempel i sig selv!
Jeg ser gerne minimum 40% protein og 20% fedt, og det ser man bare sjældent i kornholdige fodre.

Og jo, der er forskel på kulhydrater. Nemlig det glykæmiske indeks. Når min kødæder nu skal indtage kulhydrat i større mængder end den er bygget til, så foretrækker jeg at kunne holde blodsukkeret nogenlunde stabilt.

Lige med hensyn til salte, synes jeg også det er gået over gevind. Ser dagligt folk gå i spåner, fordi der er salt i foderet. Ikke engang nødvendigvis tilsat salt, men salt fra råvarerne. Eller de undgår fisk, særligt havfisk, “da de naturligt indeholder mere salt”. (Om sidstnævtne er sandt, ved jeg ikke engang.) Så forklarer jeg pænt at salt er livnødvendigt, og det er en balance.

Allerhelst ville jeg undgå tørfoder. Men jeg har en inkarneret tørkostjunkie. Så det sker ikke foreløbigt.
Men pigerne får masser af vådfoder (og lidt råt), og spiser kun minimalt tørt.
Og i øvrigt, så er prisen på foderet mig så uendelig ligegyldig. Jovist koster mit foder dobbelt så meget som f.eks. Whiskas, men der er også tæt på dobbelt så meget protein i, og dobbelt så meget fedt i. Så synes jeg faktisk ikke det er dyrt. Og man kan sagtens finde dyrt foder, der er noget værre juks.

Tror i øvrigt “hysteriet” er kommet som en modreaktion på folk der mener at supermarkedsfoder er alletiders, og det at katten kan lide foderet er en indikator for kvalitet. Som altid må den gyldne middelvej være nøglen. :ok:

2 Synes om

Ja, lige præcis det er egentligt lidt mærkeligt? Det kræver at man ved lidt om hvordan beregningerne for de analytiske bestanddele er lavet og hvad de forsk. ting indeholder for lige at regne den ud. Måske er det i virkeligheden også fordi forbrugeren ikke efterspørger at der står kulhydrat på de analytiske bestanddele på foderposen :gruble: … bare en tanke

Men ligepræcis det du skriver her er det jeg mener med at vi tager et oplyst valg. Hvorfor vælger man “no-grain”? Er det fordi man ridder med på bølgen om at det “sådan man fodrer sin kat”, også i øvrigt ikke har sat sig ind i hvorfor no-grain kunne være smart? Er det fordi man følger trenden om at “korn” ikke er godt i kattens foder men ikke har tænkt videre over at den naturlige kat måske ikke spiser så meget korn? Eller er det fordi man gerne vil undgå at give sin kat over en vis mængde kulhydrat? For hvis det hænger sammen med at man gerne vil undgå at give sin kat kulhydrater så er det altså i dagen DK rimelig nemt og hurtigt at finde ud af hvad der er kulhydrat i om det så er kartofler, bønner, ærter etc. hvad der nu ellers puttes i kattemad.

Lige præcis, det er nemlig slet ikke som du beskriver det jeg mener. Jeg ser så mange opslag og ja, det er hovedsageligt i forsk. facebook-grupper danske som udenlandske, hvor man “bare” følger flertallet , man ved ikke hvorfor man egentlig gør det, også prædiker man i øvrigt for resten af dem der ikke følger flertallet, og slynger påstande ud som man ikke kan forklare hvorfor man gør, eller også så har man i sin påstand afsløret at man overhovedet ikke ved hvad det er man lige har postuleret. Det er den slags “hysterie” jeg mener.

Ja, det kan godt være du har ret. Det er bare langt fra altid at dyrt = kvalitet. I nogen tilfælde ja, men langt fra alle. … og det gælder vist også på andre områder end kattemad :wink:

Som skrevet tidligere så synes jeg det handler om at tage et oplyst valg, og ikke “bare” følge trenden :slight_smile:
@Tea, @trillingsgaard og @galath I behøver ikke at føle jer ramt :wink: Hvis I gør det?

Mht. glykæmisk index, det kender jeg alt til :slight_smile: Jeg fodrer også selv mine katte med foder der gerne indeholder et højt proteinindhold, og et kulhydratindhold i den lavere ende men igen på et oplyst valg. Jeg mener igen her det kommer an på at kigge på katten og se hvad den trives på. Fx. Honey da jeg stadigvæk havde ham, det med kulhydratindholdigt foder det duede bare ikke til ham, for han blev decideret fed af det (tydeligt at se da jeg ændrede på fodersammensætningen i sin tid). Nu vi snakker det glykæmiske index, så skal vi også i den forbindelse huske at kattens biokemi ift. til stofskiftet faktisk er indrettet således at hvis cellen der skal bruge et makronæringsstof (fedt, kulhydrat og protein), skal vælge mellem aminosyrer eller glukosemolekylet (som er de byggesten det findes i inde i organismen), så gør kattens biokemi det at i de fleste tilfælde er det aminosyren der bruges fremfor glukosemolekylet, også vil glukosemolekylet sandsynligvis ryge i kattens fedtceller til lagring når hjernen har taget det sukker den skal bruge.

Ja, her hoppet kæden også fuldstændigt af, og det er ligepræcis sådan en udtalelse jeg personligt synes er hysterisk. De samme mennesker påstår meget ofte at fisk er en unaturlig spise for katten, og at den skal have kød for at få nok taurin! Bonusinfo - taurin indholdet i fisk er i mange tilfælde højt og højere end i kød… Så det falder igen tilbage til at tage “det oplyste valg”. De har ikke sat sig ind i at salte (og ikke bare natriumklorid) er en nødvendighed for at cellernes arbejde kan udføres, og at en sund og rask kat for øvrigt ingen problemer har med at udskille overskud.

ENIG!

2 Synes om

Jeg holder mig for det meste ude af det af samme årsag. Men kender du så det at der er nogen der lige rammer ned i nerven :wink: Jeg øver mig stadigvæk i at blive bedre til at sige pyt :stuck_out_tongue_winking_eye:

ENIG!!!

… og @PiaB jeg synes at @_DK_Sugieh udfordrig er god ! :muhaha: Så kan vi andre sidde og stemme på hvor mange gange du verbalt bliver slået ihjel når hønsehakkeriet går igang. Jeg tager gerne imod indsatserne :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Synes om

Det er jo ikke et spørgsmål om enten eller. Det et spørgsmål om at kende mængden. Den kan jeg ikke direkte aflæse, hvis producenten ikke opgiver den, selv om jeg godt ved, der er kulhydrat i kartofler og gulerødder og ærter, og hvad de nu ellers finder på at putte i i stedet for korn.

Så jeg så gerne, at det var et krav, at det stod på poserne. Og det har altså undret mig længe, inden det blev aktuelt i forhold til Chili.

Jeg føler mig ikke ramt af noget :slight_smile: Jeg kan bare godt forstå, hvordan det går til, at nogen bliver hysteriske med foderet og følger trenden. Og så nemt er det altså heller ikke nødvendigvis at sætte sig ind i.

Når man har en eller anden form for videnskabelig baggrund, er det måske ikke så svært, men som almindelig forbruger ved man måske ikke engang, hvad det er for oplysninger, man har brug for at finde. Og hvis man finder ud af den del, ved man måske ikke altid, i hvilket regi man skal finde dem. Så ender man med at spørge et sted, hvor man tror, folk ved noget om det. Man tror, man bliver oplyst, men i stedet bliver man måske bare indoktrineret.

Jeg forsvarer ikke dogmatisme, eller at folk bruger deres egen ufundrede holdning til at slå andre oven i hovedet med. Men det skader jo ikke at prøve at forstå, hvordan den opstår.

Jeg tror det handler om at det ikke er et krav fra forbrugeren. Det står jo på alle humane fødevarer som er født med en ingrediensliste og indholdsbeskrivelse.

Jeg ved godt at min uddannelsesmæssige baggrund er noget andet end de flestes. Men jeg synes virkelig at hvis man går efter “no grain” og det er på grund af kulhydrat-indholdet, så er det ikke nogen større videnskab idag at finde ud af hvad der er kulhydratindholdigt idag uanset om man har videnskabelig tilgang til tingene idag. :slight_smile: Og jeg snakker ikke ift. om man har en kat der har sukkersyge :slight_smile:

Jeg er meget enig, der er så mange selvbestaltede fodereksperter på FB at det gør helt ondt!

Har de bare været til et foredrag, eller læst på nogle indholdsfortegnelser er de eksperter, og fodrer man ikke som de dikterer er man direkte dyremishandler.

Jeg fodrer mine katte med forskelligt foder, da jeg ikke vil have kræsne katte. Jeg sørger selvfølgelig for at det foder de får er noget de trives på, og så er jeg i øvrigt ligeglad med om folk kalder noget af det for hønsefoder, fordi der står RC på sækken…

3 Synes om

Jeg tænkte ikke så meget på, hvad du er uddannet inden for. Det er mere et spørgsmål om en måde at tænke og arbejde på. Altså i det hele taget at vide, hvad det vil sige at træffe et kvalificeret valg. Derfor skrev jeg også en eller anden form for videnskabelig baggrund, for jeg mener ikke, man nødvendigvis behøver være videnskabsmand/kvinde.

Det er jo meget almindeligt nu om dage at forveksle holdninger og fakta.

2 Synes om

Jeg er veganer, så min kat må heller ikke få protein, for det er ulækkert og mord!

*Læst på facebook… Mange gange endda… :hushed::flushed::weary::confounded:

1 Synes om

Og lige den type burde have en kanin i stedet

6 Synes om

først - beklager jeg kan simpelthen ikke finde ud af at citere på det her nye moderne møj side… :see_no_evil::joy:

Men jeg følte mig ikke på nogen måde ramt… jeg ville blot med mit indlæg sige at det altså ikke altid er “hysteri” at man bruger nogle af de fodre du hentyder til… ja ja det kan godt være jeg er nød til det pt. men helt ærlig så tror jeg at jeg vil fortsætte med at fodre med kortfrit foder også selvom jeg ikke skulle have et behov for det… jeg ved godt der er andre ting i for at “dække” for kornet, men for mit vedkommende syntes jeg bare sammensætningen at det foder jeg bruger er bedre end nogle af dem hvor der er korn i…

Nåh ville slet ikke blande mig i “diskussionen” for jeg er mega god til at lukke den slags ude, så jeg har ikke selv set nogen af de der fodertråde på FB…

2 Synes om

Vores første katte vlen 18 og 19. På Whiskas og Brugsens boller-i-sovs :drooling_face:
Det vil jeg ikke give en kat i dag, men dengang var det udvalgET.

Vores får tyndskid af kornfrit, så det holder jeg mig fra. Dog kan der godt ryge en 300 grams kornfrit N&D i tøndrn hvis LH Foder har noget “på dato” - for når det bare er blandet med nogwt andet, så går det.

Vores får Royal Canins posefoder som aftensmad. Og Pussi om morgenwn. Måske ikke optimalt, men det bliver SPIST - til forskel for mere fancy ting jeg har prøvet. Bozita rører de f.eks. ikke.

Jeg gider ikke smide urørt kattemad ud, så kan det være nok så godt “på papiret” :slight_smile:

Hvor er jeg “glad” for at høre om endnu en hvor kornfri ikke dur. Det kartoffel pjat har taget overhånd. Selv arion er hoppet på. SUK

Men mon dog vi får producenterne til at ændre opskrift, pose design etc…

3 Synes om