Forkert at blande foder?

Florian var i dag til gratis slanketjek hos AniCura i Rosengårdscentret. Veterinærsygeplejersken spurgte ind til hans foder og virkede meget forundret over, at jeg blander forskellige fodermærker og giver både vådt og tørt hver dag.

Jeg fik besked om, at jeg kun må fodre med ét foder af gangen i en periode, f.eks. i to uger, og så skifte til et andet, men jeg må ikke blande f.eks. Royal Canin og Kingsmore i samme skål.

Jeg blev meget forundret og spurgte ind til det, for de fleste jeg har spurgt om vejledning ang. foder har også blandet. Veterinærsygeplejersken mente, at ved at blande foder kan man komme i en situation, hvor katten enten mangler næringsstoffer eller får forgiftning af for mange næringsstoffer, især fosfor, fordi de forskellige fodermærker indeholder forskellige ingredienser.

Umiddelbart synes jeg dog ikke, det lyder logisk. Hvis fuldfoder A indeholder 100% af det, katten har brug for, og fuldfoder B også indeholder 100% af det, katten har brug for, så vil jeg, så vidt min gymnasiematematik rækker, stadigvæk opnå 100% ved at blande A og B. Jeg tænker umiddelbart, at ved at blande forskellige fodermærker, vil man faktisk udligne evt. forskelle mellem mærkerne og opnå et “optimalt” gennemsnit af næringsstoffer.

Hvad tænker I? Skal jeg holde mig fra at blande tørfoder, eller har veterinærsygeplejersken galt fat på det? :?

Whaaaaat? Må jeg så heller ikke længere spise kartofler, gulerødder og kød fra samme tallerken fordi jeg risikerer at blive forgiftet eller mangle næringsstoffer??? Whaaaat??? Nogle gange bliver man altså overrasket over hvor mange tåbelige myter der findes selv blandt “fagfolk”! (Mine ville for længst være døde, hvis ikke de måtte få lidt af hvert dagligt!)
VH
Susanne

Tænker det samme som Susanne. Mine skulle havde været døde så…

Blander foder for at de for varieret mad / proteiner

Dyrlægerne i Rosengårdscentret… fatter ikke at du gider bruge din tid der. :slight_smile:
Rugårdsvej - the only way to go.

Man skal passe meget på med at blande produkter.

Hvis du først drikker hvidvin fra Tyskland, derefter rødvin fra Italien, efterfulgt af hedvin fra Portugal, og slutter af med Cognac fra Frankrig, så kan du få hovedpine dagen efter. Det er der mange, der har oplevet.

vh

Andreas

[QUOTE=ThildeL;1278067]Dyrlægerne i Rosengårdscentret… fatter ikke at du gider bruge din tid der. :slight_smile:
Rugårdsvej - the only way to go.[/QUOTE]

Men det er jo nogle gange de samme, man møder begge steder :slight_smile:

Dog er det mit indtryk, at der er flere elever i Rosengårdcentret.

Ved nærlæsning ser jeg nu, at der er tale om en veterinærsygeplejerske…
Dem har jeg ikke meget fidus til hverken på Rugårdsvej eller i Rosengårdcentret så det “råd” (nærmere beordring) ville jeg ignorere 100% :slight_smile:

Jeg har ved et mindre køb af Canikur i Rosengårdcentret fået “du er jo skingrende sindssyg”-blikket, da hun spurgte om hvilken hund, jeg havde og jeg svarede at produktet blev brugt på kat. Det er ikke det eneste produkt, der er en hund udenpå, som bliver brugt herhjemme :høhø:

Jamen du godeste - hvad man dog skal høre fra Dyrehospitaler.

Jeg har altid blandet foder, men nu får mine ikke meget lidt tørfoder, resten er vådfoder, men det blander jeg da også.

Sveske får Hill’s J/D vådfoder der blandes med Porta21 vådfoder med kylling - dét er lækkert, synes hun.

Det var kun Knirke der fik Renal vådfoder med tun og kun dét de sidste mange år hun levede. Kun den ene slags.

Det er noget sludder, og det kan da være du skal se om du på en pæn måde skal bede hende om at få opdateret sin viden på området inden hun begynder at rådgive andre!

:tihi: Må heller lige huske, at fortælle mine misser - at de er forgiftet alle sammen! Her har vi altid kørt med to mærker. Kan være de skal sættes på detox kur :høhø:

Synes også det lyder som en gang sludder. :surrender:

Det eneste negative jeg kan finde på om at blande foder, er hvis man som jeg fodrer med foder mod et specifikt problem.
Jeg fodrer med Sanabelle Hair&Skin, det eneste Fnuggis pels fungerer på. Hvis jeg begyndte at blande det med noget andet,
ville han jo ikke få 100% af de fedtsyrer der specielt er i Hair&Skin. Og så ville effekten jo mindskes.
… det er bare noget jeg selv er kommet frem til.

Ville ønske Fnuggis pels gad arte sig, så ville der også blive blandet foder herhjemme. :slight_smile:

Konklusionen må vist være, at veterinærsygeplejerskernes matematik pensum godt kunne trænge til et brush up - evt. fra gymnasiematematik pensummet… :tihi:

[QUOTE=ThildeL;1278067]Dyrlægerne i Rosengårdscentret… fatter ikke at du gider bruge din tid der. :slight_smile:
Rugårdsvej - the only way to go.[/QUOTE]

Jeg har hørt flere sige, at dyrehospitalet på Rugårdsvej er det bedste, og jeg vil til enhver tid køre Florian derind ved akut sygdom da jeg allerede ved første besøg følte mig meget mere tryg på Rugårdsvej.

Dagens tur var mest tænkt som en gratis “test” af Rosengårdscentret, nu hvor de har fået bygget om. Jeg må dog sige, at jeg fremover vil vælge Rugårdsvej også med hensyn til de “små” ting, da der var flere dele af besøget i Rosengårdscentret i dag, der strøg mig mod hårene. Bl.a. var hygiejnen bestemt ikke, hvad jeg forventer at se på en klinik, uanset om den er for dyr eller mennesker. :thumbdown:

Veterinærsygeplejersken nævnte også nogle videnskabelige artikler om foder som begrundelse for, at jeg skulle vælge at fodre med det mærke, som klinikken selv sælger (til dyre penge), men hun kunne ikke sige mig hverken forfatter eller titel på pågældende artikler, og de var vist forresten også låst bag en paywall. Hm. :gruble:

Det øvrige personale var utroligt søde og hjælpsomme, men alt i alt er det ikke et sted, Florian kommer igen, selv om det er dejligt tæt på. :ikkeenig:

Og lur mig om de “videnskabelige” undersøgelser ikke er betalt af netop foderfirmaet :muhaha: