For tyk?

Jeg synes altså at Victor er ved at blive lidt fyldig. Blev først enig med en veninde herindefra om at det nok bare var vinter-sul. Men hvad skal jeg gøre hvis det tager overhånd?

Han er kastreret, og har jo også Bine. De er jo stadigvæk begge killinger, så de har altid adgang til mad. Men Victor nærmer sig at være fuldt udvokset.

Man kunne vel i princippet sætte ham på diæt, men Bine skal jo ikke være på diæt, for hun er langt fra overvægtig. Så hvordan gør man når man har 2 katte, som går sammen, hvor den ene godt kunne trænge til at tabe sig lidt, og den anden godt kunne trænge til at tage på?

Hvis Bine har mad fremme spiser Victor det jo, og hvis der ikke står mad fremme, så får Bine jo ikk nok.

Du laver en kasse med et hul i, som kun Bine kan komme igennem.

Skide smart :slight_smile:

Havde overvejet tanken om en af de der katteskåle med låg, som åbner når katten kommer tæt nok på, og tænkte at man sikkert kunne få en der kommunikerede med et chip-halsbånd, men dén løsning forhindrer ikke Victor i at stjæle fra skålen, ligeså snart at Bine er igang med at spise :stuck_out_tongue:

Men kan man få den slags skåle? Altså ved man kan få en der reagerer på bevægelse, men kan man få en der reagerer på et halsbånd, ligesom kattelemme?

For så kan jeg give dem en hver, så der er ung-katrat foder i Victors og killinge foder i Bines :slight_smile: Så vil han nok ikke stjæle så meget, når han har sin egen mad nemlig.

kastrater er jo altid lidt runde på mavsen + de har den dejlige kastratdelle som de skal have…

det gælder også pigerne…

men jeg vil faktisk hellere gå den anden vej - fodr dem mere med vådfoder… og lad det være diæten

jeg gik for 1½ md siden over til at fodre alle mine med 2 * 400 g foder om dagen - og siden da har de alle sammen spist mindre tørkost og har tabt mellem 30 og 100 gr. hver!

så hver af mine får nu dækket næsten hele deres daglige foderbehov i vådfoder… og det er de meget begejstrede for

[quote=Battlestar;493817]kastrater er jo altid lidt runde på mavsen + de har den dejlige kastratdelle som de skal have…
[/quote]

Næææ?
Hverken Gakke eller Fuppe er runde - eller har nogen delle. De er helt stramme og fit’e :rock:
Spætte er heller ikke rund, men han har dog den der “delle” eller “pose” eller hvad man nu skal kalde den.

[quote=PiaR;493826]Næææ?
Hverken Gakke eller Fuppe er runde - eller har nogen delle. De er helt stramme og fit’e :rock:
Spætte er heller ikke rund, men han har dog den der “delle” eller “pose” eller hvad man nu skal kalde den.[/quote]

fair nok - næsten alle :slight_smile:

jeg har 7 med delle - men ingen af dem er spor runde nu… de er forsvundet siden jeg fordoblede vådfoderet :slight_smile:

[quote=PiaR;493826]Næææ?
Hverken Gakke eller Fuppe er runde - eller har nogen delle. De er helt stramme og fit’e :rock:
Spætte er heller ikke rund, men han har dog den der “delle” eller “pose” eller hvad man nu skal kalde den.[/quote]

Jeg må vist lige sige enig :stuck_out_tongue: Har jo Brazil som absolut ikke vejer for meget … han kan ikke engang præstere en hudfold på maven.

Men tror nu også det har noget med arv at gøre - for alle mine katte for det samme at spise … og hvad Brazil ikke har i delle har Gain overtaget :rolleyes:

[quote=Simon;493410]Jeg synes altså at Victor er ved at blive lidt fyldig. Blev først enig med en veninde herindefra om at det nok bare var vinter-sul. Men hvad skal jeg gøre hvis det tager overhånd?

Han er kastreret, og har jo også Bine. De er jo stadigvæk begge killinger, så de har altid adgang til mad. Men Victor nærmer sig at være fuldt udvokset.

Man kunne vel i princippet sætte ham på diæt, men Bine skal jo ikke være på diæt, for hun er langt fra overvægtig. Så hvordan gør man når man har 2 katte, som går sammen, hvor den ene godt kunne trænge til at tabe sig lidt, og den anden godt kunne trænge til at tage på?

Hvis Bine har mad fremme spiser Victor det jo, og hvis der ikke står mad fremme, så får Bine jo ikk nok.[/quote]

Glemte lige at svare på den her, hvorfor synes du at Victor er blevet for tyk ? og hvad siger dyrlægen … det kan jo være han er ligesom han skal være

[quote=Battlestar;493830]fair nok - næsten alle :slight_smile:

jeg har 7 med delle - men ingen af dem er spor runde nu… de er forsvundet siden jeg fordoblede vådfoderet :)[/quote]

Vådfoder er bare godt.
Jeg ville sådan ønske at dem her i huset ville spise noget mere af det.

Nu er Victor jo stadigvæk i voksealderen…

Pelle er 14-15 måneder nu… og han har haft periode hvor han var “VILDT” tyk… efterfulgt af perioder hvor han pludselig voksede vildt meget - og blev tynd/normal. Også tyk igen - også voksede han til vægten igen.

Han er normal nu - og jeg tror han er ved at nå sin voksenvægt/størrelse :smiley:

Så mon ikke også victor “bare” vokser? Det kan altså også være svært at vurdere om han er tyk, uden at “se” ham - og kende hans vægt.

Folk tror Pelle vejer meget mere end vores hunkat Isabella - men hun vejer faktisk 100gram mere end ham. Og han ser også meget tykkere ud end hende :slight_smile:

Dyrlægen siger at han er fin som han er nu. Eller som han var for en måned siden, da jeg sidst havde ham oppe hos lægen.

Jeg bilder mig nok bare ind, at han er ved at blive rundere, men som i siger, er det nok bare den oblikatoriske kastrat-delle :slight_smile:

Han får jo også masser af motion og aktivering af at lege med Bine.
Op på lænestole-ryggen og ned igen, og så videre op på skabet :stuck_out_tongue: