Fødsel gået i stå

Min kat har født 3 killinger, men mangler den sidste. Jeg kan mærke liv i en killing på venstre side af bugen. Der er gået 7 timer fra sidste killing. Jeg har givet kalk uden effekt. Hun passer killinger, har ingen veer, har spist. Hvordan får jeg gang i det igen? Hvad kan jeg selv gøre mere?

2 Synes om

Det er tidligt på dagen, og jeg ved ikke, hvor mange af de erfarne folk herinde der har gang i Kattegale. Måske er du også allerede kommet videre? Jeg ved ingenting om kattefødsler, så jeg kan ikke komme med andre råd end at kontakte dyrlægen, hvis det fortsætter, som du beskriver.

3 Synes om

Var det hos mig, så kontaktede jeg straks min dyrlæge, så hun kunne få noget vee stimulerende

3 Synes om

7 timer er meget. Nogle mener man skal se på katten om hun er tilpas osv. Personligt havde jeg også kontaktet Vet.

2 Synes om

Tillykke med de 3 killinger😊

Mormis tager sig af de fødte killinger.
Hun har ikke travlt med at få den sidste ud. Den er levende.
Der kan gå op til et døgn mellem fødsler.

Det er svært, men slå koldt vand i blodet😊 Så længe mormis trives og ikke er urolig, er det bedst at lade hende klare tingene selv.

Hvis du er meget urolig, kan du kontakte dyrlægen. Vestimulerende kan være en idé.
(Mange dyrlæger vil hurtigt ty til kejsersnit, hvilket jeg vil mene er unødvendig på baggrund af din beskrivelse af situationen.)

3 Synes om

Jeg har haft over et døgn mellem de første to og de næste to, som kom ud i levende live, og så ca. 9 timer til den sidste kom ud i live (og det er de alle stadig, de fylder 13 år lige om lidt). Vi var forbi dyrlægen om formiddagen 1 døgn efter de to første kom, og fik taget røntgen der viste de lå meget højt oppe (som jeg også sagde dengang) og scanning der viste hjerteslag, så mormis fik kalk og antibiotika, fordi hendes livmoder havde været åben i så lang tid, men ikke ve-stimulerende.

Men er du HELT sikker på der er en killing derinde? Når livmoderen trækker sig sammen føles den grangiveligt som en killing der bevæger sig. Men forsvinder så.

Hvordan har mormis det ellers? Vil du være helt sikker er det jo en scanning hos dyrlægen for at sikre at alt er ude, en tilbageholdt killing eller moderkage kan være livstruende, men er det ikke her det første døgn, så der er tid til at se tiden lidt an.

4 Synes om

En opdatering kunne være interessant :blush:

4 Synes om