Fodring af gammel hund

Vores Klarissa bliver jo snart 14 år, og jeg kan fornemme at hun har lidt problemer med sin tørkost. Sidste år begyndte vi at fodre hende med foder til mini hunde, selvom hun altid har spist det samme som de andre, men kunne se hun havde svært ved at tygge de store bider.

Men nu gider hun ikke rigtig spise mini fodret heller. Så er hun blevet logget med leverpostej med varmt vand i, over hendes mad og det har hjulpet. Men nu gider hun heller ikke rigtig det mere.

Hun gider ikke spise opblødt mad.

Hun er testet for dårlig lever og nyrer og alt ser normalt ud for hendes alder. Tænder og alt ser fint ud, det eneste er at dyrlægen syne shun har en smule gigt i bagparten, men det virker ikke til at genere hende. Hun gider dog ikke de lange gå ture mere (ikke at det nogen sinde har været hendes favorit).

Mit spørgsmål er, kan jeg fodre hende med kun dåsemad? det virker nemlig som om at det frister damen mere.
Jeg har aldrig brugt dåsemad til hundene så det er helt nyt for mig. Kender i nogen gode mærker som dækker hendes behov?

Eller har i andre gode råd så Klarissa kan få det hun har lyst og behov for?

Med alderen aftager både smags- og lugtesansen og da en hund - og for den sags skyld også en kat - har mange, mange flere maststave i næsen end i smagsløgene (millioner mod tusinde), gælder det om at finde et meget stærkt-duftende foder (gerne vådfoder) til hende, hun kan lide.
De spiser nemlig ikke, hvis lugtesansen svigter.
Kan hun f.eks. lide makrel i tomat, så bland det i et vådfoder, som passer til hendes alder og behov.

PS: En “forkølet” kat spiser heller ikke.

[QUOTE=Mega;590939]Med alderen aftager både smags- og lugtesansen og da en hund - og for den sags skyld også en kat - har mange, mange flere maststave i næsen end i smagsløgene (millioner mod tusinde), gælder det om at finde et meget stærkt-duftende foder (gerne vådfoder) til hende, hun kan lide.
De spiser nemlig ikke, hvis lugtesansen svigter.
Kan hun f.eks. lide makrel i tomat, så bland det i et vådfoder, som passer til hendes alder og behov.

PS: En “forkølet” kat spiser heller ikke.[/QUOTE]

Det ved jeg godt :slight_smile:
Men jeg eftersøgte mere om nogen vidste noget om fodring med dåsemad til hunde og om der var nogen der kunne anbefale nogen mærker. Men jeg må prøve mig frem. Har nu købt 8 forskellige slags også ser vi hvad Klarissa bedst kan lide.

Jeg har ingen erfaring med dåsemad - men hvorfor ikke begynde at råfodre?