Foderjunglen

Kulhydrat er kulhydrat. Ja til mennesker bør man have glykæmisk indeks med inde over især hvis men har behov for at have så stabilt et blodsukker som muligt.

Hvidt mel, hvide ris, majs, gulerødder m.fl. har højt glykæmisk indeks og bør minimeres. Kål og de fleste rodfrugter har lavt og bør foretrækkes.

Slå selv de enkelte kulhydrater op for mere information om den faktor.

Min holding til det er helt sikkert at det er overkill i forhold til at give mest muligt animalsk protein og godt animalsk fedt.

2 Synes om

Ja da, men hvad har det med kornfrit at gøre? :muhaha:

1 Synes om

Jamen, det har da netop meget med kornfrit at gøre, da der så bare er andre former for kulhydrat i.

Altså nu var jeg sådan lidt provokerende i mit svar, da jeg er lidt træt af at se kornfrit udråbt som det nye sort ift kattefodring. Men for at vi ikke ender med at misforstå hinanden fuldstændigt :hoho: Vi er enige om at kornfrit og mængden af kulhydrat ikke har noget at gøre med hinanden, ja? Og du har ret i at det kan være rigtig fint at udregne mængden af kulhydrat i foderet, hvis man vil se om de er 32% (ret almindeligt tal) eller 20% eller endnu mindre… Men det nemme er jo at fokusere på mængden af protein og fedt, da det øvrige indhold sjældent forandres SÅ meget igen :slight_smile:

1 Synes om

Er der nogen der kan skære nogle værdier ud i pap for mig nu jeg i aften skal have bestilt vådt og tørt hjem til både Devi og Milton.
Devi er nyrekat og kørt træt af Hill’s K/D tørt, jeg regner med at bestille lidt forskelligt nyrediæt men hvis jeg kigger efter noget at blande med, hvad er så max fosfor og protein i %? Og gælder de samme værdier ved vådt?
Milton er 10 måneder, nykastreret, stor og hverken for tyk eller tynd. Hvad skal sådan en størrelse have af fedt, protein og kulhydrater i tørfoder?
Er efterhånden skeløjet af at rode rundt i foder på Zooplus :joy:

Du kunne prøve at kigge på denne tråd, Tina. Jeg synes, der er en mere fra for ganske nylig, men jeg husker ikke, om den ligger under foder eller sygdom.

3 Synes om

Jo, det er vi enige om, Eva :slight_smile:

Før jeg kendte historien om kineserne, troede jeg, at kornfrit netop var et udtryk for noget med kulhydrat, for det vidste jeg jo, at katte ikke kunne bruge til noget.

Jeg kunne selvfølgelig godt se, der var forskellige grøntsager og planter i, selv om der ikke var korn i, og jeg vidste også godt, de indeholdt kulhydrater, men havde nok den - sikkert helt ufunderede - teori, at korn var uden næring, mens der i de andre planter var en eller anden form for næring, som der ikke var i korn. Dog godt hjulpet på vej af de forskellige firmaers produktbeskrivelser, der ikke holder sig tilbage med anprisningerne.

Det er sikkert med baggrund i min egen lille teori, at jeg altid tænker, når folk skriver kornfrit, at det er vigtigere at forklare noget om, hvordan kornfrit og kulhydrater hænger sammen - eller netop ikke hænger sammen. Fordi det kan give mening at kigge på kulhydraterindholdet, også i kornfrit foder.

Når det så er sagt, så ved Louise vist alt om kulhydrater i tørfoder! :slight_smile:

3 Synes om

Skal vi lige endnu engang slå fast at katte ganske udmærket kan hive energi ud af kulhydrater i form af stivelse (også er der fuldstændig lige meget hvad kilden er), og de gør det faktisk ganske godt. Det er ikke ensbetydende med at jeg nødvendigvis synes at mine katte skal have kulhydrater i deres foder.

Hvis min kat tåler det vil jeg meget gerne fodre med mindst 35 % protein (gerne højere) og mindst 20 % i fedt. Men jeg synes det er mindst ligeså vigtigt at kigge på om min kat trives på det jeg synes de skal have. De to ting er der ikke nødvendigvis lighedstegn imellem

6 Synes om

Vi fodre selvfølgelig ikke med hvad som helst, men kigger nu mere på om kattene trives og om pelsen er flot og nem at holde frem for om det er kornfrit osv.

1 Synes om

Sjovt nok er det nettop Ports og Kingsmore, som indeholder meget kartofler, og er nogle af de produkter der er blevet problemet her

1 Synes om

Med fare for at træde andre over tæerne :wink:

Forder er for nogle lig regelion desværre, men fakta er at det er fungere for en, er gift for andre. kattene er forskellige og trives langt fra på det samme og kan heller ikke lide det samme

eks, rigtig mange er glade fro Hill’s, men vores har endnu ikke ville spise det uanset variant.
Vores stortrives på RC maine Coon kitten og adult, men får splatmaver ar RC kitten og RC hair and skin.

Så mit råd er: spørg hvad de får og vurdere ud fra det, er det foder du vil fortsætte med eller prøve noget andet :slight_smile:

3 Synes om

Men skal vi så ikke også lige slå fast at kattes metabolisme ikke er beregnet til at nedbryde kulhydrat, og ift f.eks. mennesker, der kan justere deres metabolisme alt efter om kosten er rig på kulhydrat eller protein, så kan katte ikke ændre deres metabolisme, og at højt indhold af kulhydrat i kosten giver f.eks. en øget mikrobiologisk fermentering i tarmen, øget produktion af “organic acid” - og også påvirker optagelsen af protein negativt.
Dertil fordi katte har en minimal syntase af lever-glykogen (hepatic glykogen synthase) og ingen fruktokinase, så giver store mængder af kulhydrat (som der f.eks. er i tørkost) hypoglykemia og gør dem “fructosuric” (har ikke noget dansk ord for det sådan lige?), og det er problematisk fordi katte ikke er fysiologisk indrettet til at have disse store udsving, som omnivore er. Derudover så kan kulhydrat kun enten bruges til energi med det samme eller opbevares som muskulært glykogen - og alt det, der ikke bliver en af de to ting, ender i stedet som fedt… Og det her er endda kun den del af konsekvenserne ved højt indhold af kulhydrat, som jeg forstår nok til at jeg tør forsøge at forklare :hoho:
Så nej, katte dør ikke af kulhydrat og de kan optage det, men jeg tror helt sikkert på at den mængde af kulhydrat, som flertallet af katte får i deres kost, nu om dage giver nogle, især langvarige, problemstillinger hos kat, og vi bør søge at minimere mængden af kulhydrat i kosten/tørkost mest muligt :slight_smile:

Og ja selvfølgelig skal katten trives på foderet - men man kan jo starte med at afprøve de typer af tørkost, der har et højere niveau af protein og fedt end de typiske mærker, fremfor at afskrive alle fordi katten ikke trives på 1 af mærkerne :slight_smile: Jeg har f.eks. stadig ikke fundet et ordentligt erstatningsmærke for Applaws efter de forringede deres produkt, netop fordi det herhjemme skal fungere til alle i gruppen af katte.

3 Synes om

@Eva_K, vender først tilbage med længere svar til ovenstående imorgen aften, har ikke tid før :blush:

1 Synes om

Hehe, det tog også lige mig lidt tid før jeg havde tid til at skrive mit indlæg :slight_smile:

1 Synes om

Jeg synes jo at du i din citering vælger at udelade en væsentlig sætning her, så jeg føler mig ærlig talt lidt fejlciteret. Vi er fuldstændig enige i at katte ikke skal have store mængder kulhydrater i deres kost. Jeg skriver at de KAN udmærket hive energi ud af især stivelsesholdige foderingredienser, jeg siger IKKE de skal.

… og nu til det citerede her:

Første afsnit: vi er helt enige i at katte i høj grad kører på et aminosyrestofskifte også selvom der er optaget glucose tilstede. Så skriver du følgende: “…og at højt indhold af kulhydrat i kosten giver f.eks. en øget mikrobiologisk fermentering i tarmen, øget produktion af “organic acid” - og også påvirker optagelsen af protein negativt.” Jeg vil meget gerne se originalkilden til disse.

Enig i at der sker en øget mikrobiologisk fermentering, det er ikke nødvendigvis negativt. At en øget produktion af organiske syrer skulle være negativt for proteinoptagelsen lyder interssant, hvorfor? Skal det forståes sådan at det er bakterierne der danner disse organiske syrer? Hvis det er tilfældet bør det i teorien ikke være et problem idet tyktarmen er hovedbo-stedet for bakterier og derfor er det også forventligt at se fermentering. Protein-optagelse finder sted i tyndtarmen - dvs. ikke i umiddelbar nærhed af organiske syrer dannet i tyktarmen af bakterier.

Hvordan påvirkes protein-optagelsen helt specifikt - hvilket niveau er vi på ift. de proteiner… Er det store intakte protein-molekyler hvor de klippes i stykker første gang, eller er det i virkeligheden helt nede på det niveau hvor de store proteiner er klippet til bittesmå peptider?

Andet afsnit: helt enig i at katte har minimal aktivitet af lever-glykogen. Det er ikke rigtigt at de ikke har nogen fructokinase (har lige kigget et studie hvor de i abstraktet skriver at den findes på både mRNA og proteinniveau). Fructokinasen nedbryder fruktose, og snakker vi ikke primært om kornprodukter og andre stivelsholdige fødevarer i tørfoder… vel ikke så meget frugt hvorfra fruktose kommer?

Vi er også enige i at kulhydrat (glucose) bruges med det samme det er i blodåren af de relevante organer og celletyper der bruger som energikilde. Hjernen er selvfølgelig det helt primære organ her, og denne har et temmelig højt energiniveau, så det er på ingen måde utænkeligt at den æder meget af det kulhydrat der er tilgængeligt i blodet, og ja vi er også enige i at overflødigt kulhydrat ryger i fedtvævet.

Sidste 3. linier af 2. afsnit og 3. afsnit: Vi er i bund og grund enige om at katte selvfølgelig skal have en kost med et højt protein indhold og højt fedtindhold. Men jeg synes det på mange måde pt. kammer over i diverse fodertråde forsk. steder på nettet… især FB.

Jeg kan ikke personligt se problemet i en kost med fx. 35 % protein, 20 % fedt også kulhydrat, og slet ikke hvis katten trives på det. Der slåes meget ofte i disse diskussioner på at det er for langt fra kattens “naturlige kost” i det fri og sammenlignet med vilde kattearter (de rigtige vilde katte - ikke domesticerede vilde katte hvis I forstår hvad jeg mener). Men der er altså bare nogle andre ting der gør sig gældende for vores kæledyr sammenlignet med de vilde katte.

De vilde katte er aktive på en anden måde i deres daglige energiforbrug i og med de skal arbejde for føden. De spiser mange små måltider om dagen - det gør vores sofakatte også. Ja, umiddelbart så kan de få meget kulhydrat på en dag og ja, det kan være skidt. Men ift. fx. diabetes hos katte, så er kulhydrat ikke den eneste store synder. For mange kalorier ift. fedt er ligeså stor en synder, det påvirker også insulin følsomheden, så det skal der også kigges på, når vi snakker om hvorvidt katte udvikler diabetes/begyndende diabetes og her er aktivitetsniveauet også en del af pakken, for ikke at tale om den genetiske faktor som også betyder noget.

Så er der den faktor, der hedder hypothalamus, som er en lille bitte kirtel som sidder oppe i vores hjerne og styrer hele vores appetitregulering. Det er den der fortæller os, om vi er sultne eller mætte, og det afhænger i fuldstændig vanvittig grad af mange hormon- og nervesignaler, som den modtager fra mange steder i kroppen.

Noget af det, hypothalamus gør som kan opfattes som lidt problematisk ift. appetitregulering, er at den kan ændre setpoint. Fx, hvis din kat er fra et internat, og den er kommet ind i en periode, hvor den har gået for lud og koldt vand og ikke har fået nok at spise. Så er der mange katte, som spiser store mængder mad, før de stopper. For det første når deres krop ikke at reagere så hurtigt, som maden indtages, så inden alle de her forskellige signaler der fortæller “at nu er katten mæt”, når hypothalamus, så har katten allerede overspist, fordi der er forsinkelse på disse signaler.

Det faktum, at katten har haft sådan en “sulteperiode”, er nok til at hypothalamus har fået et andet setpoint ift. hvornår den er mæt, og det er meget svært at ændre tilbage til det gamle setpoint, hvor hypothalamus fortæller katten at nu kan den godt stoppe. Den faktor er også noget der skal tages højde for når vi tænker på om katten udvikler diabetes eller ej, når vi snakker kulhydrater. For sådan en kat vil spise meget og sandsynligvis også for meget selvom den gives et “godt og rigtigt foder” ift. kulhydrat (hvad det så end er), og det er ikke sikkert at du kan ændre det setpoint oppe i hjernen, før det længe har været for sent. Så derfor er det ikke altid bare en simpel diskussion om kulhydrat.

… det kan godt være jeg vender tilbage i morgen… fandt lige en bunke artikler, som lige skal nærlæse (har kun læst abstrakt), som beskæftiger med katte og de af deres enzymer der er involveret i kulhydratmetabolismen.

Så afslutningsvis vil jeg gerne slå fast at jeg på ingen måde er fortaler for foder med “højt kulhydratindhold”, men jeg er heller ikke hysterisk. Så hvis min kat ser ud til at trives i det daglige med et foder som “kun” indeholder 35 % godt fordøjeligt animalsk protein, så fodrer jeg den hellere med det end et foder hvor proteinindholder måske er på 41 % hvor den vægrer sig ved at spise, og her snakker jeg en kat der umiddelbart ikke har nogen issues.

Beklager den lange tid svaret var undervejs, skulle lige have frisket en masse biokemi op… samtidig med opstart på det nye job = rigtig dårlig kombination :wink:

6 Synes om

Og ingen tvivl om at du kan det her felt meget bedre end jeg :hoho: Jeg sender dig lige en mail med min original kilde. Og svarer på resten når jeg har tid til at læse det grundigt og svare ordentligt :slight_smile: (for ja, det tager noget tid, haha)

1 Synes om

et lille ønske :slight_smile: kunne du lave nogle flere afsnit? så er det bare mere læsevenligt

@Eva_K, det er ikke den store ulykke hvis det ikke bliver i aften. Som du selv skriver så er vi ude i hardcore stof :wink::blush:

@Musashi, ekstra afsnit tilføjet :wink:

2 Synes om

God tråd - og det bringer et spørgsmål på banen:

Jeg har altid - som i altid - givet mine katte tørkost, og kun det der bliver betragtet som ‘kvalitetsfoder’ (og det er der nok mange holdninger til!). Fordelen har været at afføringen altid har været fast og forholdsvist ‘lugtfri’, men det skal bare ikke være et argument for at de får tørkost - de skal også glæde sig til at få mad.

Jeg har jo to sunde og raske (ja, Sox hoster ikke mere … aner ikke hvorfor!) damekatte, og jeg kan jo godt fornemme at de ikke gider tørkost ift. når de bliver forkælede og får fersk kattemad. Og nu kommer spørgsmålet langt om længe: Hvad vil I anbefale at de to damer får fremadrettet - altså fuldkost i fersk form?

Jeg er sikker på at jeg nok får lige så mange svar som vi er kattejere, men jeg kan tage det LOL Så fyr løs :slight_smile:

Jeg har kigget i tråden, men tabte … tråden, så jeg undskylder forlods hvis I skulle blive trætte - bær over med mig :heart:

1 Synes om

Hvis kattene i øvrigt er sunde og raske, er det nok ikke så vigtigt, hvad de får, hvis det er fuldfoder. Pointen med vådkost er mest, at den er våd, dvs. at de får mere væske på den måde.

Lige som ved tørfoderet ville jeg selv sortere højt kulhydrat fra. I mange af de billige varianter er der ligefrem tilsat sukker. Måske i konserveringsøjemed? Ellers kan jeg ikke helt se idéen i det.

Selvfølgelig er præferencerne afhængige af omstændighederne. Hvis Asani kun ville spise vådfoder med sukker, når han skal have medicin i sit vådfoder, ville jeg overhovedet ikke betænke mig på at servere det.

1 Synes om