Sidst Salû var til sundhedstjek mistænkte dyrlægen ham for at have begyndende FORL i et par tænder, og i mandags havde vi så en holde-i-pote-tid hos Jens Ruhnau, og for at gøre en lang operation kort, så var FORL’en ikke kun begyndende og Salû er nu vist kandidat til gebis. Jeg vendte i hvert fald nogle timer senere hjem med en kat med 6 tænder - hjørnetænderne i undermunden og de 4 små tænder i mellem dem
Min stakkels gamle dreng :S
Men hvor var det godt at han kom i kyndige hænder! Vi er nu på fjerdedagen og vi er færdige med den smertestillende medicin og der mangler kun et par dage med antibiotika.
Umiddelbart skulle det jo fint være muligt for ham at vende tilbage til hans elskede tørkost når han er helet nok, men hvordan sikrer jeg bedst at han får ordentlig næring indtil han kan begynde på tørkosten igen? Kan man som overgang bløde tørkosten lidt op?
Hvad er jeres erfaringer med katte der har fået fjernet så mange tænder?
Gode - nogle af dem bliver som ungkatte igen, fordi de har gået med tandpine i mange år!
Alle mine gammelmisser får automatisk fjernet slidte og halvdårlige tænder når de er 8-9 år gamle (de har sjældent FORL), og der går som regel kun et par dage før de spiser tørkost igen! Havde en lidt ældre kastratpige, som til sidst kun havde sine 4 hjørnetænder og 1 kindtand - hun guffede med stor fornøjelse tørkost i sig i årevis, for hun brød sig ikke rigtigt om vådkost. De klarer sig som regel helt forrygende selv med næsten ingen tænder, og de heler forbavsende hurtgt op i munden.
VH
Susanne
Greven har sine 4 hjørnetænder og to kindtænder tilbage efter den seneste operation i april. Det går fint. Selvfølgelig skal man ikke gi’ ham store bidder kød eller lignende, men han virker ikke generet. Det eneste jeg virkelig bemærker, at at han ikke kan bide kattegræs mere, og han ville gerne… og at han ikke kan ordne kløer på bagpoterne. Og han sluger som regel tørfoder helt.
Nå ja, og så snorker han og har fået et meget karakteristisk udseende med de to lange øverste hjørnetænder stikkende ud af munden.
Men han har ikke tandpine, og det er det vigtigste.
Hvad har du fodret med indtil nu? For katte kan jo sagtens få al deres nærring fra vådfoder. Har I brug for noget ekstra sovset, så er A/D med lidt ekstra vand rigtig godt og ofte appetitvækkende - men det er kun til tiden her lige efter operationen, det er for ‘kraftigt’ at give permanent. Købes hos dyrlæger. Hakket kød er der også rigtig meget krudt i - men giv kun kød, der er hakket samme dag! Jeg har selv gjort fejlen at give det almindelige fra køledisken, og det bliver altså for hurtigt for dårligt til at give råt. Så altid helt friskt
Jeg har en kat helt uden tænder - det er så af en helt anden årsag, så hun har også været rigtig længe om at hele ordenligt op (det behøver du ikke være bekymret for). Men det var en stor lettelse for hende, da hun til at starte med fik fjernet alle kindtænder. Allerede samme aften var hun en helt anden kat, end den syge smerteplagede, hun havde været et stykke tid (der gik jo et behandlings- og biopsiforløb forud for operationen). Og i dag er hun den glade, ‘kvækkende’, frække kat, hun oprindeligt var - uden een eneste pløk i munden. Hun er også opereret hos Jens Ruhnau
Basil var “omvendt” - han mistede hjørneænderne før kindtænderne… og på det tidspunkt hvor der kun var én hjørnetand tilbage så han tit ret fjollet ud, fordi den stak ud L
Ann - Greven har det flotteste vampyrsmil. Han mangler bare en lille kappe! (den kan du sikkert få AnnK til at lave )
MHT kost… du kan sagtens bløde tørfoder op med varmt vand - men om katten så vil æde det er en anden ting. Basil rørte ALDRIG tørfoder, hverken opblødt, blended sammen med normal vådkost eller på andre måder. Det var bare ikke “mad” - men han var så osse speciel på det punkt. Til gengæld knasede han gladeligt flæskesvær og chips (mens han stadig havde tænder at knase med) - han blev osse tandløs pga FORL, men hans tænder faldt bare ud af sig selv, en efter en…
Det glemte jeg da lige i mit indlæg. min kat rørte intet andet end tørfoder, hun rynkede på næsen af alt lækkert så hun spiste lystigt tørfoder:) og gør det stadig hun er næsten 10år, hun bor hos min ex derfor har jeg skrevet hende i datid.
Rikke
De andre har givet rådene…
Så Leo nøjes med at sende et pandeslik til Bessefar og sige at han virkelig skal malke situationen til det yderste… Hills A/D er bedstemam, fulgt af de små dåser Gourmet og felina porta tun med aloe vera
Tusind tak for at I ville dele jeres erfaringer Det er simpelthen guld værd at høre hvordan andre har tacklet lignende situtioner!
Her lige over en uge efter operationen synes jeg faktisk, at det går forrygende med Salû Han har generelt en meget sart mave, så selvfølgelig slog antibiotikaen maven helt ud af kurs, og han var ikke udelt begejstret for en kost der kun bestod af vådfoder, så i ren desperation tilbød jeg ham i lørdags en smule af hans normale tørfoder. Og det var mildest talt en succes, det var som om han mener at vådfoder er fint som guf, men rigtig mad er tørfoder Han ville godt spise opblødt tørfoder, men foretrækker det klart tørt.
Så siden i lørdags har han spist tørfoder og så fået et tilskud af vådfoder nogle gange om dagen og det er han umådeligt tilfreds med Generelt er han tilbage til sit normale jeg, nu blot med et marginalt mindre intelligent udtryk i ansigtet i og med at han nu ofte har munden lidt åben og tungen stikkende nogle millimeter ud adorkable
Salû takker Leo for sympatien og han har allerede fået sit menneske i tænkeboks ang. hvilket guf og lækkerier der skal være i huset i fremtiden
AnnR: jeg tror Salû er meget misundelig over grevens meget imponerende overbid og kan oplyse om at det ikke har helt samme effekt når det er et underbid
Greven takker og bukker : )=
Jeg tager i øvrigt det med store stykker kød i mig igen. Jeg har lige siddet og fodret kræet med pænt store stykker andesteg - det gik mere end fint… (Greven tigger ellers aldrig, men jeg tror han fornemmede at det her var noget han kunne tåle. Og så fik han det - sågu! Det er SÅ sjældent han kan få noget pga hans allergi)
Herligt at høre at Salû kommer lige så godt igennem. Jeg startede også med blended vådmad. Det var interessant 1 dag - nok mest fordi de var så sultne. Allerede dagen efter begyndte de også på tørfoderet her. Og nej, våd tørkost er IKKE spiseligt
Der er en god chance for, at det retter sig. Amira havde heller ikke styr på tungen det første stykke tid efter, at hun fik fjernet alle 4 hjørnetænder. Den stak også lidt ud, og hun havde åbenlyst ikke ret meget fornemmelse for det. Men det ser vi slet ikke længere.
Lige en lille opdatering her godt 3 uger efter operationen og det meste af tiden virker det som om Salû er blevet adskillige år yngre Han har nu aldrig været nogen sofapude selvom han har passeret de 10 år, men efter han er helet efter operationen leger han oftere, længere og vildere og han æder som en middelstor pony efterhånden
Så alt i alt tror jeg, at Salû er blevet en meget gladere kat og det gør at han har en meget gladere ejer også selvom der nu i høj fart leges med bold under sengen kl 5.30 om morgenen