Foderskift eller ej

Min kære Birma var ekseptionelt kræsen og med en dårlig lever blev præmissen de senere år, at han fik præcis det han ville spise. Det bestod så af god vådkost (så meget han ville) og altid tilgængeligt tørkost. Tørkosten var af tvivlsom karakter, men det var nu engang kun royal canin, der kunne spises (to varianter blandet)

Nu er han gået bort og jeg har kun min søde lille dæmonkat, sort huskat, på ca 1.5 år. Da han var killing døjede han lidt med tynd mave, men det gik over, da han ikke fik killingekost længere. Han har levet af det samme som min Birma. Han har den smukkeste blanke pels, god afføring og ingen udfordringer med urinvejene. Han er frisk, aktiv og er en stor kat -men vejer ikke for meget og har flot talje. Han overspiser ikke og får ligeledes tilbudt vådt flere gange dagligt (forskellige gode varianter)

Jeg havde egentlig tænkt, at når jeg kun havde ham, ville jeg skifte tørfoder, men jeg er blevet meget i tvivl, da han virkelig lader til at trives på royal canin :woman_shrugging:

10 Synes om

Hvorfor skifte, hvis han trives? :wink:

7 Synes om

Vådkost er en god måde at få mere væske på, og en god måde at forhindre dem i at blive for tykke. Så det kunne være en god ide at fortsætte med det.
Og som Luise skriver, så lyder det til at han trives på det foder han får :slightly_smiling_face:

5 Synes om

If it ain’t broke, don’t fix it :slight_smile:

Eneste årsag skulle være, at Royal Canin er latterligt dyrt, så med tiden kan det rent økonomisk betale sig at forsøge at introducere et andet mærke og så se, om han også trives på det :slight_smile: Jeg betaler f.eks. ca. 600 kroner mindre for tørfoder end hvis jeg købte Royal Canin og det er jo også en slags penge.

8 Synes om

Ja, det virker til han virkelig trives på det. Jeg har også stadig tæt på 10kg, så det ville uanset ikke blive foreløbigt :joy: Jeg synes, maden rækker langt, når der kun er en kat. Både de våde og det tørre. Jeg havde lige skaffet vådt til en mdr og nu er der til to. Så rent økonomisk går det nok med royal canin til ham, for det var jeg vant til at sætte til side til de sidste i hvert tilfælde 4 år pga bimsen.

5 Synes om

Ja, Royal Canin er hundedyrt, men det var det eller Specifik dyrlægen anbefalede da Elias havde urinvejssten.
Begge katte får det samme, både våd og tørkost og de kan godt lide det.
Jeg er bare lidt i tvivl om Robin trives godt på det, da han virker konstant sulten.
Han har også tabt sig, det har Elias derimod ikke, selv om det var ham der trængte mest til det.
Jeg har ikke mulighed for at fodre dem hver for sig, så jeg må bare betale den dyre pris - jeg tør ikke begynde at eksperimentere med andet foder.

3 Synes om

Ved urinvejsproblemer er det bedste foder vådt, vådt og vådt - så bliver urinvejene skyllet igennem. Royal Canin “helbreder” urinvejsproblemer ved at tilsætte ekstra salt og ignorerer dermed saltets skadelige virkning på nyrerne på længere sigt.

Mange bliver ikke ordentligt mætte på Royal Canin, fordi proteinindholdet ikke er højt nok for dem, så jeg ville helt personligt tilføje noget vådfoder med højt proteinindhold til deres kost :slight_smile:

3 Synes om

De får Royal Canin vådfoder - er der andet jeg kan bruge som ikke skader urinvejene?
Jeg tænker lidt, at dyrlægen anbefalede det foder, de selv sælger.
'Jeg køber det så hos ZooPlus, der er det lidt billigere.

2 Synes om

Intet vådfoder skader urinvejene, så længe der ikke også er nyreproblemer, der skal tages hensyn til.

4 Synes om

Han havde i følge dyrlægen nyresten, så det betyder vel, at der er nyreproblemer?
Det har ikke været noget siden, han tisser fint og virker glad og veltilpas.

1 Synes om

Jeg ville først kalde det nyreproblemer, hvis nyrefunktionen ligefrem var nedsat. Nyresten er mig bekendt et problem, der går væk, når det er behandlet.

2 Synes om

Mange katte der får urinvejssten, vil have tendens til at få dem igen, så det er en god ide at fortsætte med diætfoder. Og så derudover pøse ekstra meget vådkost i dem

1 Synes om

De får også meget vådfoder - det underlige er at i begyndelsen ville de ikke røre vådfoderet, så i månedsvis fik de udelukkende tørfoder.
På et tidspunkt gav jeg så vådfoder, som jeg jo havde stående og nu var de vilde med det og har fået det siden.
Skal lige understrege at i perioden med tørfoder drak de meget, så jeg mener de fik væske nok.

1 Synes om