Fodring af kattene

Hej allesammen :slight_smile:

Vi fodrer vores katte med Sanabelle Adult. Vi fodrer dem 2 gange om dagen, hvor de får 40 gram hver pr. gang. De får altså 80 gram i alt om dagen.

Men jeg synes det er besværligt… Jeg kunne godt tænke mig, at vi kunne have foder stående hele tiden, som jeg kender andre der har. Men hvordan gør vi det? :?

Slaggy er ikke noget problem, da hun kun spiser når hun har brug for det. Men Mosier er lidt af en madgris og har været overvægtig. Jeg har overvejet at blande noget lightfoder i maden.

Jeg vil gerne høre hvad I andre gør eller om I har nogle gode råd -surrender

Mvh Simone

Jeg har Buster der også er et madøre, og desværre var blevet overvægtig.
Han har altid haft med stående fremme, og har det i princippet stadig, men forskellen er at nu skal han arbejde lidt for maden, fx. ved at få det ud af foderbolden.
Her har det virket for Buster har tabt næsten et kilo siden i sommers.

Så mit råd er helt klart:
Læg maden, så misserne skal arbejde lidt for det, fx. ved at bruge en foderbold (De kan købes ved stort set alle dyrehandlere og dyrlæger)
Find desuden nogen steder i hjemmet hvor kattene kan/må komme, og gem så foderet på de steder. De skal gerne være steder fx. i højden, eller fx. en hule i et klatremiljø…

Jeg ville købe en foderautomat hvis det skal være afmålt - de er blever mægtig smarte, med timer og mange rum der kan åbne på forskellige tidspunkter.

Jeg har hørt om rigtig mange der oplever urinvejsproblemer på Sanabelle - så ensidigt at fodre med det bør du tage op til revision

[quote=louiseogbuster;347659]Jeg har Buster der også er et madøre, og desværre var blevet overvægtig.
Han har altid haft med stående fremme, og har det i princippet stadig, men forskellen er at nu skal han arbejde lidt for maden, fx. ved at få det ud af foderbolden.
Her har det virket for Buster har tabt næsten et kilo siden i sommers.

Så mit råd er helt klart:
Læg maden, så misserne skal arbejde lidt for det, fx. ved at bruge en foderbold (De kan købes ved stort set alle dyrehandlere og dyrlæger)
Find desuden nogen steder i hjemmet hvor kattene kan/må komme, og gem så foderet på de steder. De skal gerne være steder fx. i højden, eller fx. en hule i et klatremiljø…[/quote]

Noget aktivitetshalløj ville måske være en god ide. Vi har en foderbold, men tror ikke at underboen ville være glad hvis de sparkede den rundt hver dag :uha: Et aktivitetsbræt ville måske være en ide. :slight_smile:

[quote=Lis Dahlstrøm;347678]Jeg ville købe en foderautomat hvis det skal være afmålt - de er blever mægtig smarte, med timer og mange rum der kan åbne på forskellige tidspunkter.

Jeg har hørt om rigtig mange der oplever urinvejsproblemer på Sanabelle - så ensidigt at fodre med det bør du tage op til revision[/quote]

Men dur det når vi har to katte. Er ret sikker på at Mosier ville æde al hans, for derefter at æde Slaggys. Som det er nu må vi fodre dem i forskellige rum, ellers tager Mosier det hele.

Det vil jeg bestemt tage op til revision så, tak for tippet -surrender

Vådfoder! Råt kød!
Det mætter mere, så giv dem det et par gange om dagen, så vil du opleve, at du kan have tørfoder stående fremme uden de foræder sig.

[quote=Vivi_Fletcher;347779]Vådfoder! Råt kød!
Det mætter mere, så giv dem det et par gange om dagen, så vil du opleve, at du kan have tørfoder stående fremme uden de foræder sig.[/quote]

Det bliver nok det vi prøver. Tak for hjælpen :slight_smile:

[quote=Lis Dahlstrøm;347678]
Jeg har hørt om rigtig mange der oplever urinvejsproblemer på Sanabelle - så ensidigt at fodre med det bør du tage op til revision[/quote]

Tja jeg kender til 12 katte der trives på det og 1 af dem er sluppet af med urinvejsproblemer ved at spise sanabelle. Som med alt andet foder er der gode og dårlige historier. Jeg tror i hvert fald endnu ikke jeg har hørt om et foder, hvor der ikke både har været ris og ros :slight_smile: Men selvfølgelig skal man altid være opmærksom på sine katte og deres trivsel - trives de ikke må man skifte foder.

Ok, det var dejligt at høre :slight_smile: Havde også forhørt mig inden vi købte det og fik positiv respons på det. Og kattene eeeeeelsker det :thumbup:

Kattene har nu fået vådfoder, og imens har jeg stillet en skål med tørfoder. Så får vi at se om de kan styre det selv. Holder især øje med Mosiers vægt det næste stykke tid, for han er en madgris. - Han har lige spist vådfoder og nu sidder han og spiser tørfoder -surrender Men han finder forhåbentlig ud af at styre det. Vi holder øje!

Nu bliver vi forhåbentlig ikke vækket kl. 6 hver morgen mere, fordi de vil have mad :thumbup: