Fordele og ulemper ved sele

Det er også derfor jeg tror jeg dropper det igen…

jeg ville ikke kunne bære det hvis han i angst fik snoet sig ud af selen eller en løs hund gik amok eller sådan noget…

Det var en god og sød tanke, men det er nok ikke så realistisk. Willow må sgu være indekat til den dag jeg får min EGEN indhegnede have…

Jeg fraråder altid katteejere at gøre det.

jeg ahr afprøvet det selv og endte med at stå med en siameserblanding af et vilddyr PÅ mit hoved, mens en narkoman forgæves forsøgte at få kaldt sin store rottweiler hen til sig.

Dyrene ænsede slet ikke mig - det er det tætteste mit ansigt har været på en kamp mellem en hund og en kat !

uha nej aldrig sele her

Men jeg lærer dem at bære en - for så kan de få den på i en nødsituation en dag - jeg ved ikke hvilken men så kan de det.

Alle mine kan derfor bære sele uden at være generet af det.

Men jeg bruger det ikke til gåture

MVH

Jeg lærer også mine at bære sele, men har ikke planer om at tage dem med udenfor. Man ved aldrig om man får brug for selen, men når det sker, så er det da en fordel at de er vandt til den. :slight_smile:
Min første tanke omkring selen var, at hvis jeg sku hjem til færøerne i længere tid, så var det nemmere at komme gennem lufthavns-kontrollen med sele på katten…Nu har de så ændret reglerne, sådan at man ikke må tage dyr med hvis man er på ferie, så jeg slipper for at tænke mere på det :stuck_out_tongue:

Min dyrlæge har talt positivt om sele, og har sagt, at katten sagtens kan skelne imellem indendørslivet og en tur udenfor i sele.
Men min frygt er nu også, at de bliver ganske plagsomme.
Dog, hvis man absolut skal forsøge sig, så kan en sele med “bryststykke” anbefales. Den er knapt så nem at komme ud af. Man ser dem ofte som “køreseler” (til bilen), men man tager bare bilsele-stykket af, og så er det en helt almindelig sele.

nu går jeg ikke tur med mine, så jeg vi ikke begynde at vurdere fare og berettigede bekymringer ved møde med andre dyr, men for mig er selen en måde jeg kan nyde mine katte ude på vores altan :slight_smile: vi bor på 4 sal og at slippe MCO’er løs uden sele er utænkeligt…

det er de bare ikke kloge nok til :slight_smile:

jeg vedhæfter lige et par billeder af hvor vidunderligt det er for os at have lært dem det med selen - det er køre seler vi bruger - lette at sætte på, tæt på umulige at komme ud af - ingen af vores har kunnet endnu og det har ikke skortet på forsøg de første par gange

[QUOTE=pivnu;108178]Min dyrlæge har talt positivt om sele, og har sagt, at katten sagtens kan skelne imellem indendørslivet og en tur udenfor i sele.
[/QUOTE]

Jeg har generelt meget tiltro til min dyrlæge, men hvis han begyndte at fortælle mig, noget a la ovenstående, ville jeg nok spørge, hvorfra han dog havde den viden :wink:

Fordel: det er super hyggeligt at gå tur, jeg gik med Vincent i en time hver dag og han blev ikke bange når vi mødte hunde, men han har også boet sammen med en hund.
Ulempe: når katten slipper væk!!! en fritgående kat hoppede ud fra et buskads og skræmte Vincent så han blev helt panisk, jeg nåede at kaste mig over ham inden han nåede ud på en meget befærdet vej og jeg havde en kat der boede under sengen i 2-3 dage efterfølgende og som aldrig siden har hentet selen for at komme ud at gå. Så jeg bruger det aldrig mere, selvom det var skønt det halve år vi gik tur og han var ligesom en hund at gå med
Hvis katten bliver panisk som Vincent tvivler jeg stærkt på nogen som helst sele kan holde på dem
Men Vincent kunne sagtens klare at gå tur og kunne også undvære gåture nogle dage, men jeg gik med ham stort set hver dag og han dansede rundt når jeg tog selen frem og nogle gange kom han selv slæbende med den, så han var også klar over hvad det betød, Men han var ikke irriterende og han stod heller ikke klar til at løbe ud af døren, han vidste at han kun kom ud når selen var på…min smukke kloge missekat :slight_smile:

Enig - mig bekendt aner de dygtigste kognitive forskerne ikke engnag hvordan en kat tænker og rationaliserer :slight_smile:

Hihi det er bare så kært det billede af Piotr og Ramses. De ligger bare og råhygger begge to :slight_smile:

Det var blot hendes egen erfaring med egen kat.
Men som nævnt, så både tør og kan jeg godt forholde mig kritisk til et udsagn - også selvom det kommer fra en dyrlæge :wink:

Jeg kan tage nogle få af mine katte ud i sele og jeg har også forsøgt mig med min ABY det gør jeg ALDRIG mere :slight_smile: Det er så heller ikke altid lige nemt at vænne en voksen kat til sele, det er meget nemmere, hvis de har lært det fra killing af.

Må jeg præsentere den bedste sele i min ordbog, når vi skal rejse med fly har katten altid den på, så har jeg noget at holde fast i når katten skal ud af kassen i lufthavnen: