Fodervejledning/Hellig Birma

Jeg har lige et spørgsmål til jer garvede kattegale :stuck_out_tongue:

Cigurd (Hellig Birma)får lige nu Hills sterilised young, for det fik han også af opdrætteren… Men jeg synes ikke han spiser så meget af det, og han vejer ca + - 2 kg. Hvilket jo er lidt for lidt for en ung kat på 7 mdr.
Jeg blev derfor anbefalet af en birma opdrætter til at give ham Hills killinge foder med kylling og RC Digestive Comfort (begge to tørfoder) og af vådfoder enten porta 21 eller applaws (staves)… Jeg vil så bestille det inde på zooplus, men de har ikke RC Digestive Comfort, og ville derfor høre jer andre, om i kender til noget andet foder enten fra Hills eller RC Som svare til RC Digestive Comfort…?
Eller om der er nogen der har nogen andre der kan vejlede ang foder… Helst nogen med kendskab til racen :slight_smile:

Jeg har ikke selv så meget forstand på foder , så gode råd modtages med kyshånd :rolleyes:

Mon det er et diæt foder? For så kan du nok få det på medicanimal.com eller evt. chemistdirect.co.uk :slight_smile: (Jeg foretrækker ikke at bruge chemistdirect, da de leverer med PestDK)

Diæt foder? Det ved jeg ikke?
Hvorfor giver man en kat diæt foder? Er det ikke for at tabe sig??? Jeg mener Cigurd skal jo ikke tabe sig :gruble:

Digestive Comfort 38

Dobbeltvirkning sikrer optimal fordøjelse

Foderpillens enestående konsistens og form opfordrer katten til at tygge, så indtagelseshastigheden nedsættes. Grundig tygning hjælper med at reducere risikoen for at kaste op og forbereder foderet til fordøjelse. Proteiner (fra fisk og hvede) udvalgt på grund af deres meget høje fordøjelighed støtter sammen med en kombination af fire fibre (cikorie, lægestokroserod, FOS og cellulose) fordøjelsen og regulerer passagen gennem tarmen.
Ingredienser:
Tørret fisk*, vegetabilsk proteinisolat*, ris, majsmel, animalsk fedt, majsgluten, hydrolyserede animalske proteiner, mineraler, vegetabilske fibre, cikorierod, sojaolie, frugto-oligosakkarider, hydrolysat af gær (mannan-oligosakkaridkilde), lægestokroserod, taurin.

Det er hvad der står om det inde på RC`s hjemmeside…

Metiele - Ah, nej jeg glemte bare et ord, special diæt. En diæt er jo specielt ikke for at tabe sig, men fordi man har behov for noget bestemt, f.eks. ved sukkersyge, blærebetændelse, nyresvigt osv. :slight_smile:
Jeg kender ikke dette RC foder, og har ingen idé om hvorvidt det er :slight_smile: Det var bare det med digestive comfort jeg lige spekulerede på :slight_smile:

Metiela - Tjaeh, jeg synes der er for meget vegetabilsk protein i, når det står på 2. pladsen allerede. Så kan de skrive 38% protein alt det de vil, men hvis halvdelen er fra planter…

Har han problemer med maven, eller?
og er han for tynd? Altså, vægten siger mig ikke så meget… :slight_smile: størrelse kan jo variere…

Eife, nej tror ikke han har problemer med maven… Jeg synes bare det virker forkert at han ikke får Killinge foder??? Han er jo altså kun 7 mdr.

Og ja han skulle gerne vejer et kilo mere ca, så vidt jeg forstod…

Metiela - Et kg mere ifht normal størrelse, eller fordi han er skrækkeligt for tynd? Et kg er meget at veje for lidt, hvis man bør veje 3 kg. Kan jo være at 2 kg er det han bør veje, du kan jo ikke tvinge ham til at vokse ved at gøre ham tyk -høhø men for tynd skal han jo heller ikke være :slight_smile:

Og 7-9 måneder er nu fint. Min killing på 5 måneder har ikke fået killingetørkost siden hun flyttede herhjem, hun vil simpelthen ikke spise det (har prøvet 5-6 mærker) men voksen tørkost vil hun meget gerne have. Suk. Men hun fejler i øvrigt ikke noget vægtmæssigt (størrelsesmæssigt så jeg gerne hende ½ kg større, men det er jo noget andet -tihi)

Hvad giver du dine katte af mad?

Hej Mette.
De vokser ikke lige hurtigt alle sammen, og det er ikke sikkert at der er noget galt, selv om han godt kunne veje lidt mere. Måske han bare ikke bliver mosnter stor - eller måske han indhenter det senere. Jeg ville ikke give mine RC, er ikke meget begejstret for det i det hele taget - men kan varmt anbefale Eukanuba. Der er mere kød i og af bedre kvalitet end i RC.
Det kan være utroligt svært at gennemskue foderindhold, men her er lidt at se på - uvildig undersøgelse lavet af Svenske Veterinære Anstalten, oversat til dansk: http://www.eldorado.dk/ref.aspx?id=1962 Artiklen har været bragt i Søndags Avisen tidligere iår.
VH
Susanne

Metiela - Øhm, Porta 21 grain free udgør en god del, og så noget Iams af forskellig slags, og så noget diafarm, og lidt af hver andet jeg nu får på udstillinger osv. :slight_smile:

Nu er ca. + - 2 kg en meget løs angivelse af vægt, men hvis katten er 7 måneder vil jeg helt klart mene, det er for lidt - uanset race. Det er det samme, som hvad Fanny vejede, da hun var 17 uger.

Da jeg ikke køber RC produkter kan jeg dog ikke hjælpe med en variant, der svarer til Digestive Comfort.

På den anden side ville jeg langt hellere tilbyde den kat nogle gode proteiner, dvs. mere kød og gerne kødholdigt vådfoder :slight_smile:

[quote=Susanne W;508054]Hej Mette.
De vokser ikke lige hurtigt alle sammen, og det er ikke sikkert at der er noget galt, selv om han godt kunne veje lidt mere. Måske han bare ikke bliver mosnter stor - eller måske han indhenter det senere. Jeg ville ikke give mine RC, er ikke meget begejstret for det i det hele taget - men kan varmt anbefale Eukanuba. Der er mere kød i og af bedre kvalitet end i RC.
Det kan være utroligt svært at gennemskue foderindhold, men her er lidt at se på - uvildig undersøgelse lavet af Svenske Veterinære Anstalten, oversat til dansk: http://www.eldorado.dk/ref.aspx?id=1962 Artiklen har været bragt i Søndags Avisen tidligere iår.
VH
Susanne[/quote]

Okey tak susanne, men hvis du nu skulle komme med en fodervejledning til mig, hvordan ville den så lyde???

Askja er også 7 måneder, og hun vejer så det dobbelte af din kat - hun vejer 4,2 kg. Hun er så godt nok NFO, men omkring 2 kg lyder ikke af meget?

Hun får masser af vådkost (applaws og porta21) samt fri adgang til tørkost (blanding af Techni-cal og noget Hills) Hun stjæler også alt hvad hun kan af Missebarnets Queen-piller fra RC.

I øvrigt, er det en badevægt eller køkkenvægt der siger de 2 kg? For jeg har dårlige erfaringer med at veje min på en badevægt - den stemmer i hvert fald ikke med dyrlægens babyvægt -tihi

Det er en badevægt, også derfor jeg skrev +/- :tihi:

Metiela - Ah, ja så kan han godt veje 3 kg måske :slight_smile: Har du ikke en køkkenvægt? :slight_smile: De plejer at kunne veje op til 5 kg (i hvert fald den jeg har)

Hmm , jov jeg har en digital køkken vægt, men batteriet skal skiftes, det må jeg lige gøre i morgen :slight_smile:

Hvor meget vådfoder spiser dine katte?

Metiela - god idé lige at veje ham på den i stedet. Øh, jamen det er meget forskelligt. Har jo fra en killing på ca. 2 kg, til Diego på 8½ kg -høhø og jeg lægger ikke så meget mærke til det. Bruger en dåse eller to om dagen :slight_smile:

Ja , ellers må jeg lige smutte forbi dr dyr og få ham vejet dernede :slight_smile: