Forpinte heste til EM :(

Øv øv og øv!

Hvad tænker I om ridesporten på det område her?
Jeg har set mit med egne øjne, og forlod dressur til fordel for horsemanship og red derfor westernridning i mange år da mit hjerte i sin tid fik nok. Senere red jeg klassisk dressur hos Gundersen, som forstår at behandle heste ordentligt - også når de går på højt plan.

Hvor er det hjerteskærende at de smukke dyr behandles så respektløst!

Ja, der er godt nok langt fra den “oprindelige” dressur til de cirkustricks hestene bliver bedt om (tvunget til) at udføre til de store konkurrencer.
Sådan nogle billeder og historier som dem fra EM giver mig helt ondt i maven :frowning:

Man skal jo ikke fordømme “alm. dressur” på, at nogle ikke kan opføre sig ordenligt.
Der er i særdeleshed også grove ryttere og grimme metoder indenfor de andre genrer. Vi ser dem måske bare ikke så meget herhjemme, fordi der ikke er de samme pengebeløb på spil i de andre genrer, så de dyrkes mere på hobbyplan / for at bevise noget overfor sig selv, frem for over for andre eller for at vinde præmier.
Men så snart dyr er involveret i noget med at vinde eller tjene penge, så vil vi se nogen, der ikke behandles korrekt.
Jeg har i øvrigt også været omkring både western, akademisk ridekunst og klassisk dressur, og vil helt klart genoptage akademisk eller klassisk dressur, den dag jeg får min egen hest igen. Men det er da i høj grad vækket af, at jeg i sin tid fik en unik mulighed for at blive undervist i akademisk ridekunst på en PRE.
Man kan jo sagtens være hobbyrytter og dyrke horsemanship, men holde hesten ridelig ved hjælp af grundprincipperne fra den “alm. dressur”.

Jeg er helt enig :slight_smile: Og jeg har bestemt intet imod “almindelig dressur” så længe den bliver udført fornuftigt og hesten får en chance for at følge med øvelserne både mentalt og fysisk.
Jeg synes bare man ser SÅ mange heste i grand prix klasserne, som ikke har styrken/bygningen til at kunne lave en korrekt passage eller piaff, og så laver de et eller andet “cirkustrick” som ligner passage og piaff istedet. Og det synes jeg er trist.
Jeg har ikke set noget fra EM i denne omgang, men jeg har ved nogle af de tidligere store mesterskaber faktisk været glad for at se nogle af de mindre profilerede ryttere og heste, som faktisk præsterede nogle rigtigt pæne ridt, med god takt og uden konstant træk i kandaren, som endda fik pæne karakterer :thumbup:

Tja, man kan jo undre sig over, hvordan dressage paa verdensniveau kan gaa fra dette:
(Marzog anses af flere som en af de bedste dressurheste nogensinde!)

[video]YouTube ms=EAEYATgBSAFYAmILZUV5dFo5V0d2V0loAA%253D%253D&v= ByS6VNo5cgk&mode=NORMAL[/video]

Til dette radselseksempel pa nutidig topdressur: hesten Totillas anses for at vaere vor tids bedste dressurhest… han er nu alvorligt skadet og der tvivlespaa om han nogensinde kommer tilbage. Han er kun lige knap 8 ar… til sammenligning var Marzog ca 12, da han deltog i OL!

At Totillas ikke var den eneste stakkel i Aachen ses her… Top hesten Gal diskvalificeres pgr bloedning fra munden:

[video]YouTube

[video]YouTube

Moorlands Totilas er 15 år, han er født 23/5 2000

Og Edward Gal er ikke en hest, Gal er rytter.

[QUOTE=Ann K;1254750]Tja, man kan jo undre sig over, hvordan dressage paa verdensniveau kan gaa fra dette:
(Marzog anses af flere som en af de bedste dressurheste nogensinde!)

[video]YouTube ms=EAEYATgBSAFYAmILZUV5dFo5V0d2V0loAA%253D%253D&v= ByS6VNo5cgk&mode=NORMAL[/video]

Til dette radselseksempel pa nutidig topdressur: hesten Totillas anses for at vaere vor tids bedste dressurhest… han er nu alvorligt skadet og der tvivlespaa om han nogensinde kommer tilbage. Han er kun lige knap 8 ar… til sammenligning var Marzog ca 12, da han deltog i OL!

At Totillas ikke var den eneste stakkel i Aachen ses her… Top hesten Gal diskvalificeres pgr bloedning fra munden:

[video]YouTube

[video]YouTube

Moorlands Totilas er 15 år, han er født 23/5 2000

Og Edward Gal er ikke en hest, Gal er rytter.

Undskyldningen er at jeg sidder med min kindle… den laver meget underlige ting… bla ved at tage baade halve og hele saetninger ud, naar jeg poster :thumbdown:

Der var sandelig baade rette aar og rytternavn…

[QUOTE=Ann K;1254754]Undskyldningen er at jeg sidder med min kindle… den laver meget underlige ting… bla ved at tage baade halve og hele saetninger ud, naar jeg poster :thumbdown:

Der var sandelig baade rette aar og rytternavn…[/QUOTE]

Ja, selvfølgelig var der det.

Jeg har ikke selv set fra EM, men fulgte trådene inde på hestegalleri og andre steder og hold op hvor er det trist og se. Linea rider jo selv de lette dressur klasser og var afsted i weekenden på min hest, det gik super og de hyggede, som for mig og dem er det vigtigste.
Men så skam også en ekvipage med en 11 årig pige på en dyrt indkøbt toppony, med mor på sidelinien med headset/speaker kommandere rundt med den lille rytter som slet ikke var på det niveau ponyen var, hive og slide den stakkels pony i munden for at få den ind med hovedt… ikke noget med lange tøjler, lade den søge ned osv. Tja hvis det er sådan at nogle præges fra start forstår man jo godt, hvordan de ender med at behandle hestene når de når til tops :frowning:

Syntes det er så sørgeligt og se at en så smuk sport og det som skulle være et samarbejde mellem hest/rytter, ende ud som den rene pinsle for hestene fordi der er kr og øre på spil

Det er muligt du ikke tror mig, men undlad venligstd en.slags svar…
Faktum er at min kindle lever sit helt eget liv når det kommmer til svar på diverse fora.
Facebook vil den for øvrigt slet ikke poste til… Meget irriterende!

Jo jeg ved at Gal er rytter…
Jeg ved også at Tortillas har haft skader og problemer noget nær siden den som knap 8 (eller 9 årig?). kom til træning i vist nok Holland…

Uanset ønsket om at få mig til at fremstå lettere uvidende, så kunne jeg godt tænke mig at man i denne trådi stedet forholder sig til det reelle emne… Nemlig at dressur på topplan i dag minder mere om forklædt mishandling fremfor ridekunst i verdensklasse…

[QUOTE=Ann K;1254754]Undskyldningen er at jeg sidder med min kindle… den laver meget underlige ting… bla ved at tage baade halve og hele saetninger ud, naar jeg poster :thumbdown:

Der var sandelig baade rette aar og rytternavn…[/QUOTE]

Jeg ville nok overveje at sende den til reparation hvis den ligefrem ændrer 15 til 8 og rytter til hest.

Og den må jo også have ændret på det grundlæggende i den fremhævede sætning, for det giver da ingen mening hvis man putter 15 ind i stedet for 8 :?

[QUOTE=DK Thomani;1254911]Jeg ville nok overveje at sende den til reparation hvis den ligefrem ændrer 15 til 8 og rytter til hest.

Og den må jo også have ændret på det grundlæggende i den fremhævede sætning, for det giver da ingen mening hvis man putter 15 ind i stedet for 8 :?[/QUOTE]

Nu kunne det jo være at der stod en masse i de linier, som forsvandt. Tortillas debuterede i Grand Prix, som 8 års, hvilket jeg synes er alt for tidligt og fremmer risikoen for skader. :frowning:

Jeg synes, at emnet er vigtigere end småligt fnidder.

En af rytterne, som udgik var Patrik Kittel, som er et svin mod sine heste. Han er fuldstændig ligeglad med om hestens tunge er helt blå og mast af biddet. Han er en ivrig bruger af rollkur og har desværre kræfterne til at dominere den stakkels hest fuldstændigt.
Han blev fyret fra den dressurstald han arbejdede for, da han sammen med Andreas Helgstrand snød en opdrætter for 50.000€, da Helgstrand solgte en fællesejets hest for 100.000€ mere end han oplyste opdrætteren, som også pludselig skulle betale Patrik Kittel kommision, for at have trænet hesten. Hvilket IKKE var aftalt og han helller ikke havde aftalt med sin arbejdsgiver.

Jeg har fuldstændigt mistet alt respekten for det meste af dressursporten og det meste af hestesporten, da hestenes ve og vel er tydeligt sekundært i forhold til at få resultater og penge. :ked: Der findes stortset ikke en sportsgren, hvor penge er vigtigere end sportsånd og horsemanship.

[QUOTE=velfa;1254916]Nu kunne det jo være at der stod en masse i de linier, som forsvandt. Tortillas debuterede i Grand Prix, som 8 års, hvilket jeg synes er alt for tidligt og fremmer risikoen for skader. :frowning:

[/QUOTE]

Det er da også derfor jeg skriver at jeg ville sende den til rep. hvis det var min. :slight_smile:

Jeg savner virkelig min yndlings dressurrytter Kyra Kyrklund, for hun er en af de få der virkelig ridder hestene på den meste ønskelige måde. Men hendes heste og ridning er ikke flashy nok, så hun har ikke været med i de større mesterskaber længe. Det var åbenbart ligemeget at hestene udførte øvelserne korrekt og ikke var ved at eksplodere…

En varmbloodshest kan godt piaffere korrekt. Men det er jo undtagelsen, der bekræfter reglen om at de ikke kan. :stuck_out_tongue:

[QUOTE=velfa;1254932]Jeg savner virkelig min yndlings dressurrytter Kyra Kyrklund, for hun er en af de få der virkelig ridder hestene på den meste ønskelige måde. Men hendes heste og ridning er ikke flashy nok, så hun har ikke været med i de større mesterskaber længe. Det var åbenbart ligemeget at hestene udførte øvelserne korrekt og ikke var ved at eksplodere…

En varmbloodshest kan godt piaffere korrekt. Men det er jo undtagelsen, der bekræfter reglen om at de ikke kan. :p[/QUOTE]

Den hest her går korrekt - den træder ind under sig og fremaddriften kommer bagfra. Rider man sådan en hest korrekt vil den søge frem og ned af sig selv - det er kunsten. Samtidig skal den træde ind under sig på en lige fod ikke have bagbenene dinglende bag sig fordi halsen bare er knækket sammen. Tak for et flot foto af en fri hest i balance