For mange certifikater

Må vist hellere starte med at sige at det ikke er fordi det er sket for mig - men mere et hvad nu hvis spørgsmål… :tihi:

Hvis man nu har en kat som man fx har kørt til GIP, og man så “glemmer” at flytte klasse på de kommende udstillinger - så den fortsat får CAGPIB’s så den fx har fået 2 for meget, og man så tænker nu har katten nok flytter klasse, og den så får de første CAPS - så opdager man at man har 2 CAGPIB’er for meget, kan man så få dem lavet om til CAPS - eller er det bare at sige “ups, 500 kr, ud i afløbet” ??

Som mangeårig udstiller vil jeg mene, at det “bare er ærgreligt” med de ekstra cert’er - det kræver flere points at få CAPS end CAGPIB + evt konkurrence om cert kan aldrig rekonstrueres, så det ville være direkte unfair (og udhule cert systemet totalt), hvis cert’erne kunne “opdraderes”.

Rent faktisk koster det nummer 6 mdr. karantæne, så det er bare at holde styr på certifikaterne.

Nu ved jeg så at den kategori jeg udstiller i - med de racer der udstilles at der aldrig er konkurrence om certerne… Og som jeg skrev i mit spørgsmål - så har katten jo opnået op til flere CAPS, førend man har opdaget det…

Og hvis nu katten uberettiget tog certifikatet foran en anden kat, kan denne så få opgraderet sit Ex2?

Jeg ser for mig, hvordan begejstringen for sådanne administrative opgaver vil sprede sig langt ind i bestyrelseskredse. :tihi:

vh

Andreas

Seriøst ??
Hold da magle - det troede jeg alligevel ikke…

Ved godt at det i de fleste racer kan gå hen og tager certet fra en anden kat - men med os der udstiller langhåret siataler, ville det være “lige meget” for vi er stort set altid alene i de respektive farver - så 6 mdr. karantæne for at snyde sig selv for et CAPS var dælme noget af en straf… (:

Det har ingen betydning i min verden. Katten får antal points og tilhørende cert for sin kondition på dagen - dette kan ikke rekonstrueres og revurderes. Der gælder de samme regler for alle katte uanset race og forventet konkurrence.

[QUOTE=Andreas;1151084]Og hvis nu katten uberettiget tog certifikatet foran en anden kat, kan denne så få opgraderet sit Ex2?

Jeg ser for mig, hvordan begejstringen for sådanne administrative opgaver vil sprede sig langt ind i bestyrelseskredse. :tihi:

vh

Andreas[/QUOTE]

Hehe - som sagt var det altså blot et “hvad nu hvis” spørgsmål - og med den race jeg udstiller er der aldrig konkurrence her i DK, da jeg er en ud af 2 der udstiller denne race…

Men ja - kan lige se Mette og de andre “skrivere” i JYRAK rende med hovedet under armen, hvis sådan noget var tilladt… :lol:

[QUOTE=trillingsgaard;1151085]Seriøst ??
Hold da magle - det troede jeg alligevel ikke…

Ved godt at det i de fleste racer kan gå hen og tager certet fra en anden kat - men med os der udstiller langhåret siataler, ville det være “lige meget” for vi er stort set altid alene i de respektive farver - så 6 mdr. karantæne for at snyde sig selv for et CAPS var dælme noget af en straf… (:[/QUOTE]

Det er vist mest herhjemme i lille Danmark, at konkurrencen i kat.IV er så lille…

Reglerne er jo gældende uanset race og om der er konkurrence eller ej. Så worst case… 6 mdr. karantæne og skønne spildte penge… og i en race med konkurrence; et ry for at snyde.

[QUOTE=Andreas;1151084]Og hvis nu katten uberettiget tog certifikatet foran en anden kat, kan denne så få opgraderet sit Ex2?

Jeg ser for mig, hvordan begejstringen for sådanne administrative opgaver vil sprede sig langt ind i bestyrelseskredse. :tihi:

vh

Andreas[/QUOTE]

:klapper: God pointe! :høhø:

Ja og i tyskland, sverige og norge… (:
Det er MEGET sjovere at udstille kat. IV i Finland - men der er racerne jo selvf. også moderne - men de langhårede er der nu ikke mange af nogen steder på udstillinger… Jeg har endnu ikke mødt mere end 2-3 BAL/OLH/SYL på samme udstilling… Men må tilstå jeg håber det snart vender lidt så der kommer flere… (: Omend så glæder jeg mig voldsomt meget til 2016 - hvor der kommer flere racer at kæmpe mod… og at kat. III bliver mindsket lidt - så racerne i den kategori er lidt nemmere at samligne i forhold til nu…

Ja sikken et ry at pådrage sig - føj for den det kan gå hen og blive en sur hobby at have så… :thumbdown:

[QUOTE=trillingsgaard;1151085]Seriøst ??
Hold da magle - det troede jeg alligevel ikke…

Ved godt at det i de fleste racer kan gå hen og tager certet fra en anden kat - men med os der udstiller langhåret siataler, ville det være “lige meget” for vi er stort set altid alene i de respektive farver - så 6 mdr. karantæne for at snyde sig selv for et CAPS var dælme noget af en straf… (:[/QUOTE]

Det er en overtrædelse af FIFe’s udstillingsregler, som siger, at katten kun må tage det antal certifikater i klassen/landet, som den skal bruge, og at den skal rykke videre når en titel er opnået. Og det koster karantæne at overtræde reglerne …

Viste godt det kostede karantæne at overtræde en fife regl - men indrømmer også at jeg ikke kan huske samtlige regler… (:

[QUOTE=trillingsgaard;1151085][…]så 6 mdr. karantæne for at snyde sig selv for et CAPS var dælme noget af en straf… (:[/QUOTE] Det er ikke en forseelse at snyde sig selv, det er ærgerligt, og i dette tilfælde er det også dyrt og tidskrævende. Det der udløser straffen er som allerede nævnt, fordi det er et brud på FIFe’s udstillingsregler, ligesom du ikke må udstille drægtige katte (også selvom den blev parret 4 dage inden udstillingen) eller lade dine hunkatte føde uden opsyn. FIFe’s udstillingsregler er for øvrigt følgende på nævnte område:
[B]4.4 Opnåelse af titlen Grand International Champion eller Grand International Premier
Forudsat at den udstillede kat har opnået mindst det krævede antal point (se artikel 6.9)

  • CAGCIB tildeles i “International Champion” klassen.
  • CAGPIB tildeles i “International Premier” klassen.
    For at opnå titlen Grand International Champion eller Grand International Premier, skal katten have opnået:
  • 6 (seks) CAGCIB respektivt CAGPIB
  • Fra mindst 3 (tre) forskellige dommere
  • I mindst 3 (tre) forskellige lande
  • På 6 (seks) internationale FIFe udstillinger
    Der kan opnås maksimalt 4 (fire) CAGCIB/CAGPIB i det samme land. Der er undtagelser for medlemmers medlemmer som er bosiddende i lande som fremgår af annexerne.

Eller:

  • 8 (otte) CAGCIB respektivt CAGPIB
  • Fra mindst 4 (fire) forskellige dommere
  • I 2 (to) forskellige lande
  • På 8 (otte) internationale FIFe udstillinger
    Der kan opnås maksimalt 7 (syv) CAGCIB/CAGPIB i det samme land. Der er undtagelser for medlemmers medlemmer som er bosiddende i lande som fremgår af annexerne.
    4.7 Oprykning til en højere klasse
    [SIZE=1]Så snart en kat har opnået en gyldig titel (som bekrevet i artikel 4.2, 4.3, 4.4, 4.5. og 4.6) er det obligatorisk for katten at den bliver udstillet i den følgende, højere klasse.
    En kat som allerede har opnået det maksimale antal af certifikater, som katten kan opnå i et givet land på vej mod en titel, [SIZE=3]kan ikke udstilles i konkurrence i dette land i den klasse hvor kravet er opfyldt. Bliver katten alligevel udstillet, kan den kun deltage “udenfor konkurrence”[/SIZE][/SIZE][/B]

[QUOTE=trillingsgaard;1151181]Viste godt det kostede karantæne at overtræde en fife regl - men indrømmer også at jeg ikke kan huske samtlige regler… (:[/QUOTE] Det er meget vigtigt at være opmærksom på, at et manglende kendskab til reglerne ikke fritager, den der bryder reglerne, for straf ! ! ! Jeg vil på det kraftigste anbefale alle at læse de regler, man har valgt at gå ind til, når man har meldt sig i en hovedklub under Felis Danica og dermed FIFe. Har man lidt tungt ved det engelske, så findes der en glimrende oversættelse af FIFe’s regler på www.felisdanica.dk Mange hilsner Pia

[QUOTE=Pia Nyrup;1151229]Det er ikke en forseelse at snyde sig selv, det er ærgerligt, og i dette tilfælde er det også dyrt og tidskrævende. Det der udløser straffen er som allerede nævnt, fordi det er et brud på FIFe’s udstillingsregler, ligesom du ikke må udstille drægtige katte (også selvom den blev parret 4 dage inden udstillingen) eller lade dine hunkatte føde uden opsyn. FIFe’s udstillingsregler er for øvrigt følgende på nævnte område:
[B]4.4 Opnåelse af titlen Grand International Champion eller Grand International Premier
Forudsat at den udstillede kat har opnået mindst det krævede antal point (se artikel 6.9)

  • CAGCIB tildeles i “International Champion” klassen.
  • CAGPIB tildeles i “International Premier” klassen.
    For at opnå titlen Grand International Champion eller Grand International Premier, skal katten have opnået:
  • 6 (seks) CAGCIB respektivt CAGPIB
  • Fra mindst 3 (tre) forskellige dommere
  • I mindst 3 (tre) forskellige lande
  • På 6 (seks) internationale FIFe udstillinger
    Der kan opnås maksimalt 4 (fire) CAGCIB/CAGPIB i det samme land. Der er undtagelser for medlemmers medlemmer som er bosiddende i lande som fremgår af annexerne.

Eller:

  • 8 (otte) CAGCIB respektivt CAGPIB
  • Fra mindst 4 (fire) forskellige dommere
  • I 2 (to) forskellige lande
  • På 8 (otte) internationale FIFe udstillinger
    Der kan opnås maksimalt 7 (syv) CAGCIB/CAGPIB i det samme land. Der er undtagelser for medlemmers medlemmer som er bosiddende i lande som fremgår af annexerne.
    4.7 Oprykning til en højere klasse
    [SIZE=1]Så snart en kat har opnået en gyldig titel (som bekrevet i artikel 4.2, 4.3, 4.4, 4.5. og 4.6) er det obligatorisk for katten at den bliver udstillet i den følgende, højere klasse.
    En kat som allerede har opnået det maksimale antal af certifikater, som katten kan opnå i et givet land på vej mod en titel, [SIZE=3]kan ikke udstilles i konkurrence i dette land i den klasse hvor kravet er opfyldt. Bliver katten alligevel udstillet, kan den kun deltage “udenfor konkurrence”[/SIZE][/SIZE][/B]

Det er meget vigtigt at være opmærksom på, at et manglende kendskab til reglerne ikke fritager, den der bryder reglerne, for straf ! ! ! Jeg vil på det kraftigste anbefale alle at læse de regler, man har valgt at gå ind til, når man har meldt sig i en hovedklub under Felis Danica og dermed FIFe. Har man lidt tungt ved det engelske, så findes der en glimrende oversættelse af FIFe’s regler på www.felisdanica.dk Mange hilsner Pia[/QUOTE]

Ikke nok med det, men vi skriver under på at kende udstillingsreglerne når vi udstiller :slight_smile:

Jeg har så oplevet at nogle ser stort på at de har taget for mange certer i en klasse :frowning:

Jeg har lavet et skema, hvor jeg føre journal over alle kattene og deres udstillinger, både for ikke at tage for mange certer og for at få planlagt udenlands udstillingerne, så det kan passe med flere af kattene samtidig :slight_smile: