Fodtøj man kan stå fast i om vinteren

Jeg skal ud og have fundet mig noget vinterfodtøj og som sædvanlig er jeg rimeligt meget på bar bund. Har efterhånden prøvet lidt af hvert og ligegyldigt hvad synes jeg at jeg ender med at ligne en der har skidt i bukserne (sagt af både min far og min bror) når der er glatføre, fordi jeg ikke føler jeg står fast. Jeg indrømmer det - jeg er Bambi på glatis ved det allermindste, og det går ikke super godt i spænd med min krop at gå og krampe fuldstændigt fra lænden og ned fordi jeg er skrækslagen for at falde og brække noget. Når man har min størrelse så slår man sig…uagtet hvor blidt man lander :ups:

Så hvad er jeres foretrukne fodtøj når I skal ud i sne, sjap og is? Hvilke såler skal man gå efter? Hvor meget betydning har mønstret? Står man virkelig godt fast i gummistøvler som jeg ser en del af i Randers i dag? Nogen der har prøvet med bredde elastikker om skoene for at stå bedre fast når der er glat?

Jeg har et sæt pigsåler til vinterbrug, men de er ikke meget bevendt med mindre der er en god belægning af sne og is på fortovene - og umulige at gå på hvis der ikke er.

Håber I har lyst til at dele jeres erfaringer med fodtøj og måske endda dele billeder eller links så jeg kan blive inspireret til at finde det helt rigtige.

Sådan nogle som dem her, der efterhåndens findes i rigtig mange farver, er fantastiske!
Varme og skridsikre - men ikke særligt pæne :slight_smile:

Skal du have nogle som også er så nogenlunde pæne, så gå efter det jeg kalder en “traktorsål”, dvs en sål som den man kan se på nedentstående billede…

Den slags såler sidder på mange forskellige slags støvler og støvletter, som man sagtens kan bruge til fx kjole eller nederdel… og som ikke er helt så varme som canada boots :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;1225943]Sådan nogle som dem her, der efterhåndens findes i rigtig mange farver, er fantastiske!
Varme og skridsikre - men ikke særligt pæne :slight_smile:

Skal du have nogle som også er så nogenlunde pæne, så gå efter det jeg kalder en “traktorsål”, dvs en sål som den man kan se på nedentstående billede…

Den slags såler sidder på mange forskellige slags støvler og støvletter, som man sagtens kan bruge til fx kjole eller nederdel… og som ikke er helt så varme som canada boots :)[/QUOTE]

Enig i at man står fast i den øverste slags, jeg har sådan et par ( dog hedder mine ecco), og jeg vil altså hellere have varme tæer end være smart :stuck_out_tongue:

Jamen - det kommer helt an på brugen :slight_smile:
Jeg har de der sorel, fordi jeg skal bruge varme støvler til hundeluftning…
Men når min udendørsfærden begrænser til en hurtig smut ud til bilen og fra bilen hurtigt ind et eller andet sted, så bliver støvlerne ganske enkelt for varme og for “klumpede” - foruden at de altså ikke er særligt pæne.
Derfor har jeg også et par helt almindelige støvletter med traktorsåler - der er ikke engang for i dem, så de kan ikke rigtig bruges til at holde varmen… Men at smutte fra bilen uden at skvatte omkuld pgr sne eller is og så samtidig se pæn ud, det prioriterer jeg nogle gange ganske højt :slight_smile:

en blød sål fremfor en hård - hårde såler er bare glatte næsten uanset hvor meget mønster de har

Min søster er dødensræd for at falde når det er glat. Men hun købte nogle skridsikre beslag til at sætte på støvlerne, og siden da er hun ikke længere bange for at falde. Hun købte dem i en skotøjsforretning, og de kostede omkring 100,- så vidt jeg husker.

Jeg kører i hjemmeplejen og skal være “terrængående” i alt slags vejr.
Når det er glat og smattet er mit foretrukne fodtøj en ørkenstøvle, som har de dersens “traktorsåler” ( fedt udtryk :thumbup: ) som Ann K omtaler.
Enig - sålen skal være blød ellers skøjter man rundt.

Linea der altså bare også kan skvatte i alt fører, har fået disse i år og er rigtig godt tilfreds med dem http://tikarideudstyr.dk/campus-outdoor-stovler

Selv går jeg og venter disse hjem http://tikarideudstyr.dk/equipage-scott-staldstovle-1 , fik dem anbefalet på andet forum, da jeg mangler nogle der er varme og man kan stå fast i når jeg lufter hund

Og nogle gange kan man være heldig at få dem i Aldi. Så koster de sikkert endnu mindre.

Og nogle gange kan man være heldig at få dem i Aldi. Så koster de sikkert endnu mindre. Jeg tænker også, de må være gode til isslag, som er min skræk om vinteren.

Dem her er de bedste støvler dejlig med plads …

https://www.google.dk/search?q=angelus&biw=1600&bih=799&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=1Pm_VLGwBoTBPPnQgagG&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=angelus+støvler

Er det sådanne beslag her I snakker om ? http://www.tgkshop.dk/product/25028-25028/

Det er nogen i den stil jeg har og jeg er træt af dem. Bevares - de er gode til at gå på et tilsneet/iset fortov men man er nødt til at tage dem af lige så snart man kommer på et ryddet underlag/indendørs o. lign. da man så pludselig kommer klikkende på kun piggene - det lyder forfærdeligt, det føles ikke genialt og jeg tror heller ikke de er helt trafiksikre i den situation. Men i sne og lignende - der står man fast :slight_smile:

Jeg har et par Sorel (den Ann K viser billede af :slight_smile: ) og jeg elsker dem!
De er varme (jeg er ellers kuldskær), holdbare og så kan jeg stå fast overalt, når jeg har dem på.

Jeg sværger til mine Sorel støvler når der er det mindste tegn på at man kan risikerere at ryge på rumpen, man står godt fast med dem og så er ens fusser bare så dejlige varme og tørre. Og nej de ser ikke fancy ud på en.

balancetræning !!!
Hvis du er ræd for at falde kan dine støvler være nok så gode, men går du fuldstændig i spasser mode, lægger vægten forkert, bliver stiv og hæmmet, så er de ikke det afgørende punkt.

I Ecco-butikken i Storcenter Nord her i Århus har de lige nu en anden udgave af “pigsålerne” på tilbud til 100 kr, jeg overvejer et par. Siden jeg skvattede og brækkede håndledet for snart mange år siden har jeg været P*ssebange for at gentage succesen, så jeg tripper også afsted som en 80-årig når det er glat.

Den udgave Ecco har ser ud til at være en blanding af pigge og “dutter” så jeg tror de også kan bruges på blandet underlag.

Nå fik en anbefaling af en FB ven i dag, så nu er disse bestilt hjem til min mor Billigt sportstøj online | Køb sportstøj på tilbud hos NY FORM Hun har brugt dem på blandet underlag og siger det går helt ok
Og så kom jeg til og bestillet et par nye støvler til mig selv også :tihi: Winter 15 W - Dame vinterstøvler med syntetisk pelskrave

Ørj, håber de stadig har dem om en uge når der går penge ind. :smiley:

Mine børn har glædet deres mor med denne fantastiske støvle - min er dog mere sort end grå

http://www.fredfod.dk/shop/new-feet-n8210-o-grystoevle-314p.html