Ja, som overskriften siger - hvad er de store (og de små…) forskelle?
en peterbald er efter hvad jeg har forstået en skaldet siameser og de har vist samme standard som siam, bortset fra pelsen, men jeg er ikke sikker. En sph er vist “sin egen race” og ikke “bare” en skaldet udgave af en race der allerede findes.
Det har jeg faktisk også tænkt over… :?
Hvilken forskel er der i grunden?
der er jeg også nysgerrig
Sph er en kategori III kat og Peterbald er vist nok kun på prøve under kategori IV.
Racebeskrivelse; Sphynx
SPHYNX er en mellemstor, robust og muskuløs kat med en bred brystkasse. Kroppen er rund omkring maven, som om den just havde indtaget et stort måltid; katten må dog ikke synes fed. Hovedet er kileformet med blide kurver og nøje afgrænset knurhårspuder. Udstående kindben og en næse med et udtalt stop. Øjnene ovale, skrånende mod ørets ydre kant. Ørene store, ikke for højt- eller lavtsat. Halen er extra lang og trædepuderne på de lange slanke tæer er meget kraftige.
Sphynxen er - i modsætning til almindelig opfattelse - ikke en totalt hårløs kat. Dens krop kan være dækket af meget korte dun. Øren, snude, hale og fødder kan være dækket af blød, tætpakket, meget korte hår; nogle kun lidt, andre slet ikke. En Sphynx’ skind har et rynket udseende, især killingerne, som ofte ser ud som om var de iført pyjamas, der er et par numre for store. Skindtemperaturen føles meget varm, nærmest som at røre ved en varm fersken, eller vaskeskind.
Sphynxen kræver ikke specialfoder eller vanskelig pleje. Den behøver heller ikke at iføres tøj. Den kræver dog hyppigt at blive badet, da den - lige som børn - bliver snavset af at “lege i sandkassen”. Skindet skal også holdes fri for den naturlige olieafsondring, som absorbedres af pelsen hos en normalpelset kat. De store øren, der mangler hår som filtre for støv og skidt, skal også ofte renses for at undgå opståen af ørevoks. Sphinxen har en glubende appetit og spiser mere end de fleste andre katte, antagelig på grund af et noget høj ere stofskifte, der er bydende nødvendig for at holde den noget højere kropstemperatur. Sphynxen er ikke ubetinget en 100% indendørskat. Har man mulighed for at tilbyde den, at den kan komme ud i en løbegård, vil den i stor udstrækning benytte “tilbudet”. Men den skal selvfølgelig have mulighed for at søge både læ og skygge. Hvis katten har en lys farve, kan man smøre solcreme på udsatte steder, som f.ex. ørene, idet de kan få solskoldninger. Is koldt vejr skal man også være opmærksom, idet de kan hurtigt blive forkølede. Indendørstemperaturer, som er behagelige for mennesker, er passende for en Sphynx. Fryser den, vil den finde en varm plet under tæpper, på fjernsynet, o.l.
Personlighed og Sphynx går hånd i hånd. De er livlige, nysgerrige, og fulde af gale streger. De er kærlige og kontaktsøgende; elsker at ligge i arm som en baby, og går fint sammen med andre katte og hunde.
Jeg er næsten 100 % sikker på at Peterbalden må høre ind under denne, da den må parre dem (tror jeg nok)
Kategori IV - Orientalske katte
Siameser med orientalerkilling
De fire ”racer” – Balineser, Orientalsk korthår, Orientalsk langhår og Siameser - inden for denne kategori er det, der kaldes søskenderacer.
Det vil sige, at de fire race har fælles standard (beskrivelse af udseende) og indbyrdes kan parres med hinanden, uden at det derfor giver racekrydsninger.
Af og til betyder det, at der fødes kuld med forskellige “racer” i kuldet. Siameser og Orientalsk korthår i samme kuld er meget almindeligt, ligesom man kan få Balinesere og Siamesere i et kuld. I enkelte tilfælde kan man faktisk få alle fire racer i samme kuld, men det hører til sjældenhederne.
Derfor er der ikke seperate beskrivelser af de enkelte racer, men en fælles beskrivelse, der fortæller om de fælles træk der er for racerne, men også om forskellighederne.
Histore
Siameseren er den ældste af de 4 orientalske varianter. Man mener at den oprindeligt stammer fra Thailand (tidligere Siam), men nøjagtigt hvornår den kom til vesten er der desværre ingen der ved med sikkerhed.
Fra siameseren udvikledes senere de øvrige varianter: Orientalsk korthår, der har farve på hele kroppen og grønne øjne, Balineseren, der er en langhåret siameser og Orientalsk langhår, der er den langhhårede orientaler.
Udseende
De orientalske kattes er alle slanke og elegante katte med et langt kileformet hoved med lige profil. Benene skal være høje med små ovale poter. Halen er lang og tynd, en såkaldt piskehale.
Øjnene er orientalske, d.v.s. skråtstillede og mandelformede og for siamesere og balinesere er farven altid dyb blå. For Orientalsk korthår og langhår skal øjenfarven være lysende grøn.
Ørerne skal være store og åbne ved basen, de skal følge hovedets linier, så der, set forfra, dannes en ligesidet trekant.
Af de fire racer er de to korthårede og de andre to langhårede.
De korthårde racer er Orientalsk korthår og Siameser. Hos disse katte er pelsen altid kort, tætliggende og silkeblød.
De langhårde racer er Balineser og Orientalsk langhår. Hos disse katte er pelsen halvlang, silkeblød og tætliggende uden underuld.
Mettte eller Kira er nok 8747858734 gange bedre til at svare
Hejsa…
Jamen uden at have den ultra store viden om racerne, vil jeg da godt gi lidt bud
Begge racer er naturligt opstået hårløse.
Genetisk er en Sphynx ressecivt skaldet (staves?), dvs. at hvis man parrer en Sphynx med en kat med pels, vil alle killinger få pels.
En Peterbald er dominant skaldet, så parrer man den med en pelset kat (f.eks. en Siameser eller Orientaler), vil man kunne få helt skaldet, halvskaldet og killinger med pels - deraf de mange forskellige pelstyper hos Peterbalden.
Peterbalden vil have en tendens til at miste mere og mere pels med alderen (Sphynx er omvendt - de får/kan få mere pels med alderen), fordi den har et gen der giver den tendens til hårtab.
Kropstyperne er også meget forskellige;
Sphynx er en kompakt og lidt “hængebugs-nuttet-agtig” kat, hvor en Peterbald skal være lang og elegant, som en Siam/Orientaler.
En Peterbald taler mere end Sphynx’en, har også en tendens til at være mere krævende og aktiv (ligesom Siam). Begge racer elsker at ligge i arm og vil gerne putte under dyne.
Begge racer er klart “indekatte”, men behøver ikke tøj for at holde varmen - de har en naturlig højere kropstemperatur der gør at de ikke fryser.
Sphynxen bør bades med jævne mellemrum, da de danner en del olie i/på huden og bliver fedtet.
Visse Peterbalds har samme tendens til at blive fedtet som Sphynxen og kræver derfor også oftere bad.
Peterbald fåes i flere pelslængder:
Ultra Håløs / Sticky hairless - meget skaldet, uden nogen form for pels! Føles som læder og lidt “klistret”.
Veleur - ser hårløs ud, men har et meget tyndt lag pels. Føles enormt blød.
Brush - Forskellige længder af ruhåret pels (Som min Flap).
Straight - helt almindelig pels som en Siameser / Orientaler.
På dette link kan I se mere om de forskellige pelstyper, her vises flere variationer af pelsene.
Gennerelt er Google en rigtig god ven hvis man vil vide mere om racerne
Her er et billede af min skønne Peterbald dreng, Flap:
Link til Fifé standard for Sphynx
Link til Fifé standard for Peterbald
Og bare for at gør jer helt rundt på gulvet, så får I også;
Link til Fifé standard for Don Sphynx
/Mette
Ej jeg er alts også lige NØDT til at vise nogle billeder (fundet på nettet - så det er ikke mine!):
De Peterbalds der gjorde at jeg MÅTTE eje sådan én er dem her:
Og her så I kan se den ynde en Peterbald har:
Til sammenligning er her en Sphynx:
Og endnu engang til total forvirring, en Don Sphynx:
/Mette
Uh jeg ville altså gerne dele hjem med en Peterbald engang i fremtiden!
Flap er skøn
Som supplement til Mette Mejdahls super gode indlæg, forefindes Sphynxen også i to “pelsudgaver”: Fersken-hud og gummi-hud. Forskellen ligger i, at Sphynx katte med “gummihud” oftere skal vasket pga. oliet hud, mens fersken-udgaven ikke fedter til, og dermed kræver ingen til næsten ingen vask. De udstilles dog i samme kategori, og har ingen indvirkning på bedømmelsen.
Denne forklaring fik jeg i hvert fald af en Sphynx opdrætter på udstillingen i Middelfart. Hvis der er nogle Sphynx-ejere eller opdrættere, som er uenige med min påstand, er jeg lydhør overfor en anden forklaring.
Tak - nu blev jeg da meget klogere… Synes godt nok også, at en Peterbald er smuk. Det er også som om Sphynxen er mere rynket…
Jeg har også lært noget
Skal jeg nogensinde have en “skaldet” kat, så skal det være en Peterbald, de er da bare supersmukke og elegante
Ja jég er jo forudindtaget i at syntes at en PEB er smuk, min Flappe-dappe dreng er bare Sååååå sød
Jeg tror ikke en Sphynx er mere rynket, tror måske bare skindet sidder anderledes på dem
Flap har enormt - og jeg mener enormt! - meget overskudshud, man kan “løfte” en 5 cm. høj hudfold op langs hele hans ryg! Svært at forklare, må ta et billede en dag
Alt Flaps hud, hænger ned mellem benene på ham - også ml. forbenene :klapper:
/Mette
Tusind tak for alle de informative svar, billeder og links.
Jeg var slet ikke kalr over, at nogen af dem er i ‘familie’ med Siamesere/Orientalere.
Ham Flaps er godt nok en steg. Ikke noget at sige til, du er vild med ham, Mette.
Måske skulle jeg læse lidt på lektien og ‘blære’ mig lidt overfor mine børn her til jul. :klapper:
De er også noget lune på de orientalske racer, og den ældste søn er især vild med de ‘skaldede’…
Hvilken type pels har Flap så? Og får han mon mindre med alderen?
Meget lræerig tråd. Vi burde have sådan en om alle racerne herinde:-)
[quote=lenschow;503980]Hvilken type pels har Flap så?
[/quote]
Se det grønne
Åh jeg SKAL altså ha de briller nu:-)
Helle -tihi Jeg kender den kun alt for godt. Kan fortælle at det er meget lig at mærke Flap som en ruhåret hønsehund eller lign. dog lidt mindre pelsmængde på Flap
Yeps Flap er ruhåret, men mængden af pels er mindre ja - men ville nu være noget mere, hvis ikke det var fordi jég trimmer ham
Ja, jeg trimmer ham som man gør med en hund (jeg har også en fortid som trimmer af Ruhårede Hønsehunde og Italienske Spinoner :høhø: - så det ligger mig ikke så fjernt ), for de “lange” ru hår, sidder løse - igen lissom på en Ruhåret Hønsehund - og er grimme, så de ryger af med jævne mellemrum
Heldigvis synes Flap som oftest bare det er hyggeligt og spinner når han bliver ordnet - dog gider han ikke ha halen trimmet og derfor ser den også noget mere “fluffy” ud
Men ja, Flap er Brush; Faktisk har han allerede fået mindre pels… Se billedet her, taget den dag han flyttede ind her:
Og så ét taget i sommers (har lige fået taget nye billeder hos Felicious i Middelfart, og når jeg får det skal jeg nok poste det ):
- men jeg håber pelsen bliver endnu mindre med alderen, men ellers fortsætter jeg bare med at trimme ham indimellem, det er nu også meget hyggeligt
/Mette
Han ser dejlig snobbet ud:-)
en lille spøjs tilføjelse :
det sidste sted en peterbald får pels er på ørerne og halen- hos sphynx’n er det lige modsat.
og så føles de ikke ens, selvom de er to hårløse man sammenligner. tror de har en forskellig hud struktur.
for jeg er vant til at føle på min rynke (flaps mor) og kan stadig blive helt forundret når jeg gramser på sphynx’r. de er bare så bløde på en helt anden måde.
og så har peterbalden som mette siger, en del mere hud, de er oftest noget mere rynkede. dog må det ikke være overdrevet.
kan anbefale www.deliris.ru hvis man vil se dem i alle farver og faconer- det er et meget stort russiks opdræt som har lidt af hvert at byde på