Fodre I jeres katte på bestemte tidspunkter eller står der altid mad fremme- og hvorfor?
Jeg er lidt i tvivl…vores ude/inde katte har altid haft en skål med tørfoder stående fremme altid og så fik de vådfoder morgenen når de blev lukket ind og om aftenen inden de blev lukket ud.
Vores nye katte skal jo så være indekatte… og jeg vil gerne klikkertræne dem. Så derfor tænker jeg, om det måske er bedre at fodre dem på bestemte tidspunkter, så de er mere motiverede for godbidder som belønning for klikkertræning? Og på den anden side synes jeg det er lidt “ondt” at holde maden fra dem for, at klikkertrænie dem…
Mon ikke det vil være fint nok at have tørfoder fremme og så bruge ekstra lækre ting til klikkertræning, som fx lidt rå kylling, rejer og den slags…?
Mine 2 katte-dyr får vådmad morgen og aften.
Derudover tørmad om morgenen i skåle og legebolde (en til hver).
Tørfoder får de igen inden sengetid og ind i mellem også lidt på andre tider.
De har IKKE tørfoder stående fremme, det har jeg aldrig brugt, da der blandt de katte vi havde tidligere var deciderede æde-dolke,der åd til de brækkede sig. Og så vil jeg gerne sikre at de vil have deres vådmad og ikke pludselig synes de kun skal have tørmad.
Det er også nemmere at holde øje med at begge spiser som de plejer, hvis de får måltider. Hvis ikke kan det være der går lidt tid inden man bliver opmærksom på ændringer i deres madlyst.
Og så får de jævnligt lidt andre lækkerier afhængigt af, hvad vi spiser.
Charlie bliver fodret tre gange om dagen - om morgenen - sen eftermiddag/aftensmadtid alt efter hvornår vi lige er hjemme fra skole/arbejde - og så igen når vi går i seng.
Vores har tørfoder stående fremme hele tiden. Og så får de vådfoder 2-3 gange om dagen.
Førhen fodrede vi dem 2 gange om dagen, efter anvisningen på foderposen. Men sikke et bøvl og sikke en jammer! Mosier jamrede hele dagen, for at få mad.
Jeg er superglad for at vi har det stående fremme hele tiden. Det er meget nemmere og de foræder sig ikke. De spiser ikke mere nu, end de gjorde da de blev fodret 2 gange om dagen.
Vi klikkertræner også, og der bruger vi bare lækre godbidder. Det fungerer fint.
Tøffe har tørfoder stående hele tiden, og han får vådfoder 3 gange om dagen, han spiser ikke mere end anbefalet, har vejet det tørfoder vi gav ham i flere døgn.
Mine har altid tørfoder stående fremme, og siden jeg ændrede fra Whiskas til Royal canin har jeg ikke haft ædedolke i huset. Skålen bliver dog kun fyldt op om morgenen.
Om morgenen får de ligeledes hver 50gram vådkost. Dvs. en halv pose hver.
Om aftenen, kan de være heldige at få lidt ost eller pålæg som er tæt på udløbsdatoen.
Jeg ville prøve mig frem. Det kan jo sagtens være de selv kan styre det, så snart de lærer at der er klikkertræning og der får man også mad Jeg er mest tilhænger af at have foderet stående fremme, men jeg kan sagtens se at det ikke er smart hvis de så ikke gider at arbejde under klikkertræning. Så ja - prøv dig frem er vist mit bedste svar
Mine har tørfoder stående 24 timer i døgnet og får vådmad 2-3 gange om dagen. En af vådfodringerne bliver dog byttet ud med noget råt kød en gang imellem.
Vores har altid adgang til tørfoder, og der er ingen af dem der foræder sig. Det har altid fungeret uden problemer…
Vådfoder får de hver aften inden vi går i seng - for så er der for det meste ro. De får ca 100 g. hver, evt med lidt ekstra vand i, jeg tror dog mere at Trols får 150 g og Mau 50 g. da han ikke er så pjattet med det våde snask
Heldigvis er han god til at drikke i løbet af dagen
Jeg fodrer om morgenen, når jeg står op - sådan ca. - og om aftenen, når jeg kommer hjem - sådan ca. Det er ikke nogen god idé at fodre præcis på klokkeslet, for det vænner de sig hurtigt til og så er der ingen elastik til at komme sent hjem fra arbejde.
Hvis jeg ved på forhånd, at jeg kommer rigtig sent hjem, bliver der stillet lidt ekstra tørfoder frem, men deres primære foder er vådfoder (for Gallianos vedkommende med tørfoderdrys :fløjte:) og så tilsat lidt råt eller semi-råt et par gange om ugen
Til natten bliver der hældt en håndfuld tørfoder op, så jeg ikke behøver blive vækket kl. 4, når “nogen” er døden nær af sult…
Jeg er direkte modstander af at dosere en kats foder …En kat er fra naturens hånd indrettet til at spise mange gange i døgnet - Og det trives de altså bedst med, og det er fakta at overvægt bedst undgåes ved at lade katten have adgang til maden, døgnet rundt. Klart der kan være grunde til, at man i sjældne tilfælder bliver nødsaget til at dosere, men det skulle ikke være nødvendig til sunde og raske katte.
Og igen …Giv jeres katte vådmad !!. En kat er født til at få sin væske via byttedyr …Og der er altså ikke meget væske i tørfoder :-). Mange katte som udlukkende fodres med tørfoder, risikerer altid at gå rundt med væskeunderskud, det kan medføre dårlige nyrer/blære - Væske kan katte ikke få nok af, og især ikke nu hvor varmen sætter ind.
Så mit råd vil være, at lade tørfoder stå til fri afbenyttelse, og giv MEGET gerne vådmad et par gange i døgnet.
Hvis mine 2 får vådmad, så nægter de at spise tørfoderet… mine forældres og min dyrlæge har sagt at vådfoder er ligesom Mcd mad for os mennesker… kan godt være det kun er det fra supermarkederne… men jeg har ikke råd til det specielle vådmad, så hvis de endelig skulle ha vådfoder ville det blive kokra fra aldi…
Udover det så drikker mine 2 meget vand af sig selv
[quote=Alice;391883]Jeg er direkte modstander af at dosere en kats foder …En kat er fra naturens hånd indrettet til at spise mange gange i døgnet - Og det trives de altså bedst med, og det er fakta at overvægt bedst undgåes ved at lade katten have adgang til maden, døgnet rundt. Klart der kan være grunde til, at man i sjældne tilfælder bliver nødsaget til at dosere, men det skulle ikke være nødvendig til sunde og raske katte.
Og igen …Giv jeres katte vådmad !!. En kat er født til at få sin væske via byttedyr …Og der er altså ikke meget væske i tørfoder :-). Mange katte som udlukkende fodres med tørfoder, risikerer altid at gå rundt med væskeunderskud, det kan medføre dårlige nyrer/blære - Væske kan katte ikke få nok af, og især ikke nu hvor varmen sætter ind.
Så mit råd vil være, at lade tørfoder stå til fri afbenyttelse, og giv MEGET gerne vådmad et par gange i døgnet.[/quote]
Det stemmer fuldstændig overens med det jeg selv synes giver mening. Så jeg tror vi gør som vi altid har gjort: tørmad fremme og så våd/rå mad 2-3 gange i døgnet.
Og så må vi finde ud af hvilke godbidder de ikke kan modstå og bruge det til klikkertræning.
[quote=SabSab;391884]Hvis mine 2 får vådmad, så nægter de at spise tørfoderet… mine forældres og min dyrlæge har sagt at vådfoder er ligesom Mcd mad for os mennesker… kan godt være det kun er det fra supermarkederne… men jeg har ikke råd til det specielle vådmad, så hvis de endelig skulle ha vådfoder ville det blive kokra fra aldi…
Udover det så drikker mine 2 meget vand af sig selv :)[/quote]
Desværre er der mange dyrlæger, der ikke har særligt god forstand på ernæring
Hvis du skal vælge billigt vådfoder, der samtidig er godt for kattene (og du kan ikke gennemskue, om de drikker nok :)), så tag noget Lux fra Aldi i stedet for Kokra. Der er også to af Maxi Zoo’s Fit & Fun små patéer (Laks og Ørred + Kylling og Lever), der ikke indeholder hverken sukker eller kulhydrater. Der er flere supermarkedsprodukter, der heller ikke gør det - men de er til gengæld ikke specielt billige
Men skal vådmad udelukkende være fra dåse…kan vådmad ikke også godt være rå kylling og fisk osv? Noget med lidt sener og brusk osv til rigtig at gnave i? Evt daggamle kyllinger eller mus?
[quote=Temple Bar;391887]Desværre er der mange dyrlæger, der ikke har særligt god forstand på ernæring
Hvis du skal vælge billigt vådfoder, der samtidig er godt for kattene (og du kan ikke gennemskue, om de drikker nok :)), så tag noget Lux fra Aldi i stedet for Kokra. Der er også to af Maxi Zoo’s Fit & Fun små patéer (Laks og Ørred + Kylling og Lever), der ikke indeholder hverken sukker eller kulhydrater. Der er flere supermarkedsprodukter, der heller ikke gør det - men de er til gengæld ikke specielt billige :)[/quote]
Jeg vælger , ikke at give dem vådfoder nu De spiser fint af deres tørfoder, frisk vand og Fisk hver 2 dag
Det kan det sagtens og det er endda rigtigt godt for tænderne Så kræver det dog, at du sørger for fuldfoder ved siden af eller sætter dig godt ind i deres behov for vitaminer og mineraler.