Forår i forhaven

Jeg var en tur ude at inspicere forhaven nu, hvor foråret for alvor er på vej. Jeg ved jo ikke rigtigt, hvad det er, jeg har derude, og det er ikke alt, (faktisk ikke så meget) jeg kan genkende heller.

Fx kan jeg ikke se, hvad det er, der er på vej op ad jorden her, men det myldrer frem. At dømme på de visne blade, der ligger på jorden ved siden af, må det være noget, der bliver ganske højt.

Dette er måske en hostia?

Og så må det her være en hængepil. Hængedelen er der ingen tvivl om, og i dag spottede jeg flere små gæslinger, der var brudt frem på nogle af grenene :slight_smile: Man kan lige ane en enkelt på billedet. Desuden kan man her også se sumpen i den øverste del af forhaven. Når det regner, kan vandet ikke dræne væk, og der kommer også kun meget lidt sol dertil. Der er ikke andet end mos, der gror der. Jeg ved ikke rigtigt, hvad man stiller op med sådan et sumpområde - eller om det overhovedet er mig, der skal stille noget op med det.

Busken her ved jeg heller ikke, hvad er for en, men det er nu også fuglereden midt i, jeg var mest interesseret i :slight_smile: Er det mon en solsorterede? Sådan en er der nemlig også i hækken omme bag huset. Bemærk, at den er foret med mos - et materiale, de i det mindste ikke kommer til at løbe tør for, de små fuglebasser.

Jeg overvejer lidt, om jeg skal flytte pilen og busken - hvis den slags eller er til at gøre. For de står begge og skygger for den meget sparsomme morgensol, der kommer til sumpområdet.

Der er tilsyneladende ikke så meget som en eneste vintergæk, erantis eller krokus nogen steder i hele haven. Det er jeg ked af. Det SKAL man da have. Men det må blive til næste år.

De frempiblende planter på det øverste billede, kunne måske være iris. Det ligner meget dem vi har i vores have:).
Busken er et halvstort arbejde at flytte, det kan godt ske, at du skal have hjælp til det. Vi har flyttet rundt på nogle buske i de haver vi har haft, men vi er jo også to om det. Og sommetider har vi måttet have yderligere hjælp til den slags havearbejde. Men jeg er jo så også lille og spinkel = ikke så stærk:thumbdown:.

Nr 2 er ingefær: Havenyt.dk - Italiensk arum
Kan IKKE spises og er ikke en hosta, de visner ned om vinteren :høhø:

Jeg kan ikke se hvad det er for en busk men rigtig mange buske kan tåle ret voldsom tilbageskæring og så er den også nemmere at flytte. Men du skal nok lige finde ud af hvad det er for én.
Pilen ville jeg også godt turde flytte, bedst forår eller efterår. Og med så stor en rodklump som muligt og masser af vand bagefter. Men den står jo faktisk ret godt, pil eeeelsker vand.

Den sidste busk kunne måske være en Parykbusk Køb Cotinus coggygria 'Royal Purple' - Salgshøjde: 30-40 cm. Rødbladet Parykbusk her! | Hurtig fragt og grogaranti på planter … det bygger jeg udelukkende på, at de blade der stadigvæk sidder fra sidste år, virker blå/lilla i farven og bladenes form (runde - ikke spidse) :slight_smile:

[QUOTE=Milles mor;1305428]De frempiblende planter på det øverste billede, kunne måske være iris. Det ligner meget dem vi har i vores have:).
Busken er et halvstort arbejde at flytte, det kan godt ske, at du skal have hjælp til det. Vi har flyttet rundt på nogle buske i de haver vi har haft, men vi er jo også to om det. Og sommetider har vi måttet have yderligere hjælp til den slags havearbejde. Men jeg er jo så også lille og spinkel = ikke så stærk:thumbdown:.[/QUOTE]

Ja, det ville være synd at kalde mig lille og spinkel, men stærk er jeg ikke! :uha:

Det må jeg finde ud af. Det kan også sagtens vente til næste år med at flytte dem. Så kan det være, jeg kan nå at lære nogle af naboerne at kende - og måske har nogen af dem både kræfter og motoriseret værktøj! :høhø:

Jeg glæder mig til at se, om du har ret i, at det er iris.

[QUOTE=HeroldDesign;1305429]Nr 2 er ingefær: Havenyt.dk - Italiensk arum
Kan IKKE spises og er ikke en hosta, de visner ned om vinteren :høhø:[/QUOTE]

Såså! Ikke grine af min uvidenhed :høhø:

Men sikke en spændende plante, den er, den ingefær. Og jeg er slet ikke i tvivl om, at du har ret i, det er sådan en. Jeg kan ikke huske, at jeg har lagt mærke til den, da jeg flyttede ind, men der står jo også, at den falder fra hinanden i oktober. Så måske har den næsten været væk, da jeg flyttede ind. Nu ærgrer jeg mig bare over, at jeg ikke var klar over det, så jeg kunne have holdt øje med den i januar, men den bliver spændende at følge resten af året.

Nej, jeg ville have taget et bedre billede af busken, men min telefon løb tør for batteri. Det må vente, men som I nok kan høre, har jeg brug for hjælp til at identificere stort set alt :slight_smile:

Ja, det er heller ikke for pilens skyld, jeg vil flytte den. Men dens placering er sammen med busken rent strategisk nok det værste sted for resten af haven.

Det tror jeg ikke, det er ud fra de billeder, du henviser til. Det ser ud til, den har en stamme. Det har denne busk ikke. Så vi må nok vente, til der kommer nye blade på - og til vi får et bedre billede :slight_smile:

Vær obs på, at både Arum og Iris er giftige (jeg synes også godt det kunne ligne sibirisk iris) - så hold lige øje med, om kattene får smag for dem. Hvis de altså overhovedet står i det område, du skal have hegnet ind til kræene. :slight_smile:

Det gør de heldigvis ikke. Jeg tænker, de skal have sig en sommerfuglebusk omme i baghaven :slight_smile: