Forgiftning af katte i Næstved syd

Mine bedsteforældre har i denne weekend mistet begge deres udekatte i Næstved i området omkring Bogensevej.
Lørdag morgen fandt de den ene kat i stuen. Den var blevet lukket ud aftenen før, og kom ikke og vækkede den som sædvanligt. Den havde kastet op og havde fråde om munden.
Igår aftes kom de hjem, og fandt deres anden kat på samme måde.
Alt tyder på en forgiftning, hvilket dyrlægen er enig i. De går lige nu og overvejer at få den sidste kat obduceret, den første er blevet begravet.

Ville blot dele dette, hvis nogen har eller kender til udekatte i det område.

Det er et totalt chok for hele familien, mine bedsteforældre kender alle naboer, og der har aldrig været tegn på, at nogen har været efter deres katte før.

Kan det være rottegift, kattene har indtaget:?

:kram:

Føj, det er jo her jeg bor :frowning:

Jeg tror Camilla har helt ret i hendes teori om rottegift. På det seneste har der været massiv bekæmpelse af rotter i Næstved, både i kloakker og andre steder, og så vidt jeg ved, så har denne bekæmpelse været slået op i vores lokale aviser …Det såkaldte ‘frie’ liv kan være meget farlig - Desværre :frowning:

rottegift “skal” jo være i kasser, netop for at andre dyr ikke kan spise det, alligevel har jeg set den kommunale bekæmper smide en håndfuld løst på jorden “hvor der måske kom rotter”

  • sneglegift kan være en mulighed, tysk sneglegift er ganske populært i DK, ganske få korn er nok til at holde et drivhus sneglefrit en sæson, meget giftigt

kølervæske kan det også være - det indtager de helt af sig selv

[QUOTE=Jim;1266582]rottegift “skal” jo være i kasser, netop for at andre dyr ikke kan spise det, alligevel har jeg set den kommunale bekæmper smide en håndfuld løst på jorden “hvor der måske kom rotter”

  • sneglegift kan være en mulighed, tysk sneglegift er ganske populært i DK, ganske få korn er nok til at holde et drivhus sneglefrit en sæson, meget giftigt[/QUOTE]

Jeg vælger bestemt at tro på, at giften er lagt ud på lovlig måde. Men hvis en kat spiser en rotte som ER forgiftet kan der vel ske skade på katten ?

Spiser hjemmefodrede katte rotter? tror kun de nakker dem

Det var også min første tanke, at det ikke nødvendigvis var kattene man var ude efter, men at de tilfældigvis havde fundet noget giftigt at gnaske/slikke i sig.
Men uanset, må det være frygteligt at miste sine katte på den måde :ked:

Jeg tror alle muligheder er vendt mellem os i familien de sidste par dage, det hele er så uforståeligt :frowning: Især at det er begge deres katte, der er blevet ramt.
Min mormor har været rundt og snakke med andre i området, der har kat, og der er heldigvis ingen af dem, der er sket noget med.
Ifølge min veninde, der er veterinærsygeplejerske, burde man kunne se på opkasten, hvis det er rottegift. Min egen tanke er, at det er en lidt mærkelig årstid at bekæmpe snegle på, og der er heller ikke “dræbersnegle” i området. At de kan have drukket kølervæske er bestemt en mulighed, men igen er det lidt af et tilfælde, hvis de begge skulle have gjort det indenfor få dage.

Det er en ganske skrækkelig situation, men mine bedsteforældre vælger at tro, at det er et tilfælde, og ikke nogen der har villet dem ondt.

De snakker om at få en ny kat, men desværre er de ikke med på ideen omkring indekatte. Jeg har vist dem katteindhegning.dk, og håber at det kan være lidt inspiration for dem, men det er svært at omvende udekatte-ejere, der har haft katte på den måde gennem 50 år.

Pga. det lune vejr er der mange, der stadig smider sneglegift…så det KAN godt være en mulighed.

At en kat bliver fodret af mennesker betyder absolut ikke, at den ikke også spiser sine byttedyr. Både de katte, jeg havde tilbage på min gård åd masser af gnavere - og her hvor jeg bor nu fanger mine tre nuværende MASSER af spurve i min indhegnede have. Og de bliver såmænd også oftest spist.

Da jeg i fordums dage havde ude/indekatte, spiste de med stor fornøjelse både mus og rotter. Og de havde bestemt masser af mad indendørs. Det eneste de aldrig spiste var de små spidsmus

…ja, spidsmus bliver kun dræbt - ikke spist. Og det samme med muldvarpe. Det er vistnok noget med, at de smager grimt, så derfor gider kattene ikke æde dem. :slight_smile:

Da jeg var elev på dyrehospitalet havde vi 2 katte der, som fik al den mad de kunne spise.
Den ene har jeg set fortære en stor fed rotte, som den meget venligt havde slæbt med ind i gangen :thumbdown:
Kender flere med ude/indekatte, hvis katte spiser byttet, men dog ikke så mange der har set dem spise rotter
Så jo, de spiser dem ofte.

Vore mis ved instinktivt spidsmus, muldvarpe, sorte fangster indeholder et giftstof

Jeg googlede lige, og rottegift skulle give blodig diarre og blodig opkast, hvilket der ikke har været til stede.

en anden mulighed er hvis nogle har sprøjtet med plantegift…for et par år siden talte jeg med dame hvis kat også pludselig blev meget syg af forgift lignende symptomer…senere fandt hun ud af at viceværten i bebyggelsen havde brugt noget skrapt (ikke godkendt) gift til ukrudt…rigtig trist med dine bedsteforældres katte :frowning:

Jeg tror stadig de stakkels misser har spist rotter/mus som har været forgiftet. En af mine venner var ude for at deres kat havde spist en forgiftet rotte eller mus, jeg husker ikke hvilke det var af de to muligheder. De fik deres kat obduceret og den havde ikke forinden haft blodig diarre eller opkast - Den havde opkast, men det var hvidt skummende opkast.

Tror du de sprøjter nu ? Og tror du begge katte ville slikke gift af planterne …Man kan selvfølgelig aldrig vide ?
Strengt taget kan de stakkels misser også være udsat for en katte-hader, som med fuld overlæg har givet dem noget gift ? Det håber jeg virkelig virkelig ikke er tilfældet, for det er ganske enkelt grufuld. Lige nu har jeg en bekendt som er ude og lede efter hendes kat - Jeg følger hendes eksempel om et øjeblik. Hun bor i samme område, og hun er selvfølgelig rystende nervøs for om hendes kat ligger forgiftet et eller andet sted. Hendes kat som ellers altid kommer hjem inden sengetid, har nu været væk i to døgn.

Jeg tror desværre stadig på at det er rottegift som er årsag. Og det gør jeg mest fordi jeg ved at der i vores område har været massiv bekæmpelse af rotter. Jeg har forsøgt at komme i kontakt med rotte-fængeren, jeg kunne desværre ikke træffe ham på telefonen, men har sendt ham en email, og håber han svarer, da jeg meget gerne vil vide hvordan giften er lagt ud og helt præcis hvor.

Her er lidt information om rottegift og katte:

Og “Rottegift fundet i 99 procent af danske gnaverædende rovdyr”

Det er åbenbart ganske udbredt, at man spreder gift uden at tænke over konsekvenserne. Bl.a. at man også slår rotternes fjender ihjel, så man fremover er nødt til at sprede endnu mere gift. Endvidere fremmer man rotter, der er resistente mod giften. Se dette kort: http://miljoegis.mim.dk/cbkort?selectorgroups=themecontainer%20rotter&mapext=290305.6%206075738.7109622%20814593.6%206420621.9109622&layers=theme-rotter%20theme-gst-dtkskaerm&mapheight=847&mapwidth=1285&profile=miljoegis-nst

vh

Andreas

Ja, det har jeg også hørt for lang tid siden - men da jeg så undersøgte det nøjere for nogle år siden, så TROR jeg nok at jeg fandt ud af, at det var vandspidsmusen, der var ret giftig - og de andre arter, vi har herhjemme er vist ikke synderligt giftige…men de smager stadig grimt. :wink:

Men jeg tør ikke lægge hovedet på blokken - ved ikke, om jeg husker korrekt - man kan jo selv prøve at google lidt om de forskellige spidsmusearter, hvis man er interesseret. :wink: