Fordele og ulemper - skal man vælge en han eller hun?

Mange spørger mig ofte, om de skal vælge en hankat eller en hunkat som første gangs kat - og jeg aner det faktisk ikke…og udsprunget af det faktum, siger jeg altid at de bare skal vælge den killing i kuldet de synes er ‘mest dem’.:smiley:

Er hankatte roligere, er hun katte mere moody, eller er de i virkeligheden forbavsende ens??

Når jeg kigger tilbage på mine egne katte, har jeg haft en STOR overvægt af hankatte (kastrater), og når jeg skal købe ny kat, så er jeg næsten altid på udkig efter en han…uden egentlig at vide hvorfor - måske er jeg mere en hankatte mor??
Eller også har hunkattene i mit liv været forbundet med skæbne - 3 fandt jeg efterladt af en thailandsk familie, den ene døde, den anden beholdt jeg og den tredje beholdt dyrlægen. En hunkat skulle aflives, men hun var så bedårende at jeg simpelthen måtte give hende en chance - 14 dage efter fødte hun killinger - hun var drægtig uden jeg vidste det, og sælger var som sunket i jorden:D

Hvordan er det hos jer - går i efter et bestemt køn, eller forbinder i det bestemte køn med et bestemt temperament, og ER der i det hele taget nogen forskel på neutraliserede hanner og hunner???

Mhm, der er forskelle. Også selvom de er kastrerede. Men jeg synes faktisk at dit råd om hellere at vælge efter temperament som de tror passer til dem er rigtig godt :wink:

Og min erfaring er i øvrigt også at hanner og hunner leger ret forskelligt. Tøserne er mere til fangelege og spurten, hvor mine drenge gerne tonser, men også tumler en del :slight_smile: Så skal man have to, kan det ofte være godt at få af samme køn…

Åh - Jeg plejer at sige, at hannerne er lige som de fleste mænd. Opvart dem, stryg dem med hårene, forkæl dem og giv dem noget godt at spise.
Så elsker de dig.

Hunnerne er mere spændende. De har et større register at spille på og er ikke så nemme at løbe om hjørner med.
De er nemlig programmeret til at sætte små, lalleglade drenge i verden og opdrage dem.

Jeg har det bedst med piger :slight_smile: De er hysteriske, lunefulde og ikke altid lige let at omgåes… Jeg elsker piger neut som fertil… der er bare mere ballade med dem :slight_smile: altså på den fede måde :slight_smile:

Jeg er nu også mest til tøserne…er jo ingen kunst at vinde en drengemis’ hjerte - må give Mega ret i sin seje definition på en han :høhø: og så er de drenge nogen værre hæmorider, hvor pigerne bedst beskrives som Al qaeda terrorceller:S …i love it allso

jeg elsker drenge især røde, har 3 pt…og leder efter 1 mere…drenge er mere omgængelige…utroligt ud af 15 katte har jeg “kun” 5 drenge…hold da op…sikke mange gimper jeg så må ha…godt de kan sammen…mere eller mindre…godt jeg har så god plads

fast plads i sengen hos os…6 piger og 2 drenge

Hvor en det sjovt at læse - det er fuldstændig det samme hos mig… En lille hysterisk dame (kun når hannerne driller, eller vi røre hende på maven:tihi:)
Og hanner som elsker at drille hende… Min hunkat er lige så kælen som drengene…

Jeg må indrømme at jeg elsker kastrerede hanner, de bliver som regel nogle store bamser :hjerte::hjerte::hjerte:

Jeg elsker deres forskelligheder, så jeg nyder at have begge køn i huset. Men ja vælger de to killinger, anbefaler jeg også dem at tage to af samme køn.

Jeg har haft begge køn, og de kastrerede hanner er dem jeg husker for deres kælne væsen, hunkattene har også været søde, men mere egensindige (de har alle været huskatte). Så jeg er nok mere til hannerne. Min første soulmate var Lucifer, en rød han som min lillesøster fandt forladt på en landevej (moderen fandt mine forældre på hovedvejen :’( )

Min kæreste har også haft de bedste barndomsminder med hankatte, så det passer perfekt og vi regner derfor stærkt med at ende med en hankat, det er i hvert fald det vi går efter. Så må vi bare håbe der kommer en dengse til os :kryds:

Hvis vi snakker neutraliserede katte, synes jeg ikke der er den store forskel på dem.
Som fertile kan hunnerne være nogle gimper.

jeg har kun haft kastrater, og begge køn. jeg har haft hun og han katte samtidig, to hanner, to hunner - og jeg har aldrig kunne mærke den store forskel på kønnene. lige nu er det silke og günther, dvs en af hvert køn. günther elsker at lege fangelege og silke vil helst tumle og mule günther.

jeg har også hørt “skrønen” om at kastrede hankatte er størrere kælepotter, den synes jeg nu heller ikke har holdt vand.

om det så er fordi jeg altid kun har haft to, ja det kan da godt være det også er en faktor der skal med.

så næste gang jeg skal have kat vil der heller ikke blive skelet til kønnet men kun til om katten er den lille krammebamse, jeg bare ikke kan lade være med at købe…

Nogle hunner er gimper - både som fertile og kastrater … Min erfaring er, at hankastrater er ret omgængelige, selvom jeg dog har et par stykker, der elsker at drille tøserne! Men overfor os er de helt anderledes :slight_smile:
Og så er der selvfølgelig dem, der falder helt uden for kategorierne uanset hvad!

Jeg er helt klart til hankastrater - og huset her bærer også præg af at tilhøre sådan en gruppe katte :slight_smile:
Hankastrater er ukomplicerede, de spiser, sover og leger. Verdens bedste krammekatte :-))

Mine hankatrater er nemme, søde, omgængelige og kære. Og drillesyge!
Min steriliserede hun er en gimpe, temperamantsfuld og krævende.

Og jeg ville ikke undvære en eneste af dem!

Men udover det faktum, så er vi mest til hanner her i huset. De er så dejligt ukomplicerede.

Du er “mor” for en han(kastrat) og “veninde” med en hun(kastrat) :høhø:

I gamle dage - dengang mine killinger ikke var kastrerede før de blev solgt ud - ville jeg til enhver til anbefale folk to hankillinger sammen.

Idag hvor killingerne er kastrerede inden de flytter ud så synes jeg det er langt vigtigere at se på de enkelte killingers temperament. Jeg har både kombineret to hanner, han og hun og - mere sjældent - to hunner.

Min erfaring er, at hunkillinger der bliver steriliseret som små vokser op og bliver langt mere harmoniske i temperamentet og mere afslappede overfor andre katte end hunkatte der først er har fået lov til at blive fertile.

Til gengæld vil jeg sige at jeg oplever ikke at hankatte er mere kælne end hunkatte som mange tror. Måske har det noget med mine racer at gøre - for mine hunkatte - fertile eller kastrater - er mindst lige så kælne og kontaktsøgende som hankattene.

Hvis jeg skal nævne en forskel mellem kønnene ( bortset fra at hankatte oftest er større og mere “imponerende” end hunkatte) så er det, at hankatte i langt de fleste tilfælde ikke kan leve uden selskab af en anden kat - de har brug for det jeg kalder en “støttepædagog” - mens hunkatte er langt mere selvstændige og nemmere kan afreagere deres kærlighed på deres mennesker uden at skulle have en anden kat som selskab. Så - når folk insisterer på KUN EN KAT - så betyder det hos mig i 90% af tilfældene en hunkat ( og ikke en babykilling).

Selv er jeg til begge dele - men må indrømme, at jeg altid har haft en svaghed for hankatte:tihi:

Jeg kan f.eks. ikke forestille mig IKKE at have en hankastrat gående - selv om jeg godt kan leve uden en hunkastrat…

Teresa