Foderhysteri

Jeg er også med i et par kattegrupper på FB, og synes her den senere tid at der i højere og højere grad er decideret foderhysteri omkring hvad man som ejer vælger at fodre sin kat med. Det er en ting. Også sidder der nogen og deler ud af deres “såkaldte” viden omkring hvad der er godt og skidt at fodre med, og kommer i nogen tilfælde med deciderede skadelige råd omkring hvad man må og hvad man ikke må, eller slynger om sig med påstande der tydeligt viser at de ikke har gidet at sætte sig ind i hvorfor fx. en given fodertype er god at give.

Der er proteinhysteri
Der er “no grain”/ingen kulhydrater hysteri
Der er salt hysteri

Hvorfor er det lige præcis nu at det går fuldstændig amok?

5 Synes om

Det er blevet mørkt og folk har mere tid foran computer = flere sidder og keder sig og bliver tossekloge.

Kunne være svaret.

2 Synes om

Synes bare det er helt kolo-enormt vanvittigt lige nu, og der bliver virkelig hønsehakket på de formastelige der fodrer med noget “helt andet” end det “anbefale” af mængden. Jeg bliver så træt i låget af det.

2 Synes om

Og mig der troede det kun var mig der havde det på den måde.

Mine katte får forskelligt, jeg vil helst have mindst 2 forskellige slags tørfoder i blandingen, så er det også meget lettere at indføre nyt foder. … og de får også noget der indeholder korn ( slemme mig)
De spiser heldigvis langt det meste, dog gider jeg ikke at købe tørkost i supermarkeder, det er for dårligt og meget for dyrt ( regn kiloprisen ud )

1 Synes om

Der er sååååå mange politisk korrekte meninger derude på FB, og jeg bliver godt nok også jævnligt træt i håret over at der ikke kan bruges almindeligt sund fornuft…

2 Synes om

NEJ, du er ikke alene.

Jeg fodrer også med forskelligt, og har da selvfølgelig nogle principper jeg gerne fodrer efter. Men jeg synes bare hele det her med

… amen der må ikke være korn i. Men man skeler ikke til om der er andre kulhydrater i som også bliver nedbrudt til glukose. Det er her den knækker for mig. Så er der måske bare kartoffel i stedet for, slutproduktet af nedbrydningen er jo stadigvæk det samme. Eller katte kan ikke nedbryde kulhydrater!!! Jo, de kan (for de mennesker har jo ikke gidet at læse op på deres katteernæringsfysiologi)

… eller den her seneste med en der påstår at der ikke er “næring i hydrolyseret protein”. Det er da den største omgang vrøvl. Alt hvad der indeholder protein kan give næring uanset dets herkomst, og især hvis det er hydrolyseret så det nemmere optages

… eller at der ikke må være tilsat “salt” uden at tænke over at der altså er andre typer af salt end kun natriumklorid, eller at kattens fysiologi udmærket kan klare at udskille “salt”, hvis det vel og mærke er en rask kat.

Jeg vil lige tilføje at det jeg mest harcelerer imod er de fuldstændig gakgak udtalelser der kommer omkring nogle ting som bare ikke er korrekt set fra et videnskabeligt og fagligt synspunkt.

Det vigtigste må være at kigge på om ens kat fungerer på det den får at spise!

6 Synes om

Det med korn tror jeg kommer fra hvedehysteriet ved menneskemad. I dag kan man jo ikke leve sundt med nogen former for hvede i sin kost ifølge mange ‘guruer’.

4 Synes om

hvor heldigt for mig at jeg fik røde linser til aftensmad…

3 Synes om

Pis os … jeg fik pasta, og endda den hvide slags

3 Synes om

Jeg er SÅ træt af no-grain korstoget! De fleste der er sprunget på kampagnen har ikke fattet en skid af selve crux, nemlig at kulhydrat er og bliver kulhydrat, og at det er stort set ligegyldigt om det er korn eller kartofler. De fleste der “ved noget” ved i virkeligheden ikke, at no-grain bølen startede med problemer med foder med kontamineret kinesisk korn, og at det er den oprindelige årsag til at mange foderfirmaer måtte lancere kornfrit. Det VAR et spørgsmål om sundhed - men ikke om ernæring per se! Sundhedsspørgsmålet gik alene på at dyrene simpelteh døde på grund af det kontaminerede foder; ikke at korn er værre eller bedre end kartofler, ærtepulp eller andre kulhydrater. Men det er længe glemt i det moderne korstog, der ikke behøver nogen begrundet forklaring, men blot noget effektivt PR…!!
VH
Susanne

5 Synes om

Og melamin var synderen ( ja det der bliver brugt til køkkenborde mv), det var vist ca samtidig at de også kom til at putte det i modermælkserstatning

4 Synes om

Det var det nemlig, ja. Modermælksskandalen fulgte lige i kølvandet, men foderskandalen kom først. Man kan sagtens forstå hvorfor foderfirmaerne straks rykkede og tog afstand fra korn i foder for at genvinde forbrugernes tillid. Men det har stort set alle glemt idag og får noget helt andet ud af det kornfrie foders “velsignelser”.

1 Synes om

Aha, ja det var faktisk også nyt for mig at det var forurenet foder der havde startet no-grain bølgen. Mælkeskandalen kan jeg godt huske.

Jeg synes bare at det er møgirriterende at man skal køre på med virkelig hårdt (og uforståeligt for de fleste) fagsprog i biokemi, ernæringsoptagelse etc for at lukke kæften på nogen mennesker. Jeg bliver virkelig gal og træt af det. For der er nok 30 andre der hopper med og tænker det er nok rigtigt, og nu starter med at “udbrede” deres nye viden… og nogen gange er vi virkelig kun et klik væk fra en ganske fornuftig beskrivelse i lægmandssprog på google. :sos_sos::face_with_symbols_over_mouth:

5 Synes om

Internettet på godt og ondt. Det er blevet for nemt at finde urigtige oplysninger og folk er ikke kilde kritiske nok.

Har man være med for længe når man kan huske den slags ?
Men ok, det er bla andet derfor jeg fodrer med flere slags tørfoder, så vil det ikke være så slemt at skifte den ene slags ud

1 Synes om

Det var rædselsfuldt :frowning: Her er lige et sammendrag: 2007 pet food recalls - Wikipedia
Dorte_Birkedal: Nja, det er 10 år siden, så jeg synes ikke vi har været med for længe… endnu… selv om vi kan huske det :slight_smile: NOGEN er nødt til at holde styr på den kollektive hukommelse, og det må nødvendigvis være dinosauer som dig og mig :wink:
VH
Susanne

2 Synes om

Meget trist læsning! :disappointed_relieved:

2 Synes om

Jeg siger ovenstående ved enhver chance jeg får og hold nu da op jeg ganske ofte får nogle enten beskidte blikke eller karske kommentarer alle med undertonen at jeg da vist enten er dum eller ude på at forgive mine katte hvis jeg formaster mig til at give dem korn. Men kartofler eller ærter det er guld; jamen jamen… :dokdok:

Jeg er ikke katte-dinosaur, men jeg boede i US da melamin skandalen brød ud; der blev slået på meget store og larnende trommer dengang, og med rette.

Hvor ville det da bare være rart om de samme trommer kunne bruges til at tale om ‘effekten af kulhydrater i kattefoder’.

Super ærgerligt at der bliver fokuseret på en enkelt ingrediens ‘korn’; hvor ville mange diskussioner blive mere overskuelige hvis bare korn blev erstattet med kulhydrat.

5 Synes om

nu vi er ved melamin, var grunden så ikke at de tilsatte det for kunstigt at øge protein indholdet i produkterne? Noget med at melamins kemiske sammensætning kunne øge proteinprocenten? Nå det må google kunnf huske…

edit: google kunne huske det

5 Synes om

Hvilket er lige nøjagtig hvorfor jeg ikke er hysterisk på nogen måder eller går ind i den slags diskussioner :slight_smile: Det koster simpelthe for meget på blodtrykket og mavesyreniveauet :wink:

6 Synes om