Fodring af kastreret killing på 4 mdr og steriliseret kat på 3 år

Hej

Vi har en fornyligt steriliseret kat på 3 år der var undervægtig da vi overtog hende men efter vi har fået hende steriliseret for en måned siden og vi har fået en lille killing, en kastreret killing er vi i et mad dilemma.

Indtil nu har de kun fået killinge mad begge, da den voksne trængte til at tage på men nu skal vi nok til være opmærksomme.

Har to spørgsmål.

  1. Hvordan gør i når i har en voksen og en killing sammen med mad , de skal have fri adgang til tørfoder og får en masse vådfoder …?

  2. Når jeres killing er neutraliseret får den så neutraliseret killingefoder ?

Tak . Catrine

1 Synes om

Jeg har ikke svaret med hvad du gør med fodder, men vil sige tillykke med den nye killing :flag:
Med venlig hilsen

Der eksisterer ikke killingemus i naturen :wink:

Jeg - som er opdrætter og derfor har haft en del killinger i huset - bruger allerhøjst killingefoder til helt små killinger (max. 2-3 måneder). Så snart de har fri adgang til huset, er fodring “one size fits all” :slight_smile:

3 Synes om

Tak for svar

Tak

1 Synes om

Hvad er din begrundelse for det ?

For hvilken del af mit svar? Det er et fysiologisk faktum, at fritlevende katte fanger det samme bytte, uanset alder. Tilsvarende er det et faktum, at kattefoderproducenters “raison d’etre” er ren business, så hvis de kan få flest mulige købere overbevist om, at katte indtil 7 måneder har brug for én sammensætning af foder, katte mellem 7 måneder og 7 år har brug for andre (for her er der ofte racespecifikke variationer at vælge mellem) sammensætninger af foder og når de bliver 7 år er det vigtigt, at de får noget andet.

Det er god business.

Men det er slet, slet ikke min erfaring som mangeårig ejer af katte af mange forskellige aldersklasser, at det er nødvendigt for at få kattene til at trives.

Så mit råd er - servér du blot det samme for dine to katte :slight_smile:

3 Synes om

Foder til steriliserede katte er som regel heller ikke det bedste. Det er fyldt med tomme kulhydrater og så spiser katten bare mere format blive mæt.
Kig gerne på foder med min 20% fedt og 35-40% protein.
Det behøver ikke at være dyrt. Fx laver Porta 21 en der hedder sensible og en 10 kg sæk står til omkring 320,- på zooplus.
Den er sådan er godt mellemvalg.
Og som Mette skriver, så giv det bare til dem begge to :slightly_smiling_face:
Og vådfoder er også altid en god ting.
Og en godbid i ny og næ :wink: (et par gange om dagen hvis du spørger min Blua :wink:)

1 Synes om

Giver god mening…læste dog et sted at af killingefoder behøvede de ikke spise lige så meget for at få den ernæring de skal have i deres små maver…

Tak .