Forskellige stamtavle-typer (flyttet fra Forårs flytte killinge boom)

Super Eva :slight_smile: Tusind tak :hjerte:

Hos Kurilean er Masket og Amber ikke godkendt. Der er desværre opdrætter i Rusland der arbejder på at få godkendt maskede, af den grund tester vi vores katte for maskegenet.

Amber er godkendt i flere forbund og der er pt en forskning i gang, hvor det pt er konstateret at det ikke er samme gener som hos Norsk Skovkat
Her er en amber kurilean som killing og voksen

Amber kan så være svær at undgå, da mange af dem er registreret som golden, pt har vi dog ikke haft golden eller amber killinger i vores opdræt, og forsøger så vidt muligt også at undgå stamtavler, hvor der er golde i, også fordi vi gerne vil arbejde med sølv.

Ud over at der er farver der giver lukkede stamtavler eller avlsforbud, så er der jo også andre defekter. Bla haleknæk., men da Kurilean bobtail har dem naturligt, ja så er de jo godkendte. Men om en hale over 12 cm burde give avlsforbud, ja det er der stor diskussion om blandt opdrætter.
Halegenerne er dominante, men 2 katte med lange haler kan lige så vel få killinger med for korte haler og i vores kuld har vi heller ikke kun sammenligne halerne indbyrdes og med forældrene. Der er også stor forskel på hvordan halerne vokser efter killingerne er født. vi har haft killinger der er født med så kort en hale, så den føles som en knappenåls hoved, den har så pænt foldet sig ud og blevet perfekt, men nogle af de lange (dog ikke så lang som den på billedet) ikke har vokset ret meget.
Bla havde vores Marikix en lang hale som killing, men den var perfekt som voksen

3 Synes om

Skønne sjove Milo, med det fineste mønster og hvide poter :heart_eyes:

1 Synes om

Jeg tror ikke så meget at ingen har vovet sig derud, som at de ikke rigtig er dukket op. Jeg kan dog støve nogle billeder op af nogle XLH (EUR) (dvs langhårede katte efter europé forældre), for det er lidt mere almindeligt at de dukker op. De ligner i øvrigt til forveksling den klassisk “mang ku uden stamtavle, men efter forældre der har * host *”

Amber hos Kurilean kaldes Carnelian

https://www.antagene.com/fr/chat/kurilian-bobtail?fbclid=IwAR07O_JMsZE6y9CLcq0UAp947j_ySJ7zEWWGe77Bcgx-Gbeb4VA1QHn4Ulo

http://messybeast.com/sunshine-kurilean-golden.htm?fbclid=IwAR3NtqmRV9Vyz50AoNWMuYBdrpgwztSL4ytSRxcGYk0n9Lq7k6PHmL_ESMo

2 Synes om

:ups: det her bliver mere spændende. :smil:

Hvilken race er det her

Her står jeg lige af, er helt på glat is :woozy_face:

Med venlig hilsen beimis ejer

En “mang ku” er en fælles betegnelse for alle de semilanghårede katte folk kalder for Maine coon. Typisk fordi de har lang pels, men aldrig har set skyggen af racekat :slightly_smiling_face:

4 Synes om

Tak :smil: selvfølgelig når jeg få forklaring giver det så meget mening

Med venlig hilsen beimis ejer

Er det mig det er galt med, for kan ingen billed se ??

1 Synes om

Nej vist mig der fik formulere fejl det er den “race” @Eva_K omtaler som mang ku

Der er ikke billede der er bare mine formuleringsevne det ikke samarbejde med hovedet :flushed:

Med venlig hilsen beimis ejer

2 Synes om

Der er i katte verdenen også den(synes jeg) fine regel at ALLE kuld skal retgistreres. Også UPS, vi glemte døren eller besøg gennem hækken. Så har vi præcis styr på hvor mange kuld katten får.

I hund registreres de ikke og får ingen papirer.

I min race peterbald har vi forskellige pelstyper. Den der hedder straight ( den ligner alm pels) er fx ikke godkendt til udstilling, men må gerne bruges i avl.

3 Synes om