Det skal ikke opfattes som en brokke-tråd, men jeg undrer mig bare…
Nu har jeg lige siddet og kigget på Fifé udstillingskalender 2010, og så tænker jeg umiddelbart, at udstillingernes fordeling/placering er lidt skævt fordelt, når man ser på f.eks afstande og Danmarkskortet generelt?
Der er 17 udstillinger.
5 udstillinger i jylland.
10 udstillinger på sjælland - hvoraf 5 i KBH og 3 i Køge.
2 udstillinger på fyn.
Er det bare mig der føler mig lidt tilside sat (og synes f.eks Københavnsområdet er pænt repræsenteret), eller skal udstillingernes placering ikke tages så nøje på nuværende tidspunkter, man ser jo de bliver flyttet rundt med.
hvad tænker I?
Det kan da godt være vestjylland er lidt blæsende, men så trælst er her altså heller ikke
“Problemet” ligger jo nok lidt i, at Jyrak kun laver udstillinger i Jylland, mens både Darak og Racekatten er “sjællandske” klubber. Som hovedregel har Katteklubben så én udstilling på Sjælland. I år havde de så ikke nogen og næste år ser det ud til, at de har to.
Den ene af Køge-udstillingerne er et NFO-special, dvs. kun for NFO, så den kan ikke helt tælles med og så er de to Darak-udstillinger, hvor der står København nok lidt af en tilsnigelse. Der har ikke været udstilling i selve København i snart 3 år og bliver det heller ikke nødvendigvis til næste år. Det betyder bare, at de ikke har det endelige sted endnu
Jeg ved godt, I har lange afstande at køre, men I kommer til gengæld langt på de næsten to timer, det f.eks. tog mig at køre til Korsør sidste år - også selvom det er på Sjælland
Udover de ting som Mette har skrevet - Darak har altid København stående til det bliver besluttet hvor udstillingen skal være - så har det også betydning at der ikke er alt for langt til lufthavne i fht dommere, når udstillingerne placeres.
Det er så sk… surt at der er dommere der er gået når man når halvvejs ind i sceneshowet bare fordi de skal nå et fly, og jo længere de skal transporteres jo tidligere skal de gå.
Ud over Mette og Pias betragtninger, så er arrangørerne også nødt til at se på, hvilke haller man kan skaffe til hvilken pris, og holde det op mod hvor meget publikum man kan forvente. Desuden skal man bruge et hotel i nærheden til indkvartering af dommere.
Hvis du gerne vil have udstillinger til dit lokalområde, så kan du starte med selv at undersøge, hvilke haller der findes, hvor store de er og hvad de koster at leje, og om de overhovedet vil leje ud til katteudstilling. Desuden skal der skal findes et nærliggende hotel, som accepterer katte på værelserne, af hensyn til udstillere og bestyrelse, som evt. selv har katte med.
Hvis du kontakter din klub med sådan et konstruktivt og “nøglefærdigt” forslag, tror jeg der er meget bedre chancer for, at du får en udstilling til din landsdel, end ved at sukke længelsfuldt på et debatforum.
Jeg ved ikke, hvor mange m2 og hvilke faciliteter en FD-udstilling kræver, men i Viking Cats regi skal vi bruge ca. 800-1200 m2, ca. 30-50 borde og 100 stole, AV-anlæg med mulighed for tilslutning af mindst 3 mikrofoner, velfungerende temperaturregulering og et cafeteria, som er villige til at lave “rigtig mad” til vores udstillere. På hotellet har vi brug for op til 40 værelser og en restaurant, som kan lave en varieret festbuffet til 30-60 mennesker til en rimelig pris. Hvis du kan finde faciliteter til os, som passer til beskrivelsen, så tror jeg såmænd godt, at vi kunne arrangere en udstilling i Vestjylland i løbet af 2011 eller 2012.
Men at jeg som kælekatsejer og 2 udstillinger bag mig skulle femtrylle et nøglefærdigt produkt er måske at være lidt optimistisk .
Men jeg kan forresten oplyse, at i Mejrup ved Holstebro, har der tidligere været holdt udstillinger, senest i omkring 2003-2004 tror jeg. De har i mellemtiden udbygget deres halkapacitet med en ny stor hal, så de nu har 3 sammenhængende haller. Hvordan det så ser ud med udlejning, kantinemad og overnatning skal jeg ikke kunne sige - men det har da kunnet fungere engang.
Mht publikum forestille jeg mig, at kommer man til områder, som ikke hver dag oplever sådanne arrangementer, vil folk være nysgerrige og komme og se.
(men man skal nok vælge at lægge udstillingen i vinterhalvåret, for ellers kører hele befolkningen jo i marken )
Samtidig skal man også se denne skæve geografiske fordeling på en lidt anden måde…
Tidligere har det nemlig været sådan at de to “sjællandske” klubber udelukkende holdt en-dags-udstilinger, mens især Jyrak har holdt to-dages… Katteklubben holder også over to dage, men har delt kategorierne, så det alligevel kan sammenlignes med endagsudstillinger…
Så antallet af shows eller måske rettere muligheden for certifikater har været næsten det samme uanset landsdel
Der er sket en ændring nu, hvor Racekatten i hvert fald i 2010 har besluttet at afholde todagesshows… om klubben så vil fastholde dette, når de har fået rettet lidt op på deres økonomi vides jo ikke…
[quote=May-Britt S;279037]Mit bud kunne være her. Jyrak har holdt udstilling der og jeg synes, at det fungerede fint. Det er lige i nærheden af Karup, hvor der er en lufthavn:
Det er nemlig en super super hal med meget billig overnatning og nemt til Lufthavn, men jeg ved man skal passe på at lægge en udstilling samme sted for hurtigt, så bliver det som regel ikke den succes man forventer.
Men det er en af de udstillinger jeg i min Jyrak-tid har været med til som kasserer, der har givet mest overskud…
KH
Linda - der bor 10 km. fra hallen, så jeg ville også gerne derud igen
Ja, jeg ved f.eks. at manglende mulighed for hal-leje er grunden til at der ikke kan holdes en i Århus. Men jeg synes at det var super at der blev holdt en i Hornslet i foråret, det var dejligt ikke at skulle køre i en time eller mere for én gang skyld…
Rita - Jamen så skriv da evt. og fortæl om det med hallen og det den er blevet udbygget, evt. kan du lige undersøge først om der stadig må medtages katte
[quote=Ann K;279054]
Der er sket en ændring nu, hvor Racekatten i hvert fald i 2010 har besluttet at afholde todagesshows… om klubben så vil fastholde dette, når de har fået rettet lidt op på deres økonomi vides jo ikke…[/quote]
[quote=Rita;278961]Og det er stadig ikke en brokketråd
Men at jeg som kælekatsejer og 2 udstillinger bag mig skulle femtrylle et nøglefærdigt produkt er måske at være lidt optimistisk .
Men jeg kan forresten oplyse, at i Mejrup ved Holstebro, har der tidligere været holdt udstillinger, senest i omkring 2003-2004 tror jeg. De har i mellemtiden udbygget deres halkapacitet med en ny stor hal, så de nu har 3 sammenhængende haller. Hvordan det så ser ud med udlejning, kantinemad og overnatning skal jeg ikke kunne sige - men det har da kunnet fungere engang.
Mht publikum forestille jeg mig, at kommer man til områder, som ikke hver dag oplever sådanne arrangementer, vil folk være nysgerrige og komme og se.
(men man skal nok vælge at lægge udstillingen i vinterhalvåret, for ellers kører hele befolkningen jo i marken )[/quote]
Udbygning af hallerne er ikke altid en fordel. Dels er der tendens til at lejen ryger pænt opad og dels er der flere steder, hvor der efter nybygning/ombygning er blevet “forbudt” område for katteudstillinger, da de er allergivenlige haller.
Det er de problemer, der oftest er. Dels at de store haller ofte er ufattelig dyre at leje og dels, at der mange steder ikke er noget ønske om, at få en katteudstilling, da hallerne er såkaldt allergivenlige.
Det er faktisk svært at finde hallerne efterhånden. De skal jo have en vis størrelse, for at vi kan holde udstillingerne, både af hensyn til kattene, udstillerne og tilskuerne.