For hulen da

Baby, som jo altså skal føde hvert øjeblik det skal være, er begyndt og sidde og gøre med hovedet, som om hun har noget siddende i halsen/munden - ikke hele tiden, men sådan med jævne mellemrum de sidste par timer … så jeg skulle selvfølgelig lige prøve at kigge hende i munden - det fik jeg ikke ret meget lov til (og manden er her ikke til at holde i den anden ende når hun bakker), men jeg kunne da i hvert fald se, at der tilsyneladende er knækket en bid af hendes ene hjørnetand :S

Det ser ikke ud til at gøre specielt ondt, lige nu sidder hun i hvert fald og vasker og ‘tygger i’ Bassens ører, og hun har også ædt tørfoder mv.
Der skal selvfølgelig kigges på det, men jeg ville jo gerne lige vente til hun har født - og helst 2-3 uger efter! Kan jeg mon det? Den kan jo i princippet være knækket for længe siden, jeg studerer ikke deres hjørnetænder dagligt, eller ugentligt, for den sags skyld …

Om der sidder noget i halsen på hende, ved jeg ikke - jeg holder øje med om hun bliver ved med at lave ‘den der’ bevægelse, som de nu gør når noget sidder fast - jeg håber det er en hårbolle eller noget, som kommer enten den ene eller anden vej snart!

Jeg ved simpelthen ikke detaljeret nok om en kats anatomi i svælget til at kunne udtale mig MEN…
Jeg havde i flere dage et stykke mandel til at sidde i vejen bag ved min mandel… Jeg var overbevist om jeg var syg, da jeg hostede og harkede (lækkert NOT) og til sidst kom det op. Det gav også “brækfornemmelse”

Måske er det tilfældet med Baby? At der simpelthen sidder et stykke tørkost i vejen…
Håber i hvet fald det er en bagatel og alt forløber som planlagt :slight_smile:

En knækket hjørnetand kan de have længe uden det betyder noget. Men er den knækket så roden er blottet kan det gøre ondt på dem når de spiser mad.

Penny knækkede sin hjørnetand for et par år siden, men Jens Ruhnau vil ikke fjerne den da hendes overkæbe ikke ser ud til at være stabil uden tanden. Men han han gjort alt muligt for og se om hun havde ondt og det har hun ikke. Roden er enten død eller ikke blottet.

Jeg vil sige du godt kan vente til efter fødslen, men nok være opmærksom på om hun virker det at få ondt når hun spiser tørkost. Og ellers give mere dåsemad til hende, så hun går hvad hun skal bruge til hende og killingerne. Det gør mindre ondt at spise dåsemad end tørkost.

Kan du ikke forsøge at give hende lidt vådfoder og evt. malt og se om der kan være noget der sidder og driller, men kan få hjælp til og passere. Har faktisk været afsted med Bubbles engang, intet kunne ses - så han endte i narkose. Det var et langt hår der sad i halsen og drillede ham

MVH
Gitte

Jeg tvivler på at roden er blottet - det er kun de yderste par milimeter, der ser ud til at mangle - men den kan jo godt irritere, hvis den har fået en skarp kant (det kender jeg i hvert fald fra mig selv!). Men det ser i hvert fald ikke ud til at gøre ondt :slight_smile:

[QUOTE=GitteS;842258]Kan du ikke forsøge at give hende lidt vådfoder og evt. malt og se om der kan være noget der sidder og driller, men kan få hjælp til og passere. Har faktisk været afsted med Bubbles engang, intet kunne ses - så han endte i narkose. Det var et langt hår der sad i halsen og drillede ham

MVH
Gitte[/QUOTE]

Ja, se det er en god mulighed - kræet æææælsker jo at vaske og nusse Bowie, som jo har en del længere pels end hun umiddelbart er vant til … Håber dog at hun får det op uden at skulle i narkose, det vil jeg meget nødigt risikere med en fødsel så tæt på!

Jeg vil også sige, at så længe hun ikke ser ud til at have ondt, ville jeg heller ikke være nervøs - men det var dog enormt dårlig timing :frowning:

Jeg er ret sikker på, at jeg har haft en kat, hvor jeg en dag ved en tilfældighed opdagede, at der var røget lidt af tanden uden katten på nogen måde så ud til at være generet :slight_smile:

Æv! Hun er da også kun ude på at teste din tålmodighed og nerver, hva’? :s:)

Prøv at ring til Ruhnau, og hør om hendes hendes adfærd/symptomer kan passe med sådan en knækket tand.

Jeg har ingen anelse om det kan lade sig gøre på en kat…
Men der findes noget der hedder tandkit. Det er sådan noget modellervoks-agtigt, man netop bruger til at stoppe i et hul i tanden, hvor det så hærder.
Hvis du kunne komme sådan noget på spidsen af tanden, kunne det jo netop dække en evt. blottet nerve.
Vi sælger det ikke på “mit” apotek (efter aftale med de lokale tandlæger, fordi folk så har en tendens til at gå alt for længe med en dårlig tand :)), så jeg ved ikke lige hvor længe det er om at hærde.
Men hvis det “bare” er tanden der er et problem, kunne det måske være et forsøg værd, indtil hun har født og kan være fra killingerne?
Så vidt jeg husker, er det i hvert fald ikke dyrt - så det er måske værd at købe og prøve.

Uanset hvad, så god bedring med hende! (Og jeg glæææder mig til at se Baby-børn. :D)

[QUOTE=Temple Bar;842264]Jeg vil også sige, at så længe hun ikke ser ud til at have ondt, ville jeg heller ikke være nervøs - men det var dog enormt dårlig timing :frowning:

Jeg er ret sikker på, at jeg har haft en kat, hvor jeg en dag ved en tilfældighed opdagede, at der var røget lidt af tanden uden katten på nogen måde så ud til at være generet :)[/QUOTE]

Mette - hun er bare en møgforkælet hunkat, de kan ikke gøre noget, der ikke er dårlig timing! :slight_smile:

Ja, du har ret - du har nok ikke givet hende helt den opmærksomhed, hun forventede - nu hun nedlader sig til at lave Baby-babyer til dig :lol:

Har hun adgang til græs?
Har læst om en kat med nogenlunde samme symptomer (husker ikke hvor jeg har læst det, herinde eller et andet sted)
Den havde spist græs, og et græsstrå havde fundet vej, fra svælget og op i næsen, hvor det sad og irriterede katten.

Jeannie gjorde sådan nogen underlige bevægelser med at trække overlæben op i den ene side og havde gjort det et stykke tid. Hun kom med ved førstkommende dyrlægebesøg. Det var en knækket hjernetand (mere end spidsen manglede) og iflg. dyrlægen gjorde det ondt - den er for længst ude - hun gør stadig, dog ikke så ofte mundbevægelsen.

Pocce havde engang knækket en hjørne tand, hun kom til Jens raunau og han sagde at så længe der ikke er en lille bitte sort prik i tand enden (nerven) så burde det ikke gøre ondt. Men tanden skal selvfølgelig kigges på på et tidspunkt.

Hvis du mangler Kattegat så pb mig, så kommer jeg susende :wink:

Hmm - jeg har faktisk ikke rigtig set hende gøre det dér med hovedet siden jeg skrev dette - jeg er ret sikker på, at der ikke sidder noget rigtig fast, for så synes jeg også de plejer at prøve at fiske inde i munden med poten, og det har hun slet ikke gjort.

Og Lone - Kattegat …? ve’ ikke lige hvad det er - men tak for tilbudet :slight_smile:

[QUOTE=Camischa;842357]Hmm - jeg har faktisk ikke rigtig set hende gøre det dér med hovedet siden jeg skrev dette - jeg er ret sikker på, at der ikke sidder noget rigtig fast, for så synes jeg også de plejer at prøve at fiske inde i munden med poten, og det har hun slet ikke gjort.

Og Lone - Kattegat …? ve’ ikke lige hvad det er - men tak for tilbudet :-)[/QUOTE]

Dumme iPad kan ikke stave :slight_smile: k a t t e m a l t

Ahhhhhh! Så fattede jeg den :slight_smile: Tror måske jeg har noget i en skuffe et sted … men jeg er såmænd ikke engang sikker på, at det vil behage damen at få det serveret

Det må hældes ned i halsen eller smørres på poterne :slight_smile: er de fleste katte ikke vilde med det ? Mine er i hvert fald.

Camilla, Keanu har også knækket et stykke af sin hjørnetand. Dyrlægen tjekker når vi er til den årlige undersøgelse, men har indtil videre ikke ment, der var behov for at gøre noget. Da det blev opdaget, konstaterede dyrlægen, at roden (endnu) ikke var blottet, så indtil videre er det vist mest et kosmetisk problem.