Forkølelse

Hej hej
Vores kat på 5 år er blevet forkølet. Hun blev vaccineret her i efteråret og steriliseret. Men her den sidste tid har hun nøset. Så hostede hun. Så gik det lidt i sig selv igen. Så blev hun lidt snottet igen. Altså næsen løb lidt når hun nøs. Snakkede med dyrelægen. Så længe hun spiser, drikker og ikke virker mat, så skal der ikke gøres noget. Nu er hun jo blevet en hel del doven efter hun blev steriliseret så hun render jo ikke sådan ud hele tiden mere. Nu lyder hun som om hun er meget stoppet. Men spiser og drikker stadig og hundene får stadig tæsk. Jeg ringer dyrelægen igen i morgen og hører. Men er der ikke noget man kan gøre for at hjælpe hende med det snot i næsen?

Det kunne være en ide at give lidt antibiotika for at slå det ned. Men er det en calici virus, så burde hun klare det selv :slight_smile:
Af og til sætter det sig til en reel infektion og så gør antibiotika det af med det :slight_smile: God ide at få hende tjekket ved vet, så hun kan blive frisk igen :slight_smile:

Vi har lige haft to forkølede katte. De røg kun til dyrlæge, fordi den ene holdt op med at spise pga stoppet næse (han kom på smertestillende og antibiotika) og den anden fik løbeøje (vi var bange for en klo i øjet).

Dyrlægen sagde, at hvis katten gider, så virker dampbad ligesom på mennesker.

Snot kan godt være en træls omgang, og mulighederne afhænger af hvad årsagen er. Virus kan man ikke behandle sig ud af med antibiotika, der skal kattens eget immunforsvar tage sig af det. Bakteriel infektion eller chlamydia kan man med lidt held behandle med fx. Ronoxan. Men når vi snakker bihulebetændelse kan det godt blive langvarigt, fordi der ikke findes ret mange blodårer i bihulen = det er meget svært at få trukket antibiotika med derop :confused: Hvis det er meget slemt KAN man lægge katten i narkose og få bihulen skyllet med saltvand. Det kurerer ikke noget i sig selv, men det hjælper jo på vejrtrækningen :slight_smile:
VH
Susanne

Nu skriver du ikke hvor længe det har stået på, men det kan jo også være et fremmedlegeme som sidder fast og driller. Og i så fald er det i hvert fald dyrlæge der skal hjælpe. :slight_smile:

Tak for svar.
Ca en uge har hun været igang. Men det er først idag hvor jeg syntes hun har virket meget stoppet. Men vi har lige siddet og snakket om at der nu kommer snot ud. Det er helt klart. Og det har det ikke gjort ellers. Så det kan være det er ved at løsne lidt op igen. Men er hun ikke blevet bedre så ringer jeg og snakker med dyrelægen i morgen. Jeg har aldrig oplevet en kat med forkølelse, så jeg får så ondt af hende :blush:

Vores kat har det bedre. Slet ikke så stoppet som da jeg skrev. Der er ikke noget i lunger eller andre steder. Hun er begyndt at blive hendes sædvanlige frække jeg. Her til morgen syntes hun det var helt i orden at hoppe op på bordet og prøve smage mælken fra sønnikes morgenmad. Imens han spiste…
Nu er hun pakket ind i tæppet og ligger og holder øje med hundene.

12 Synes om