Forholdet mellem kat og mennekse

Jeg er så heldig at jeg for et halvt års tid siden, endelig fik min kæreste overtalt til at vi skulle have en kat, hvilket så hurtigt blev ændret til to katte, da jeg var så heldig at jeg havde fundet den det skulle være, kom min kæreste i tanke om at han havde læst en bog med en helt sort kat i, og sådan en kunne han godt tænke sig, så det blev til to, selvom min kæreste aldrig har været det store katte menneske.

Nu er der så bare sket det, at i starten ville “hans” kat (den sorte kaldet Lusifax) gerne snakke med ham, og sad altid ved ham når vi sad i sofaen, mens “min” kat (en rød dreng ved navn Makro) altid sad ved mig. Det er så langsomt hen over de sidste par måneder blevet sådan at begge katte nu konsekvent bare skal ligge på mig og snakke, og ligger de ved ham mens jeg lige laver noget andet, kommer de hen til mig og skal snakke med det samme jeg sætter mig ned.

Mit spørgsmål er nu, om det på nogen måde er muligt at min kæreste kan “få” en af kattene som sin igen, for selvom han ikke rigtig vil være ved det, går det ham meget på at de nærmest forguder mig og at han kun lige får lov til at være her, og kan bruges til at kaste legetøj og tømme bakken.

Hvordan kan man ændre på deres forhold, han har aldrig gjort dem noget, så kan heller ikke lige se hvorfor det kun er mig der dur. Eller er det bare så uheldigt at vi har fået to en mands katte, der begge to har valgt mig?

Håber der er nogen af jer erfarende katte folk der kan hjælpe :slight_smile: har selv tænkt på noget klikkertræning han kunne lave med dem, men Lusifax kan ikke lokkes med nogen form for godbider rigtig (han tager en evighed om at spise alt hvad man giver ham) og legetøj er ikke lige det mest spændene i verden, har også tænkt på nus, men det er næsten kun noget kæresten sådan alder nådigst kan få lov til at give ham.
Og Makro er alt for overivrig, så det går heller ikke helt. Men går lidt og håber på at vi kan komme med på det der klikkertræningshold, næste gang der bliver fundet ud af noget her på sjælland.

Men ind til da, kunne jeg godt bruge nogle gode råd fra jer andre :slight_smile:

Jeg har en lille tekst under mit banner der siger: If a cat has decided to love you, there is not a great deal you can do about it.

Det er ikke bare en tilfældig valgt tekst. Sådan ér det med nogle katte. De udser sig en yndlingsperson, som de knytter sig mere til … foretrækker om du vil.
Andre kan stå på hovedet for den kat, og forsøge at lokke med alle midler, men lige meget hjælper det.

Sådan er det også her hos mig. Nogle af vores katte foretrækker mig, mens andre foretrækker min mand, en af kattene er min yngste søns kat og han kan gøre med den hvad han vil … den finder sig i stort set alt. Os andre accepterer katten, men vi kan ikke gøre alle de dejlige ting med den, som han kan. En tredie kat foretrækker min ældste søn, og ligger altid og sover sammen med ham, når han er her. Sidst men ikke mindst har vi også katte som bare elsker os alle sammen :slight_smile:

Hvad er det der gør, at nogle kattene har disse præferencer:?
Måske er det vores duft, vores sind eller hjerterytme (puls), at vi har gjort noget som katten på et tidspunkt opfattede ekstremt godt … eller måske er det noget så udefinerbart som en speciel kemi mellem kat og menneske.

De fleste katte accepterer heldigvis alle mennesker, men har altså samtidig nogle som de foretrækker frem for andre … sådan “is it bare”, hvis du spørger mig :slight_smile:

Min søster “kæmper” dagligt en kamp. Både deres papagøje og deres 3 katte foretrækker hendes mand, og det uanset, hvad hun gør for at behage dyrene. Som hun siger: “Hvis vi fik en fisk i en bowle, så ville den forvandle sig til en flyvefisk, og flyve over og lægge sig hos min mand” :høhø: Hun synes det er frustrerende :argh: men samtidig også lidt skægt (pudsigt)

Klikkertræning, leg, det at fodre og daglig opmærksomhed er med til at knytte et bånd mellem kat og menneske. Så måske skal din kæreste lidt mere på banen (hvis muligt) i de situationer. Måske har du også en speciel måde at nusse kattene på - og forstår instinktivt, hvornår de har fået nok. Måske har han ikke helt samme tag på kattene. Som du kan se, er der flere muligheder, så han skal ikke give op … men samtidig acceptere, hvis kattene nu engang har valgt dig. Så må han nyde den opmærksomhed, der tilkommer ham :høhø:

Man vælger bare ikke kat… den vælger dig eller også lader den være… Tydeligere kan det ikke siges, men ignorer dem og lade dem bestemme hvornår de gider dig… så tror jeg egentligt nok det skal komme :slight_smile:

Ja, det er jo trist, når man gerne vil elskes:(, men katte er altså helt ligeglade med det, - - - de vælger selv, hvem de vil elske!
Her i huset elsker min Singapura Lille Fisen “husets” Trine, som slet ikke er “til katte”, men det blæser Lille Fisen på. og belejrer hende hver gang hun kommer, - - - og så kan jeg kalde så meget jeg vil: " kom over til mor"
Heldigvis elsker Burmeser Oline mig :høhø: Men sådan er det jo med kærlighed:tihi:

Cats og Conni

Lad din kæreste stå for fodring og uddeling af godbidder - Katte lader sig nemlig nemt bestikke :muhaha:

Tja… på kontrakten er vores skovkat min kat… i virkeligheden ville hun have et fint liv uden mig - bare min mand er her… Det samme ville nok gælde vores perser og til dels også coon’en (som er den eneste min mand faktisk ejer) :smiley:
Til gengæld er aby’en min med hud og hår… min lille B’Aby-pige…

Jeg har forlængst opgivet at tro at jeg har noget osm helst at sige omkring, hvem en kat vil foretrække :slight_smile:

Rigtig mange tak for svarene :slight_smile: han må jo nok bare acceptere at han altså bare ligger som nummer 2, men måske det hjælper at han fodre dem, det er da ihvertfald et forsøg værd :slight_smile: og ellers må han jo bare glæde sig til vi kan have plads og råd til en kat mere, og så må vi håbe det er en der forelsker sig i ham. :slight_smile:

:tihi: Ja her i huset er det også MINE katte. Især Viggo følger mig tæt hele tiden mens han fortæller om alt muligt. I dag er jeg hjemme med en vældig influenza agtig forkølelse, eller hvad det er - og han ligger som en golden retriver for mine fødder. Går jeg på toilettet, følger han efter og retur igen…fik lige en pakke fra Zooplus, som vi også pakkede op sammen, og så retur til sofaen.

Min søn på 12 kan han også ret godt lide, men han giver ham også mad når han kommer fra skole.:rock:Den lille søn på 6 kan slæbe rundt på Viggo, indtil han bliver træt i armene, og Viggo lægger sig ofte på gulvet ved siden af ham, hvis han leger med Bakugan (de kan trille!!)

Nala ligger kun hos mig og kæler, og meget enkelte gange hos min datter på 14, men hun synes at kattemad, kattebakke, kattehår, katte-what-ever er “sindsyg klamt”, så hun bliver ikke kattefodermester, før hun er ude på den anden side af puberteten :eksplosion:
Min mand er helt uden for kategori. Han er simpelthen så allergisk over for især Nalas pels, så han rører dem helst ikke. Ihvertfald ikke uden at vaske hænder bagefter. Nala sætter sig nogle gange i sofaen ved siden af ham og kigger undrende på ham. Det ser lidt pudsigt ud.

Det er da alle tiders påskud for at få en kat mere :rock:

Hvor er det hyggeligt at høre jer fortælle om hvem jeres katte bedst kan lide, er jo egentlig lidt sjovt at de kan mandsopdække en person, mens en anden kun kan bruges en gang i mellem. For begge vores følger også mig, stort set hele dagen :slight_smile: og hvis det ikke var fordi kæresten er en smule misundelig (selvom han hårnakket påstår at han ikke kan lide katte ;p), så have jeg skam heller intet problem med den kærlighed de overøser mig med :love2:

Havde vi boet i noget lidt større, tror jeg allerede vi havde hentet drømmekatten (en sølv somali), men vil altså ikke tilbyde tre aktive katte at bo i en lille 1½ værelses lejlighed på 40 km2, det tror jeg bliver lige lidt plads nok :ups: men det kribler godt nok noget i fingrene, og venter også bare på vi finder noget større at bo i meget snart :smiley:

:slight_smile:

Tøffe er vores begge toes kælekat, men ikke samtidig. Der er dage hvor han går bagefter mig hele tiden og vil nusses og snakke og så overser han min mand, undtagen om aftenen, når han ligger på skødet af ham og ser TV, det gør han hver aften, men når manden er i focus overser han mig og går bagefter ham hele tiden. Vi fodrer og giver godbider begge to.

Vores NFO Hector er HELT klart mors kat. Men nu har far jo lavet sådan et dejligt højhus i papkasser - så vil han da meget hellere ligge hos far (for han har jo været så god pg strategisk placere huset tæt på ham og hans computer) :stuck_out_tongue: Ihh altså…
Men om natten… der sover han ikke andre steder end i mors “krog”/arm. :slight_smile:

Den lille nye vi får håber Mike vil vælge ham :stuck_out_tongue:

Nogle mennesker har bare “det”. “Det” er det udefinerfare som katte bare kan lide om dete rlugt, stemmeføring associasering til mad eller andet afhænger jo af den enkelte kat.

Herhjemme er det mig der er den foretrukne(pånær når der skal tigges mad :høhø:)

Men fortalte Toes2 at jeg har en eller anden evne til at kunne komme i kontakt med de fleste katte uanset om det er fritløbende(vælger bevidst ikke at kalde dem vildkatte) eller indekatte og det blev bevist allerede første gang jeg besøgte Toes2 og hendes kat Pige som ikke var til hvem som helst accepterede mig med det samme

Jo mere man klikkertræner en kat, jo mere opsøger den en, fordi den ’

1. oplever at det betaler sig

2. Oplever sig forstået og mødt

Adelie er den første kat vi nogensinde har haft som åbentlyst foretrækker MIG!

Der er et par af de andre der ikke er helt så demonstrativt Mandens Katte™ men Adelie er den første der bedst kan lide mig :smiley: Så er der noget at sige til jeg er glad for hende?

Det er så godt nok oftest Manden der står for fodringen, men alligevel. Jeg tror det har noget at gøre med at han gladeligt ligger i timevis på sofaen, helt stille, så kattene har et dejligt underlag. Selv når jeg vil kan jeg altså ikke ligge stille så længe…:tihi:

Da vi fik Phumba, vores aby, var det fordi jeg havde hørt at de var så meget velcro-katte, og jeg ville gerne ha’ sådan en. Og så fik jeg en der absolut ikke brød sig spor om mig - men som forguder min yngste datter. :venter: Dog… er hun ved at tø op, efter 11 år. Jeg kan nemlig godt bruges når jeg går i seng, så ligger hun længe og spinder ved siden af mit hovede :hjerte: Men KUN der…

Men som det er sagt, så er det jo alletiders undskyldning for at få en kat mere ;*) (det er lidt som de mennesker der får 7 børn hvor de første 6 er af det samme køn :wink: )

[QUOTE=TrekkieGrrrl;771651]
Men som det er sagt, så er det jo alletiders undskyldning for at få en kat mere ;*) (det er lidt som de mennesker der får 7 børn hvor de første 6 er af det samme køn :wink: )[/QUOTE]

Min kollegas mor opgav altså, da hun fik søn nr 7 :slight_smile: heldigvis har hun med tiden fået nogle dejlige svigerdøtre…