Fodermængde efter operation?

Ja, jeg har gået lidt stille med, at Leise viste sig at have tandpine.
Men i dag kom tanden ud, alt er fint, der var ikke flere dårlige tænder end den, og NP var så sød at køre os med kort varsel.
Vi fik nemlig “et afbud”: Pernille på Skovlunde Dyreklinik havde en ledig tid, og hun har gjort det fint!
Meget lydhør og informerende.

Ruhnaus kalender er tætpakket, med meget lange operationsdage, så jeg bed på den første tid, jeg kunne få.

De første 5 dage må han kun få vådkost.
Den dårlige tand kom ud i dag, og alt gik meget let og hurtigt.
Han er rigtig glad, og meget sulten (faste siden kl 23 igår).
Og han styrede lige mod tørfoderet, da han kom ud af sin taske, jeg måtte skynde mig at fjerne det og åbne en pose Hills bidder i sauce.
Det gled ned!
2 velvoksne portioner, meget mere, end han ellers plejer at spise.

Han er rigtig glad, krummer ryg og vil kæles, og han satte poterne op i sofaen, hvor jeg i farten havde sat tørfoderskålene fra mig - mere mad!
Men tør jeg give ham mere end ½ hills-pose (bidder i sauce)?
Han skulle jo nødig kaste op, ovenpå intuberingen.

Inden vi tog derfra imorges, havde han fået den første portion bedøvelse, et morfinpræparat, så det tror pokker, at han er glad fnis
Han har været på bakke, smuttede (trods alle mine forsætter om at passe på) op i hulen midt i kradsetræet og henad klaverlåget!

Han har været på skødet lidt, men nu sidder han igen foran den tomme vådfoderskål og vil have mere.
Tør jeg give ham mere?
Hele posen?
Altså i mindre portioner på en god skefuld ad gangen?

Hvis det er Jens Ruhnau der har snuppet bissen - så er maven fyldt med mad.

Hvis der er syet må der kun gives vådmad. Mange små måltider her den første dag

[quote=Lis Dahlstrøm;334902]Hvis det er Jens Ruhnau der har snuppet bissen - så er maven fyldt med mad.

Hvis der er syet må der kun gives vådmad. Mange små måltider her den første dag[/quote]

Men nu skriver Mirea jo, at det er Pernille, der har udført operationen :slight_smile:

Det er jeg så temmelig sikker på ikke stod i indlægget oprindeligt :slight_smile: Jeg kan i hvert fald ikke huske at have set det.

Jeg så det heller ikke - men jeg ser ikke altid alt, men pyt …

Jeg tror du har ret der er fyldt på bagefter - skulle jeg også have overset 5 dage med vådkost, godt nok bruger jeg briller, men …

Vi har ikke fået at vide, at vores tandopererede katte ikke få tørfoder, men det er sjældent, de vil have det…
At foderet skal rationeres eller serveres i små portioner, husker vi heller ikke at have fået noget at vide om - hvis katten er sulten og lyst til at spise (og ikke får kvalme), skal den vel have lov?

[quote=dkkorat;334956]Vi har ikke fået at vide, at vores tandopererede katte ikke få tørfoder, men det er sjældent, de vil have det…
[/quote]

Hvis katten er syet, er det meget smart, at den ikke spiser tørfoder :slight_smile:

[quote=dkkorat;334956]Vi har ikke fået at vide, at vores tandopererede katte ikke få tørfoder, men det er sjældent, de vil have det…
At foderet skal rationeres eller serveres i små portioner, husker vi heller ikke at have fået noget at vide om - hvis katten er sulten og lyst til at spise (og ikke får kvalme), skal den vel have lov?[/quote]

Er katten syet må den ikke få tørkost - springer stingene kommer tandkødet til at ligne et månekrater.

En af de ting jeg kan huske fra Ruhnaus foredrag - og som for mig lød helt logisk

Ja Blonde måtte ikke få tørfodder af samme grund og fik det heller ikke. Men det lykkedes ham nu alligevel at få ødelagt nogle tråde, så han måtte genopereres :frowning:

Det er lige præcis det: Dr. Pernille forklarede mig omhyggeligt, at alt var boret ud, fordi den knogledannelse øverst i læsionen (som hun havde fortalt om om morgenen) viste sig at være til stede. Jeg spurgte til, om der var en nerverest, som kunne give smerter, men nej: hun havde åbnet en hudflap over tanden (og der blev tegnet og fortalt), hvilken var svært i en lille per/exo-mund. Derpå blev alt boret ud helt op til den glas-agtige knogledannelse, og flappen blev syet hen over, så der ikke kan sætte sig tørkost fast og lave ulykker.
Syningen skal hele, før han må få tørkost.

Jeg skal ikke vende ryggen til Gias RC Persian (hun får “kraftfoder” for at kompensere for, at hun ikke har fri foderadgang i disse dage) i eet sekund, før han er oppe og vil gnaske i sig!
Så de bliver begge portionsfodret:

• Leise får en skefuld vådfoder (Hills poser med kalkunbidder i sauce - Lis, hvis du synes, at det ikke er fuldgyldig kost, så giv mig råd? Jeg ved jo, hvor alt-afgørende det er for sårheling og re-kreation, at der gives lødig, fuldfed kost!)
  • Og samtidig får Gia skålen med sin fedende favorit, RC Persian (de vil ikke have Hills tørfoder, ikke Gia ialtfald).

Tak for konkrete, konstruktive og praktiske råd :tak:

Hvordan det? :slight_smile: Han skulle faste fra midnat, så han har vel ikke fået mad før operationen?

Kan du ikke opbløde hans tørkost…eller tilbyde A/(D?
Blot et bud

[quote=MiSi;335094]

• Leise får en skefuld vådfoder (Hills poser med kalkunbidder i sauce - Lis, hvis du synes, at det ikke er fuldgyldig kost, så giv mig råd? Jeg ved jo, hvor alt-afgørende det er for sårheling og re-kreation, at der gives lødig, fuldfed kost!)[/quote]

Hvor ser du Lis skrive det? Jeg kan ikke få øje på det? :slight_smile:

Eller var det bare et generelt spørgsmål om kvalitet på vådfoder?

Maven fyldes med foder EFTER operationen - det har ikke noget med faste at gøre, det er naturligvis nødvendigt.

Hill’s poserne er udemærkede - mener ikke jeg har givet udtryk for noget omkring det - kun det skulle være vådmad

[quote=Lis Dahlstrøm;335148]Maven fyldes med foder EFTER operationen - det har ikke noget med faste at gøre, det er naturligvis nødvendigt.

Hill’s poserne er udemærkede - mener ikke jeg har givet udtryk for noget omkring det - kun det skulle være vådmad[/quote]

Hvordan?
Spiser katten simpelthen umiddelbart efter opvågning, eller via sonde :?
Undskyld, hvis jeg spørger dumt.

Nej, Lis har ikke kritiseret Hill’s-poserne, jeg mener bare at have opsnappet fra en eller anden anden foder-tråd, at der vist er meget kulhydrat i :?
Og så tænkte jeg, at Lis eller Alice eller en anden af de viise kvinder kunne råde mig til det bedst mulige rekreerende vådfoder.

En anden ting er, at Gia fik en skål RC Persian, da jeg drog af med Leise. Hun havde jo så også fastet den nat. Da jeg kom hjem, var der ikke forsvundet meget fra skålen, og hun har heller ikke spist her til morgen. Det bekymrer mig, for ingen kat har godt af at faste i mere end et døgn.
Men som sagt, hun har spist en lille smule.

[quote=MiSi;335197]Hvordan?
Spiser katten simpelthen umiddelbart efter opvågning, eller via sonde :?
Undskyld, hvis jeg spørger dumt.

Nej, Lis har ikke kritiseret Hill’s-poserne, jeg mener bare at have opsnappet fra en eller anden anden foder-tråd, at der vist er meget kulhydrat i :?
Og så tænkte jeg, at Lis eller Alice eller en anden af de viise kvinder kunne råde mig til det bedst mulige rekreerende vådfoder.

En anden ting er, at Gia fik en skål RC Persian, da jeg drog af med Leise. Hun havde jo så også fastet den nat. Da jeg kom hjem, var der ikke forsvundet meget fra skålen, og hun har heller ikke spist her til morgen. Det bekymrer mig, for ingen kat har godt af at faste i mere end et døgn.
Men som sagt, hun har spist en lille smule.[/quote]

Jeg er sikker på, at dit valg af foder er helt okay …Hvis du synes hun skal have noget med ekstra krudt i, så er der jo osse Hill’s A/D.

Jeg skynder mig at tilstå, at mine erfaringer med Hill’s produkter er elendige, da mine stribede kræ, nægter at spise noget hvor der står Hill’s på :-). Når jeg kræser for en ny opereret kat, så bruger jeg følgende produkter :

Og for at være sikker på, at væskebalancen er iorden, supplerer jeg med dette.

God bedring med din smukke missepige :slight_smile:

[quote=Alice;335199]Jeg er sikker på, at dit valg af foder er helt okay …Hvis du synes hun skal have noget med ekstra krudt i, så er der jo osse Hill’s A/D.

Jeg skynder mig at tilstå, at mine erfaringer med Hill’s produkter er elendige, da mine stribede kræ, nægter at spise noget hvor der står Hill’s på :-). Når jeg kræser for en ny opereret kat, så bruger jeg følgende produkter :

Og for at være sikker på, at væskebalancen er iorden, supplerer jeg med dette.

God bedring med din smukke missepige :-)[/quote]

Tak, Alice, det er dejligt med god og venlig vejledning.

Jeg skal lige skynde mig at sige, at Leise er hankastrat. Nu griner Camilla korat, som har sagt til mig, at Leise er et pigenavn, men jeg er ikke enig. Leise hedder Leise, fordi han er “døbt” Lion - og han er en lille, fiks Astaire-model af en EXO. Ikke nogen stor, kraftig, velvoksen løve, men en blid, kælen, lege-glad fyr, og han har næsten ingen stemme. Han mjaver ikke, men kan højt fremtvinge en slags knirk. Leise betyder stille…
Og han fik en tand ud i tirsdags.

Tak for komplimenten! Du er ikke den eneste, der roser Gia, men jeg bliver glad hver gang: Kuldets grimmeste killing fik som 6-årig en First på TICA i Solrød!

Ingen af dem har spist til morgen. Leise ville ikke røre sit tunvand med Antirobepulver i, det gik ellers fint igår. Hills-bidder har han heller ikke rørt, og Gia har kun spist en smule tørfoder. Hun vil slet ikke have vådfoder.
Suk. Håber, at noget a/d glider ned.

[quote=MiSi;335511]Tak, Alice, det er dejligt med god og venlig vejledning.

Jeg skal lige skynde mig at sige, at Leise er hankastrat. Nu griner Camilla korat, som har sagt til mig, at Leise er et pigenavn, men jeg er ikke enig. Leise hedder Leise, fordi han er “døbt” Lion - og han er en lille, fiks Astaire-model af en EXO. Ikke nogen stor, kraftig, velvoksen løve, men en blid, kælen, lege-glad fyr, og han har næsten ingen stemme. Han mjaver ikke, men kan højt fremtvinge en slags knirk. Leise betyder stille…
Og han fik en tand ud i tirsdags.

Tak for komplimenten! Du er ikke den eneste, der roser Gia, men jeg bliver glad hver gang: Kuldets grimmeste killing fik som 6-årig en First på TICA i Solrød!

Ingen af dem har spist til morgen. Leise ville ikke røre sit tunvand med Antirobepulver i, det gik ellers fint igår. Hills-bidder har han heller ikke rørt, og Gia har kun spist en smule tørfoder. Hun vil slet ikke have vådfoder.
Suk. Håber, at noget a/d glider ned.[/quote]

Weeeee …Uuuuundskyld til ‘LØVEN’ jeg var sikker på, du ejede to missepiger :slight_smile:

Det kan godt være du bliver nødsaget til at tvinge Antirobepulver ned, ved hjælp af en engangssprøjte.

Har din dyrlæge dette :
http://www.royalcanin.dk/Kat-og-hund…ductID=PROD200
De fleste katte er vilde med det, og der er masser af krudt i …desuden har det den fordel, at du selv bestemmer konsistensen ( med meget vand bliver det en suppe, som kan gives med en engangssprøjte, med lidt mindre vand bliver det en vælling ) …Det mætter utrolig godt, og der skal ikke gives ret meget, før mislingen har fået det ned, den behøver.

Tak :slight_smile:
Jeg ringer og hører ad, måske skulle jeg bare tage hen på Øbrogade, de har snart sagt alt.
Jo da, Leise (Lion af Amalias) var skam fertil til han var 7, stærk og ustresset - og ikke om han ville finde sig i at få en afløser!
Jeg fik en cd med fotos med fra opdrættermor, også af hans koner og afkom, sjovt at se :slight_smile:
Kig i mine albums, der kan du se røde Leise og sorttabby Gia :slight_smile:

Efter lidt ringen rundt og en tur ud i byen:
Leisedreng har nu guffet en god skefuld a/d, og er blevet budt på oksetatar, uden at det dog vakte interesse.
Gia har ikke rørt sin portion a/d, men det havde jeg heller ikke ventet. Hun har engang gnasket på et popcorn, og det kan man vist hverken kalde våd- eller rå-foder. Alt, hvad hun har vist interesse for, har hun fået serveret, men kun tørfoderet bliver spist.

Den eneste dyrlæge i nærheden, der har RC produkterne, lukkede kl 13, så det nåede jeg ikke. Måske imorgen.
Men foreløbig har jeg købt 3 dåser a/d plus nogle poser RC Vet vådfoder.