For gammelt kød i fryseren

Jeg har desværre med at miste overblikket, bl.a. over hvad jeg har i min fryser. Har lige fundet noget hakket oksekød som var holdbart til december 21, og april 22, ville I turde/have lyst til at spise det?

Prøvede at google og der står " Kan frosset kød blive for gammelt?

Frysning stopper bakteriel vækst, så fødevaren bliver ikke på den måde sundhedsskadelig af at ligge flere år i fryseren. Men selv om kødet er frosset, sker der stadig en nedbrydning af kødet, hvor kødets struktur ødelægges"

Så jeg burde kunne spise det, men oplevelsen bliver mindre god end kød der ikke er for gammelt. Hvad tænker I?

1 Synes om

Lugt til kødet, hvis det lugter forkert så smid ud og det samme hvis det ændre farve.

Jeg er dårlig til at smide mad ud og bestemt ikke ekspert, så det kan være mine råd er forkerte…

Hvis du er i tvivl, så smid det ud. Betragt tabet som en forsikring mod at få usandsynligt ondt i maven.

Det bliver jo ikke fordærvet, når det er frosset - men næringsværdien forringes langsomt, og ikke mindst bliver smagen ringere og ringere… Turde jeg spise det? Ork ja! Ville jeg have lyst? Nej - jeg HADER smagen af fryserbrand i kød…! Been there, done that, burned the t-shirt!
VH
Susanne

1 Synes om

Jeg vil bruge det, jeg ville både ture og vil spise det. men lav det til kød sovs, eller fyld til pizza, eller ligende, smagen er ikke så stor ,
Selvfølgelig smag på det, lugt til det, og vuder det der fra.

det er godt nok også her været en svipser her med en pakke der har forputtet sig, når fryser er blevet gjort ren

Med venlig hilsen

altså … nu hakker og fryser jeg jo selv det vildt vi får hjem ifm. jagt.

Vildt der er skudt i december 2021 kan jo ikke holde sig voldsomt længe på køl som fersk kød, men på frost spiser vi det jo gerne hen i november 2022 :slight_smile: Det er ikke for gammelt - og er det frosset “med det samme”, så kan det nemt klare tiden i fryseren på 10-12 mdr.

Det handler om flere ting, men det som afgør hvor godt kød holder sig i fryseren er bl.a.:
Hvor mange gange har det været frosset? Køber man kød på frys i supermarkedet er det som regel op til 4. gang det er frosset og tåler ikke genfrysning derefter, men frisk fars fra slagteren tåler fint at komme i fryseren og kan også genfryses, hvis madplanerne pludselig ændrer sig.
Jo flere gange det har været frosset, jo flere gange har det været igennem et optøning, som gør at kødet både får ilt og taber saft (og dermed smag).
Er det købt som fars i supermarkedet, så er det som regel 3. gang det har været frosset og tøet op - din fryser er så 4. og sidste gang (4 gange er det absolutte maksimum kød tåler genoptøning, før man mister kontrollen over iltning af kødet og bakterier i kødet i følge vores lokale slagter.)

Hvordan det er frosset gør også en stor forskel - er det hældt i en frysepose og bundet en løs knude, så har det kunne trække ilt og lugte fra fryseren og der er stor risiko for iskrystaller i kødet. Iskrystaller nedbryder kødet og det bliver en gang bølgepap at spise … :s:
Er det vakuumpakket, så dannes der minimale iskrystaller og evt “lugte” fra andet i friseren kan ikke trække igennem til kødet. Det er optimale betingelser for kød at fryses i.

Når vi ordner rådyr, så vakuumpakker vi al “hele” stykker kød, mens hakket kød kommer i frysepose som “klemmes tom for luft”, inden vi binder stram knude. Sådan kan vi få rådyr til at holde ca 1 år, dådyr og krondyr næsten 2 år (pga højere fedtprocent og anden kødstruktur) i fryseren før det bliver “kedeligt” af iskrystaller og tabt smag. :slight_smile:
Optimalt så burde hakket kød jo også vakuumpakkes, men gal det tager lang tid og vakuumposerne er dyre - og vi får som regel kødet spist, mens det er godt :smiley:

Det har selvfølgelig også betydning, hvor tæt på “udløbsdato” du frøs kødet.
Er det nu på absolut sidste dag, så er bakterierne jo på højest tilladte niveau, når det fryses. Dermed har kødet også nået sin “sidste dag” for, hvornår det smager bedst som fersk kød og er sundt at spise.
Det sætter sit præg på det, når det ryger i fryseren - for det bliver jo ikke bedre i fryseren, det “fastfryser” bare kødets bakterielle vækst og den effekt det har haft på kødet.
Jo tættere på “slagtedato” man kan komme - jo bedre holder det sig i fryseren, da udgangspunktet jo så er meget bedre :slight_smile:
Frisk kød smager bare bedre :slight_smile:

Så kan du spise dit hakkede oksekød, som havde udløbsdato i december '21 og og april '22? Hvis du spørger mig - sagtens! :slight_smile:
Det med udløbsdato i april '22 har jo ligget i noget der minder om 4 måneder. Det ville jeg slet ikke bekymre mig om, medmindre jeg vidste at kødet var på dato, da det røg i fryseren … (datokød ligger ikke i min fryser i mere end 2 mdr … )
Det fra dec '21 ville jeg nok ikke gøre andet ved, end at lave en god kødsovs eller lasagne, hvor der kan kompenseres lidt for at kødet måske har mistet det mest spændende af smagen ved at komme en masse andet godt i af krydderier o.l… Det egner sig næppe til en hakkebøf …
Har det fra dec '21 været fra dato, så ville jeg nok være “forsigtig” og overveje om ikke jeg bedre har råd til noget nyt kød. Du bliver ikke syg af det, men det er næppe en stor oplevelse at spise :slight_smile:

når det tøs op - så skal det tøs op og bruges samme dag - ikke lade det ligge i køleskabet til dagen efter, for så nærmer man sig jo i hvert fald med dato-kød, at det bliver for gammelt mens det tør op.
Op af fryseren om morgenen og så i gryden i løbet af eftermiddagen til noget, som kan stå og simre i to-tre timer inden det skal spises :slight_smile: Så bliver der hverken dårlig mave eller andet - og smagen skal nok være “ok”. :slight_smile:

2 Synes om

Tak for den gode og grundige forklaring, så kan selv jeg forstå det. :thumbup: Hakket kød jeg har smidt i fryseren, bliver grundlæggende kun brugt til at lave kødsovs af. Vil jeg have hakkebøf, eller frikadeller, skal købet være frisk. Eller, det jeg opfatter som frisk, supermarked-frisk, som jeg så godt kan høre, ikke er rigtig frisk. “Heldigvis” ved mine smagsløg ikke bedre. :tihi:

Tak for svar til jer alle sammen, ender nok med at jeg smider det fra december ud, og får brugt det fra april.

2 Synes om