Fodre på bestemte tidpunkter eller lade tørfoder stå fremme?

[quote=SabSab;391884]Hvis mine 2 får vådmad, så nægter de at spise tørfoderet… mine forældres og min dyrlæge har sagt at vådfoder er ligesom Mcd mad for os mennesker… kan godt være det kun er det fra supermarkederne… men jeg har ikke råd til det specielle vådmad, så hvis de endelig skulle ha vådfoder ville det blive kokra fra aldi…

Udover det så drikker mine 2 meget vand af sig selv :)[/quote]

AK !! …Igen en dyrlæge som åbenbart ikke har forstand på kattens ernæring :-/. En kat er født til at spise kød !! Dens tænder og fordøjelse er beregnet til kød ( råt / eller vådt ). En kats tænder er slet ikke beregnet til at spise tørkost - Tørkost skal knases / tygges, og en kats tænder er beregnet til at rive og flå i kødet.

Desuden tror jeg næppe det er dyrere at supplere med vådt og råt. Som Mette skriver så er LUX fra Aldi ganske udmærket, og kaster næsten ingenting. Kyllingevinger og kyllingelår er ofte på tilbud i diverse supermarked. Giv dem en rå kyllingevinge ( så får de osse børstet tænder, og får fjernet den belægning på tænderne som tørfoder ofte giver ) En kyllingeoverlår kan koges og pilles, der er MASSER af kød på sådan en. Jeg har lige købt 2 kilo kyllingeoverlår i Føtex, jeg gav 39 kroner for dem, og der er til mange måltider.

:sorry: men:
Det kunne jeg personligt aldrig drømme om at købe. Hvordan mon de kyllinger har haft det da de levede…?

[quote=danpia;391905]:sorry: men:
Det kunne jeg personligt aldrig drømme om at købe. Hvordan mon de kyllinger har haft det da de levede…?[/quote]

Mon ikke de har haft det nogenlunde som de kyllinger, der ender i dåserne?

[quote=danpia;391905]:sorry: men:
Det kunne jeg personligt aldrig drømme om at købe. Hvordan mon de kyllinger har haft det da de levede…?[/quote]

Jeg tror nu ikke de får det hverken værrer eller bedre, hvis jeg undlader at købe det ?

Jeg tænker, at det er ok når deres Hills tørfoder er frit tilgængeligt hele døgnet og jeg så 2-3 gange i døgnet giver dem vådfoder i form af råt kød nogle af gangene og dåse andre?

Yep :slight_smile:

Det er sådan, jeg fodrer (jeg bruger bare ikke Hills). Det er kun, hvis man udelukkende giver f.eks. råt eller vådfoder, der ikke er fuldfoder, at man skal være opmærksom på vitaminer og mineraler. Det meste vådfoder er dog fuldfoder og når det rå “kun” er som tilskud og tandbørste, er der ikke risiko for mangler af den årsag.

Afhængig af, hvilken mad man køber.
Man kan få økologisk foder til kattene nu om dage, desværre kun tørfoder (så vidt jeg ved). Men jo det har du nok ret i.

Det er jeg så ikke helt enig i; hvis forbrugerne generelt undlader at købe det alt, alt for billige og i stedet køber diverse kontrollerede produkter (økologisk, ved faktisk ikke om der er andre kyllinger der er ok (=har haft et godt liv)) vil produktionen også falde.
Jeg er godt klar over at det er en dråbe i havet at enkelte undlader at købe discount-kylling, men mange bække små osv.

Noget andet men alligevel lidt relateret: Økologiske grise må ikke få antibiotika mere end en gang i deres liv; får de det alligevel (fordi der er behov for det), er de ikke økologiske mere. Konventionelle grise får i gennemsnit antibiotika 18 gange i deres liv. Man mener at vi får resistente bakterier gennem (bla) grisekød og at det er det store overforbrug af antibiotika, der er årsag til den stadig stigende mængde resistente bakterier.

Sorry, hvis for meget off-topic
mvh

Jeg lader altid tørfoder stå fremme, så Wulli kan tage når han har lyst og er sulten.
Ellers får han snacks engang imellem som guf :slight_smile:

[quote=danpia;391929]Afhængig af, hvilken mad man køber.
Man kan få økologisk foder til kattene nu om dage, desværre kun tørfoder (så vidt jeg ved). Men jo det har du nok ret i.[/quote]

Nu var forslaget jo rettet mod en person, der ikke har for mange penge - og så er økologisk kattefoder nok ikke det, der står højest på listen.

Man kan godt få økologisk kattemad, både tørt og vådt, men så må man bare give køb på andre ting, såsom min aversion mod kulhydrater i foderet og det vil jeg personligt ikke.

Her står tørfoderet fremme hele tiden også får hun godbidder hver dag enten som aktivering eller træning. Derudover får hun vådmad og andre gode ting når jeg synes hun skal forkæles :hjerte:

Her står der foderskåle allevegne…sågar i saunaen :rock:, i drivhuset og enddog i hønsehuset (hvor der ikke er høns mere).
Med mindre der er specielle grunde til KUn at fodre en kat x-antal gange dagligt, vil jeg mene det er hul i hovedet.
En voksen kats mavesæk er på størrelse med en stor valnød.
Den skal fyldes mange gange dagligt ikke blot fordi den er lillebitte i forhold til kattens størrelse med også fordi en kats fordøjelse er hurtig fordi den kun har 1,5 meter tarm.

[quote=kamikaze;392121]Her står der foderskåle allevegne…sågar i saunaen :rock:, i drivhuset og enddog i hønsehuset (hvor der ikke er høns mere).
Med mindre der er specielle grunde til KUn at fodre en kat x-antal gange dagligt, vil jeg mene det er hul i hovedet.
En voksen kats mavesæk er på størrelse med en stor valnød.
Den skal fyldes mange gange dagligt ikke blot fordi den er lillebitte i forhold til kattens størrelse med også fordi en kats fordøjelse er hurtig fordi den kun har 1,5 meter tarm.[/quote]

Ups, vi har et par stykker her som er sikre på at deres mavesæk er på størrelse med en kokosnød b.la Sharro, aldrig har jeg set en kat kunne æde så meget af gangen :høhø:

Tørkosten står fremme hele døgnet - hvis jeg har glemt at fylde op går de selv i sækken! Vådfoder ca. klokken 5:30 og ca. klokken 17 eller hvornår jeg nu er hjemme fra arbejde… Desværre betyder det jo også, at jeg har en våd kattesnude i øret i weekenden, fordi de er vant til vi står op tidligt…

Her står der også altid tørfoder fremme. Der var lige en overgang da de var yngre, hvor Kiyomi havde det med at overspise og kaste det hele op igen, så der var jeg nødt til at dosere tørfoderet i en periode, men det er vi vist heldigvis ovre efterhånden. :slight_smile:
Derudover giver jeg dem råt 2-3 gange om dagen - Det elsker de bare! :yatta:

Her står der altid tørfoder fremme, vådmad bliver fjernet efter noget tid hvis det ikke er spist.

Har også altid tørfoderet stående fremme- også til vovserne ( ramaskrig :uha: ) og det fungerer fint. De tilbydes også vådfoder ved siden af- det har dog aldrig rigtigt været en succes hos Panda- hun gider det ikke, hvorimod hankattene jo står oveni hinanden for, at få det…

Mine katte har tørt stående fremme og får en del vådt hver dag plus råt - de vil stadig gerne træne for mad. Skal vi holde et kursus, så tager jeg maden fra dem et par timer før start, men egentlig er det mest for at sikre mig. Til dagligt, træner de gerne selv om maden står der. Prøv dig frem med dine og se, hvad der virker bedst.

Jeg har maden stående, da jeg har en hunkat (Tara), der genetisk har et stort ressourceforsvar - hun vogter ved skålene, hvis hun kan, og det stresser hende og andre katte, så det er naturligvis uønsket herhjemme.

Ved at sætte mange skåle op - jeg har 6 styk fordelt rundt omkring i huset - mistede hun overblikket og gav op på adfærden, som ikke er set siden.

Hun er også stoppet helt med at sluge maden og kaste den op igen bagefter fordi det skulle gå så stærkt

Og så er jeg tit i KBH, og så er det dejligt, at de er vant til, at maden altid står der.

KH