Forebyggende til urinveje

For et par uger siden havde Stine bøvl med urinvejene, det blev vurderet til at være strass og irritatiion, derfor blev hun sat på Loxicom, vådfodermed ekstra væske samt tørfoder der øger diuresen (Dannelsen af urin)nemlig Virbac HPM U3.

Nu har jeg igen talt med dyrlægen, og vi er blevet enige om at hverken Stine eller Mister tager skade af at få foder til forebyggelse af krystaller og sten i deres tørfoder-blanding.

Forløbig har jeg købt noget Specific, Purina og Concept for Life.

Ellers ved jeg, at c/d, samt RCs foder kan bruges.

Hvad har I af erfaringer, når der er tale om forebyggende?

Stine får selvfølgelig stadig vådfoder med ekstra væske…

På forhånd tak

3 Synes om

Rags får dagligt en Cystophan pille, som jeg tror hjælper på hans nervøse blære.
Og ellers bliver både Rags og Caithlin fodret med Hills Prescription Diet Kidney Care k/d Early Stage.

3 Synes om

Udover vådfoder, så er mine erfaringer bedst med Specific. Min hund havde store udfordringer med ph værdien og fik gentagne blæreinfektioner. Efter skift til specific har den årlige urinprøve været til U.G. Så mine tidligere principper om hvor meget korn/protein har jeg pænt pakket væk.

Min venindes kat fik blærebetændelse med blod fra han var 6 mdr gammel. Han fungerer perfekt på royal canin urinary (og masser af vådkost med vand på - her er mærket ligegyldigt) Hvis hun forsøger andet tørkost, så får han blærebetændelse prompte og tisser ved siden af bakken.

En anden venindes kat har problemer med både ph, krystaller og infektion. Der blev forsøgt hills, men han nægtede at spise det. Så hun er også endt med royal canin urinary.

4 Synes om

Da jeg havde en diabeteskat, for år tilbage, var Specific også et foder jeg så til.

Nu er der ikke konstateret noget ved Stine, hun havde fin, klar urin da vi var ved dyrlæge for 2 uger siden. Men hun kunne ikke tømme blæren den dag, siden har der ingen problemer været, og nu er vi også stoppet med Loxicom efter 14 dages behandling.

Jeg har planer om at blande foderet, så det kun er en andel der er for urinvejene, måske 50/50.

1 Synes om

Hvorfor?

I forvejen får de flere typer foder blandet op, så på den måde får jeg brugt det foder jeg allerede har hjemme - ca 12-15 kilo.
Her er bl.a noget Dental mm.

På sigt kan jeg ikke udelukke at de får ren urinveje.

1 Synes om

Det skulle ikke lyde som en kritik. Jeg var bare nysgerrig efter at høre, om der var en særlig grund til, at du ville “fortynde” det :slight_smile:

1 Synes om

Bare rolig, spørgsmålet er helt ok, og relevant.

1 Synes om