FORL og fattigdom = aflivning?

Nå, Kattegale, jeg har lige brug for jeres input her.

Jeg er kattemor til Tarzan - en dejlig sort orientaler på snart 9 år. Indtil for et par uger siden havde han en makker (orientaler på 12) som jeg måtte aflive pga. sygdom. Begge katte led/lider af FORL. Tarzan fik 8 tænder opereret ud for et par år siden. Efter at jeg har aflivet den anden, er han blevet væsentligt mere snakkende - på en meget anstrengende måde. Det virker ikke som om han går og kalder på den anden, men han virker stresset og tryghedssøgende konstant. Han har egentlig altid været en ængstelig kat, men den anden har måske givet ham en at putte op ad - nu har han kun mig. Og sidder jeg ikke hos ham, så mjaver han til jeg gør.

Men altså … mjaveriet fik mig til at tænke at jeg hellere måtte få undersøgt om der kunne været noget fysisk galt. Jeg bemærkede at han havde fået lidt dårlig ånde igen, og frygtede at flere tænder var blevet syge. Dyrlægen kunne så i dag fortælle mig at han i hvert fald har hul i en hjørnetand, så den skal ud.

Problemet kommer så her: Jeg har ganske enkelt ikke råd. Og så er der kun aflivning tilbage. Den anden kat virkede livstræt, og det var ikke svært at tage beslutningen om at aflive ham. Men ham her er en frisk og legesyg kat der virker ung endnu - som altså bare er uheldig at være havnet med sine dårlige tænder hos en fattig kattemor. Jeg overtog kattene for 6 år siden fra en anden som ikke kunne have dem mere af personlige grunde, og som ellers ville have aflivet dem. Nu står jeg så selv i den situation. Jeg har de sidste 3 år brugt omkring 15.000 kr. samlet på de to kattes tænder, og nu er kassen bare tom.

Jeg fik noget smertestillende til ham og fik ham med hjem igen så jeg lige den næste uge kunne tænke over hvad jeg ville stille op, i stedet for at træffe en drastisk beslutning lige der.

En veninde synes jeg skal prøve at finde et nyt hjem til ham i stedet for bare at aflive ham. Men hvem fa’n vil have en kat med en stor startudgift til operation? Han har desuden allergi (kylling, mælk, støv) og har haft tendens til at tisse i dyner. Hen er sød, smuk og dejlig, men virker det realistisk at nogen er SÅ katteglad at de vil tage de udfordringer/omkostninger med?

Inden jeg tog til dyrlægen i dag, var jeg egentlig afklaret med at jeg nok bare skulle få ham aflivet hvis det var tænderne den var gal med igen. Alligevel blev jeg i tvivl da jeg stod dernede, for det virker fandme drastisk med en aflivning pga. økonomi (og af samme grund har jeg ikke valgt det tidligere). Omvendt er mine ressourcer tømt ud nu for alvor, og selv om jeg mod forventning skulle formå at stampe pengene op af jorden nu, så skal der jo sandsynligvis flere tænder ud over de næste par år. Og er de operationer egentlig for min eller kattens skyld?

Hvad ville I gøre? Jeg føler ikke at jeg har et alternativ til aflivning, men føler heller ikke den vilde kampgejst for det modsatte selv om jeg elsker katten. Jeg er egentlig bare lidt opgivende lige nu. Derfor mit indlæg her. Måske hjælper det at vende det med andre kattegale der kan se muligheder jeg ikke kan.

Opgivende hilsner
Anja

Min dyrlæge ville tilbyde en form for afbetaling, men jeg er ikke sikker på om det er et lån man så afdrager på - jeg tror det. Uanset hvad, så ville jeg vælge det over en aflivning når nu han er sund og rask ellers.

Skulle du vælge operation fremfor aflivning, så ville jeg få fjernet alle hans tænder ved samme operation, så du ikke står i samme situation igen om et par år.

Jeg kan ikke sige hvad du skal gøre, men jeg ville nok selv gøre mit bedste for at forsøge at skaffe pengene et sted, evt. prøve at få en afdragsordning hos dyrlægen?

Det er en meget vanskelig situation at stå i, desværre. :frowning:

Jeg ved, at f.eks. AniCura Dyrehospitalerne har en afbetalingsordning, hvor de reklamerer med 0,- i renter, 0,- i gebyrer, og 0,- i udbetaling - beløbet er det samme, som hvis man betaler kontant, men i stedet betaler man over 10-20 måneder. Så koster en regning på 5.000,- f.eks. kun 250,- om måneden i 20 måneder.

Du kan læse mere om det her: Dyrlægeregning på afbetaling. AniCura har dyrehospitaler i København, Odense, Århus, og Aalborg, så hvis du bor i nærheden af en af disse byer, kunne det være en mulighed?

Der er en FB gruppe der hedder økonomisk støtte til dyrlægeregninger…Prøv at læse gruppebeskrivelsen:)

du kan evt. søge om tilskud til dyrlægeregning ved fx. dyrefondet…

Jeg er sikker på, at alle kan ende i en situation, hvor kassen bare er tom - og i det tilfælde, så er den beslutning du træffer den rigtige for dig og din kat…

• det er i hvert fald aldrig sjovt at stå i den situation!

[QUOTE=Cecilie;1275664]Det er en meget vanskelig situation at stå i, desværre. :frowning:

Jeg ved, at f.eks. AniCura Dyrehospitalerne har en afbetalingsordning, hvor de reklamerer med 0,- i renter, 0,- i gebyrer, og 0,- i udbetaling - beløbet er det samme, som hvis man betaler kontant, men i stedet betaler man over 10-20 måneder. Så koster en regning på 5.000,- f.eks. kun 250,- om måneden i 20 måneder.

Du kan læse mere om det her: Dyrlægeregning på afbetaling. AniCura har dyrehospitaler i København, Odense, Århus, og Aalborg, så hvis du bor i nærheden af en af disse byer, kunne det være en mulighed?[/QUOTE]

Jeg brugte dette da Trilles mund skulle opereres for 10.000.
Det er en ordning der fungere, og jeg tog fra sjælland til odense

Tusind tak for jeres svar <3

Jeg enig med dig i, at omplacering ikke er en mulighed. Bare lige for at slå det fast. Ellers er jeg enig med Eva i, at du skal få alle hans tænder fjernet, hvis det er den løsning, du ender med. Det vil jo klart være billigere end at få dem fjernet en ad gangen, efterhånden som de bliver dårligere. Anicuras afbetalingsordning er lige så fordelagtig, som den lyder - man betaler ikke ekstra, men får bare lov at afdrage regningen.

Til gengæld kan jeg også godt forstå, hvis du ender med at vælge aflivning. Især fordi du netop ikke kan omplacere ham. Man er nødt til at gøre op med sig selv, hvor ens smertegrænse går - både når det gælder økonomi og kattens adfærd.

Jeg hører dig - og du skal vide at selvom du får ordnet tænder, så har du stadig en adfærd som nok kun bliver mere udpræget - nemlig en ensom, lidt usikker orientaler. og det er aldrig godt ! Det kan ende med endnu flere problemer.Og råd til kat nr 2 har du ikke- heller ikke om katten var gratis, for du har ikke råd til at have den hvis den får brug for dyrlæge
Og så en allergi oveni.
Jeg vil gå mod strømmen her og bede dig være realist- for din økonomi og hans skyld. Det gør - uanset at det lyder hårdt- ikke ondt at være død. Men livet kan gøre ondt, på mere end en måde.

Kærlig hilsen en ejer af peterbald og tidligere ejer og opdrætter af orientalere.

Tak, Kira, det er faktisk også det jeg hælder mest til - af præcis de grunde du nævner. Selv om jeg evt kunne låne eller afdrage pengene, så kan jeg mærke (og tak til denne tråd for at give mig mulighed for at mærke bedre efter) at jeg fortsat vil være ængstelig omkring ham og hele tiden være bekymret for om han har det godt nok. Den anden kat blev 12, så Tarzan har måske alligevel kun 3 år tilbage, og så bliver jeg lidt kynisk når økonomien strammer. Eller også bare realist, som du skriver.

Anja

Det er en ærlig sag at kilden løber tør! Penge plukkes ikke på et træ ude i haven, og nogle gange må vi bare lære at leve med, at vi ikke har råd til alting - dyrlægeregninger kan hurtigt trække tænder ud af økonomien, ikke bare katten. Hold fast i at det ikke er kynisme men realisme. Hvis penge var lige meget, havde du jo ikke behøvet spørge - men realistisk set kan gamle katte hurtigt blive dyre at reparere på.
VH
Susanne

Jeg er SÅ enig med Kira - en orientaler, der mangler en makker og er usikker, er altså ikke godt. Og det lyder netop ikke som om, der er budget til en makker, hvis der også skal afdrages på en dyrlægeregning.

Og omplacering - nej. Hvis nogen siger ja til ham, har de enten et stort hjerte for lige præcis ham og kan ikke lade være (og i den gruppe er der vist stort set kun ejeren selv :wink: ) - eller også har de ingen ide om hvad de går ind til, og hvor mange raske orientalerkillinger de ville kunne købe for det, som han kommer til at koste i kroner og besvær. Jeg ville stampe pengene til operation OG ny makker op af jorden - eller aflive.

Jeg kan forresten tilføje, at jeg har aflivet en HELT rask kat. Hun var en usikker kat, og hun kunne ikke fordrage mine børn, og hendes bedste ven og støttepædagogs nyrer stod af. Omplacering var ikke en mulighed (en måned bag køkkenet, da hun flyttede ind her - uden børn!), sammenføring med ny kat heller ikke (tre måneder da hendes makker flyttede ind her - uden børn!) Nogle gange er det bare omstændighederne og kattens temperament og alt muligt andet møg, der falder sammen på den dumme måde. Det er så meget “lettere”, når katten bare er dødssyg…

Jeg er enig med Kira i det med at vurdere resten af kattens livskvalitet også, især hvis/når du ikke har økonomien til at finde en ven til ham.

Men jeg vil lige tilføje at skulle du forresten engang senere få en ny kat, så vil jeg råde dig til at undersøge mulighederne for sygeforsikring først. F.eks. TR (tidligere FORL) dækker Tryg vist, og jeg ved at Agria fra i år gør under nogle forskellige betingelser med op til 2500 kr/år. Samt de dækker alt muligt andet også. Har man ikke råd til at hive mange 1000 ud af budgettet, så kan en sygeforsikring give en noget mere tryghed :slight_smile:

Jeg skal helt klart have forsikring næste gang jeg får kat (for jeg har næppe haft min sidste). Jeg hørte først om det for nylig.

Og tusind tak for alle jeres input. Jeg kan fortælle at jeg fik ham aflivet i dag kl. 14, og det var roligt og udramatisk. Jeg har grædt som pisket, men vi fik hygget os gevaldigt inden, og han fik lov at spise alt det han som allergikat ikke har fået lov at spise i flere år. :wink: Det er virkelig mærkeligt at der ikke er katte i mit hjem mere, og det bliver sært at fjerne madskål og kattebakke om lidt.

I får lige det sidste billede jeg tog af den flotte fyr. :hjerte:

sov godt

kram

-kramer

:kram:

:lys: