Forgiftet af loppemiddel?

Jeg sidde på ADHD-foreningens samtaleforum.

Derinde sidder der en kvinde der er helt ødelagt lige nu. I sin adhd-forvirringen fik hun byttet om på loppemiddel til katte og loppemiddel til hunde.

Hendes kat er nu akutindlagt med forgiftning, og hun tror ikke den overlever.

Jeg var meget chokeret og overrasket! Jeg troede sguda bare at lopper var lopper og loppemiddel passede til dem alle hele vejen rundt?

Hvorfor kan katte ikke tåle loppemiddel til hunde?

mvh.
Gry - der krydser alt for at den stakkels misser klare skærerne.

[quote=Gry Gressbakken;396012]Jeg sidde på ADHD-foreningens samtaleforum.

Derinde sidder der en kvinde der er helt ødelagt lige nu. I sin adhd-forvirringen fik hun byttet om på loppemiddel til katte og loppemiddel til hunde.

Hendes kat er nu akutindlagt med forgiftning, og hun tror ikke den overlever.

Jeg var meget chokeret og overrasket! Jeg troede sguda bare at lopper var lopper og loppemiddel passede til dem alle hele vejen rundt?

Hvorfor kan katte ikke tåle loppemiddel til hunde?

mvh.
Gry - der krydser alt for at den stakkels misser klare skærerne.[/quote]

Loppemiddel til hund og kat er det samme og dog - der er forskel i hvor koncentreret det er. Så hvis katten har fået dosis der svarer til en hun på 20-30 kg så er problemet der.

Aaaaaah!

Ja det giver jo selvfølgelig mening! Gud hvor er det synd for dem begge :frowning:

Hun har formentligt brugt bayvantic som KUN er til hund, katte kan ikke tåle det.
Ved andre præparater som frontline og advantage er det doseringen den er gal med, men slet ikke giftigt i samme grad som det andet. Prøv og søg bayvantic på de forskellige fora.

Jeg ved ikke mht. Frontline, men for Advantages vedkommende er koncentrationen den samme i alle ampuller. Det er doseringen, man skal overholde.

Jeg bruger f.eks. Advantage til hunde på 40 kg.+ til mine katte og sparer derved mange penge.
En æske indeholder 4 ampuller á 4 ml.

Jeg trækker 0,8 ml op i en engangssprøjte, og det svarer til en kat på over 4 kg.
Til katte under 4 kg. bruges 0,4 ml.

Der bliver gang på gang advaret mod at bruge Bayvantic til katte, da det indeholder et stoft, der er dødsens giftigt for dem.

Mange glemmer desværre at læse ilægssedlen!

[quote=Mega;396119]
Jeg bruger f.eks. Advantage til hunde på 40 kg.+ til mine katte og sparer derved mange penge.
En æske indeholder 4 ampuller á 4 ml.

Jeg trækker 0,8 ml op i en engangssprøjte, og det svarer til en kat på over 4 kg.
Til katte under 4 kg. bruges 0,4 ml.

![/quote]

Mega…er Advantage på recept?
God idé med selv at docere og dermed at spare penge. :slight_smile:

Læste et sted at den rette dosering for advantage er 0,1 ml pr kg kat, men det stemmer jo meget godt overens, så de gange jeg har gjort det er det det jeg doserer efter

[quote=Mona Jensen;396128]Mega…er Advantage på recept?
God idé med selv at docere og dermed at spare penge. :)[/quote]
På recept: Nej!
Spare penge: Ja :høhø:
Anskaf en smal engangssprøjte til 1 ml. Spidsen passer til hullet i ampullen.

jeg gør som Hanne Mega…du kan få 1 ml sprøjter uden nåle hos din dyrlæge…der får jeg dem jeg skal bruge…og putter du den efter brug i opvaskeren kan den bruges mange gange

[quote=Mega;396119]Jeg ved ikke mht. Frontline, men for Advantages vedkommende er koncentrationen den samme i alle ampuller. Det er doseringen, man skal overholde.

Jeg bruger f.eks. Advantage til hunde på 40 kg.+ til mine katte og sparer derved mange penge.
En æske indeholder 4 ampuller á 4 ml.

Jeg trækker 0,8 ml op i en engangssprøjte, og det svarer til en kat på over 4 kg.
Til katte under 4 kg. bruges 0,4 ml.

Der bliver gang på gang advaret mod at bruge Bayvantic til katte, da det indeholder et stoft, der er dødsens giftigt for dem.

Mange glemmer desværre at læse ilægssedlen![/quote]

Jeg bruger også advantage til stor hund og deler det så (rigtigt) til misserne.
Der er mange penge at spare når man har 1-2 mange misser.
aldrig nogen som har været syge af det her.

Lopper er lopper, men en hund er ikke en kat og kan ikke tåle det samme og skal jo også have en anden mængde ide antallet af kilo ikke nødvendigvis er det samme.

[quote=Gry Gressbakken;396012]Jeg sidde på ADHD-foreningens samtaleforum.

Derinde sidder der en kvinde der er helt ødelagt lige nu. I sin adhd-forvirringen fik hun byttet om på loppemiddel til katte og loppemiddel til hunde.

Hendes kat er nu akutindlagt med forgiftning, og hun tror ikke den overlever.

Jeg var meget chokeret og overrasket! Jeg troede sguda bare at lopper var lopper og loppemiddel passede til dem alle hele vejen rundt?

Hvorfor kan katte ikke tåle loppemiddel til hunde?

mvh.
Gry - der krydser alt for at den stakkels misser klare skærerne.[/quote]

[quote=Coon Danica;396174]Jeg bruger også advantage til stor hund og deler det så (rigtigt) til misserne.
Der er mange penge at spare når man har 1-2 mange misser.
aldrig nogen som har været syge af det her.[/quote]
Heller ikke her - Jeg har brugt den praksis i mange år.

Hvis man har f.eks. 5 katte på 4 kg. og derover, kan man nøjes med bare én ampul á 4 ml., og er der noget tilbage i ampullen, skrues låget bare på igen, og ampullen placeres lodret til næste gang.

Kvinden har lige skrevet en opdate til mit spørgsmål om hvordan det gik med missen

[I]
Jeg fik ham hjem igår… han er ikke den samme mis mere, han har fået permenent hjerneskade, men præcist hvor stor må tiden vise.

Dyrlægen har aldrig før set en kat der overlevede en tur med midlet Bayvantic, så han er måløs…

umiddelbart virker Misser ikke generet af hans Tics… ham “misser” med øjnene og svinger med halen, hvilket han ikke kan styre. Og så er han ufattelig kælen. Vi har aldrig rigtigt kunne bære på ham men det kan vi nu…

Han skal have chancen… så må vi se om det er noget han kan leve med… heldigvis ser det ud til at hans balance er i bedring…

men er stadig monster sur på mig selv!!

Supercarla… kan godt huske der var et eller andet, men ikke lige hvad det var… hold nu op vi er latterlige i hovedet… dumme hjerner!![/I]

Hvad ville i mene det sandsynelige udkom af den her situation var? Tror i katten klare den, og er det et værdigt liv den kommer til at leve med den hjerneskade?

Jeg er bare så ked af det på hendes og på kattens vegne. Hvor er det dog en ulykkelig og forfærdelig situation og hændelse :ked:

[quote=Gry Gressbakken;396506]
umiddelbart virker Misser ikke generet af hans Tics… ham “misser” med øjnene og svinger med halen, hvilket han ikke kan styre. Og så er han ufattelig kælen. Vi har aldrig rigtigt kunne bære på ham men det kan vi nu…
[/quote]

På mig lyder det som om katten i dén grad er generet af “et eller andet”. Adfærdsændring skal man tage meget alvorligt - og en hale der svinger konstant, ville jeg også være bekymret for.

Jeg kender ikke umiddelbart katte, der har overlevet en omfattende hjerneskade, nok fordi de fleste jeg kender ville aflive en sådan kat.

Og skal jeg være helt ærlig, mener jeg også det vil være til kattens bedste!

Ja jeg er ret enig. Jeg synes det lyder voldsomt. At dens øjne er påvirket og balancen og at den ikke kan styre halen osv.

Selvom mit hjerte nok ville bløde ville jeg nok efter megen gråd give katten fred. Åh jeg har helt ondt i sjælen over den her situation. Hun er bare så ked af det og vred på sig selv. Og ja hun lavede en fejl, men det var en menneskelig fejl. Hvor er det bare skide synd for både hende og katten.