Forbud mod Burkaer

Som de fleste af jer nok har set eller læst så er der kommet et lovforslag mod burkaer i danmark.


Grunden til at lovforslaget er kommet op er fordi partiet mener det er en kvindeundertrykkende beklædning - modsvaret er så at det er en beklædning der er religiøs.

Personligt synes jeg det er noget pjat at sige det er en religiøs påklædning - der står ingen steder i koranen at kvinder skal gå med burka.

Jeg synes så heller ikke det holder at sige det er en kvindeundertrykkende påklædning, for hvem skal sætte sig til dommer over det? nogle kvinder har dem sikkert på af fri vilje.

Hvis man derimod skulle indsætte et forbud mod burkaer, så ville jeg mene at det går under “maskerings forbud” som vi har i danmark. Hvis du ikke må gå med elefanthue, må du heller ikke gå med burka!

Man aner ikke hvem eller hvad der gemmer sig derinde, om det er dreng, pige, mand, kvinde, eller et trehovedet får. Se déri mener jeg problemet ligger! Og jeg kan sagtens se en masse problematikker i burka - som i lufthavnen eller toget eller bussen eller andre steder hvor offentligt personal skal kunne identificere dig - jeg mener heller ikke at en burka burde kunne bæres på en arbejdsplads - personligt bliver jeg utryg når jeg ikke kan se hvem jeg taler med. Jeg synes det er et stykke fremmedgørende og skræmmende tøj og jeg bryder mig ikke om det.

Men hvad folk går i, i deres eget hjem mener jeg ikke man kan bestemme - men jeg vile ikke bryde mig om det i det offentlige rum.

Hvad er din holdning til burkaen?

Lad dog folk gå i det tøj, de har lyst til. Hvis burkaer bliver forbudt, tror I så selv, at kvinderne smider dem? Nej, så bliver de bare tvunget til at blive inde.

Jeg er 100% enig med Jane og har derfor stemt “folk skal gå i det tøj de har lyst til” SÅ længe at de ikke render nøgen rundt eller med diskriminerende tøj.

Jeg synes de skal forbydes, ligeså vel som vi ikke må gå rundt og være maskeret. Et eller andet sted burde et nyt forbud ikke være nødvendigt når det i forvejen er forbudt og maskere sig.

som grundregel syntes jeg at folk skal ha lov at gå klædt som de vil, men vi har altså en maskeringslov i dk som siger man ikke må bærer maske osv.
denne regel burde jo så osse gælde burkaen osv.
hvem ka så tjekke om den person der er gemt bag burkaen osse er den person den udgiver sig for.
vi har i dk nogle love og regler som må gælde for ALLE uanset religion, samfundslag, tros-samfund osv.

Jeg har ikke noget imod tørklæder og niqaab men jeg synes ikke burkaer passer ind her i Danmark (hvis man arbejder altså eller forventer at få nogle ydelser hvor man skal stå til rådighed) :slight_smile:

Ellers synes jeg folk skal gå klædt som de vil

Måske et dumt spørgsmål, men… : Hvor hvorfor går nogle folk rundt i burkaer? Hvad er pointen med det?

De må ikke blive set på af mændende, så vidt jeg husker.

Hvad sker der da hvis mændene ser dem?

Hvis vi som danskere må klæde os som vi har lyst til i de lande de kommer fra, ja så bør de også have lov til at klæde sig som de har lyst til i vores land.

Af erfaring ved jeg så at det ikke er tilfældet. I mine øjne bør man tilpasse sig de normer og værdier der er der hvor man ønsker at bo.

Burkaen høre efter min mening ikke hjemme i DK.

Jeg må være dig svar skyldig.

[quote=birtheras;242757]Hvis vi som danskere må klæde os som vi har lyst til i de lande de kommer fra, ja så bør de også have lov til at klæde sig som de har lyst til i vores land.

Af erfaring ved jeg så at det ikke er tilfældet. I mine øjne bør man tilpasse sig de normer og værdier der er der hvor man ønsker at bo.

Burkaen høre efter min mening ikke hjemme i DK.[/quote]

Problemet er jo bare, at de kvinder, der går i burkaer, som et forbud vil ramme, de har jo ikke fundet på lovene i deres hjemlande.

Jeg synes, at sådan en lov vil ramme nogle enkeltpersoner, som er svage nok i forvejen.

Forbud er ikke en god løsning, hellere et påbud om mentalundersøgelse. Det gør vi også hvis folk render rundt med foliehatte. Butikker, busser og andre steder skal selvfølgelig have lov at afvise sådan nogle spøgelser af sikkerhedsmæssige grunde.

Det der, synes jeg godt nok, er meget nedladende.

[quote=Jane;242766]Problemet er jo bare, at de kvinder, der går i burkaer, som et forbud vil ramme, de har jo ikke fundet på lovene i deres hjemlande.

Jeg synes, at sådan en lov vil ramme nogle enkeltpersoner, som er svage nok i forvejen.[/quote]

Det er vi slet ikke uenige om, men så burde de måske revurdere om Danmark er det rette land for dem.

Jeg forstår ikke at vi som nation skal være tolerante overfor deres normer og værdier når de åbenbart ikke vil respektere vores.

Jeg syntes at det er helt OK at en nation siger fra over for visse kulturelle undertrykkende symboler.

Den bemærkning er ikke særlig heldig i en seriøs debat, men den siger måske mere om dig end den siger om burkaen:thumbdown:

Nå… men helt alvorligt, så tvivler jeg på, de er raske, og jeg synes de burde mentalundersøges, selvfølgelig med henblik på at blive hjulpet til en mere normal selvopfattelse og adfærd.

Åhh, kravl nu ned af de høje heste… Jeg mener hvert et ord, jeg skrev, og ja det siger forhåbentligt noget om mit standpunkt. Hvad mener du? Var du ikke inde på, at det skulle forbydes?

At gå tildækket er ikke nødvendigvis pga. lavt selvværd… De fleste der går klædt sådan, har nok altid gået klædt sådan og er vant til det.

At kalde dem spøgelser er da direkte nedladende…

Jeg mener at der er stor forskel på at forbyde burka og så forlange at de skal undersøges mentalt.

Din henvisning til mentalundersøgelse er i min verden noget som psykisk syge skal og jeg ser absolut ikke et lighedstegn mellem psykisk syg og burkabærer.