Forskellige stamtavle-typer (flyttet fra Forårs flytte killinge boom)

Flyttet fra tråden Forårs flytte killingeboom

Lige mere af de dumme spørgsmål. nu hende der lige er født med lang hale samt hender her på billed, kan de så ikke godt kendes som en rigtig racekat så der ingen stamtavle er eller får de stamtavle papir men med ønske på de ikke ønskes avlet vidre på ?

Når hun sælges ved jeg godt de aller fleste katte avler ( hedder det det?) Sterilisere killinger inden de kom ud, på nær de der bliver solgt til godkent avl
Nu håber jeg ikke jeg har fået formuleret fejl så jeg træder nogle over tæere, det er ikke meningen

Med venlig hilsen beimis ejer

2 Synes om

Der er ingen dumme spørgsmål :slight_smile: og du træder mig absolut ikke over tæerne.
De er stadig godkendt racekatte og har stamtavler. De kan også bruges i avl, men bliver halen over 12 cm, så kan de ikke udstilles.
Jeg forestiller mig du tænker på hundeopdræt, hvor der ikke udstedes stamtavler på hunde med fejl

2 Synes om

Tak for forklaring :smil:

Jeg tænkte nu på heste avl , og dem vi har, er det så lige modsat lever de ikke op til visse mål, er de ikke godkent og kan ikke kåres , så de på den måde ryger ud af avlen, men kan stadig udstille og være med i show og ligende

Med venlig hilsen beimis ejer

2 Synes om

Ah, ja indrømmer der er jeg hægtet helt af, har absolut ingen forstand på heste.

1 Synes om

Tillykke med dem :flag: Nu skriver du 09 ved flere, men jeg synes da både den røde og mindst en af de sorte ser ud til at være 03? :smil: (Og den tortie, som du også skriver)

Gode spørgsmål :smil: Alle racekatte får en stamtavle, det kan bare være forskelligt hvad der står på den :hoho:
Langt de fleste racekatte (i FIFe) har en LO-stamtavle (svarer så vidt jeg ved lidt til hovedstambogen hos heste). Med en LO-stamtavle er der 4 generationer bag katten, der alle lever fuldt op til den information FIFe vil have. Er der ikke det, så får katten en RX (riex, ala forregister hos heste, tror jeg). Manglende information kan være alt fra et manglende chip nummer på far, en manglende forbundskode i stamnummeret på bedstefar, til en ikke-godkendt farve hos mormor til en novice (dvs. huskat, udvalgt tip avl) eller anden race (udover søskenderacer, ala siameser og orientaler og lign.) oldefar eller lign. :smil: Går man videre kan katten også få en riex stamtavle med et x i dens farve kode (kaldet EMS-kode, store bogstaver fortæller race, små bogstaver grundfarven og tallene sådan noget som mængde hvidt, mønster, maske, øjenfarve, halelængde mv.). Det er hvis man laver en farve kat, der ikke er godkendt, men heller ikke forbudt. Hos européen f.eks. må jeg godt lave en solid sort bicolour europé (EUR n 03), og jeg må gerne lave en sort klassisk tabby (mønstret) europé (EUR n 22). Men hvis jeg laver en sort klassisk tabby bicolour europé er den en ikke-godkendt farve og får et x i sin EMS-kode (f.eks. EUR x n 03 22). De kan bruges til avl, medbringes på udstilling men ikke konkurrere med de andre européer :smil: Går det helt galt og mine européer laver en langhåret killing eller en masket killing, så har de lavet noget “forbudt”, og derved ophører katten med at være en europé. Men den får stadig en stamtavle, bare som en ikke-anderkendt langhår/korthår af europé oprindelse (skrives f.eks. XLH (EUR) n 22 i EMS-kode). Denne kat kan så hverken bruges til avl eller medbringes på en udstilling som en europé :smil:

2 Synes om

Psst, Eva, billedeksempler :wink:

3 Synes om

Det her skal jeg have læst flere gang for at kan det på fingerne :smil:, men hold op hvor det er spændende. Er vist desværre allerede blevet fanget :ups: . Og det du giver som eks med forregister , jo det køre sådan hos dansk varmblod.
Tak for din detaljeret forklaring - sat op mod hinanden

Med venlig hilsen beimis ejer

1 Synes om

He he Eva, der smuttede vist en bicolour ind :tihi:

Tusind tak :hjerte:
Som ny opdrætter havde jeg hjælp fra en MCO opdrætter og fik forklaret den fingerregel at når man går fra 09 til 03 så skulle man kunne se hvidt fra alle sider, derfor satte jeg den sorte til 09, men har nu rettet det til 03.

Tak fordi du uddyber svaret, for selv om jeg kender den, ja så er jeg ikke så god til at få det på skrift.
Men der er jo ingen avls hindringer i stamtavlen for en pige med så lang en hale.

1 Synes om

Nope, européer må gerne være bicolour (eller med mere hvidt), hvis de har en solid farve. De må ikke have hvidt på sig, hvis de har mønster :slight_smile:

1 Synes om

Hmm nå ja jeg tænkte mere en solid var fuldfarvet men det er en bicolour selvfølgelig også hvis den ikke er tabby :thinking:

2 Synes om

Hvid er jo bare en hagesmæk :hoho:

Uhm, du har vist tabt mig? :gruble: En EUR n 03 er en sort bicolour?
Edit: Ah, Lykke har forklaret det kan jeg se :hoho: Og ja, europé må gerne være 03-01 i de solide farver, men ikke med tabby eller smoke. Fjollet som det er :smil:

2 Synes om

Af hvad? :hoho:

Tænker af de godkendt og ikke godkendt europe.
måske vi skulle lave en tråd for sig selv med hvad der er godkendt og ikke godkendt

1 Synes om

Jeanette har ret i min tanke.

Det er nemmere for folk, der ikke lige kan ems på fingerspidserne, hvis der billeder med af de forskellige muligheder. Du plejer at have en del liggende af EUR - både godkendt og ikke godkendt. Jeg kunne kun lige hurtigt finde noget, der lignede mco :tihi:

Og nok en god idé med en opdeling af tråden :slight_smile:

2 Synes om

Jeg er gået i seng, men kan lige opdele og tilføje billeder i morgen :smil:

1 Synes om

Der blev spurgt om billeder i forhold til disse farver og EMS-koder, så her er de :smil:

Sort bicolour (EUR n 03) - en finsk kat, Wapputaren Emeljan, da ingen af opdrætterne i Danmark pt går efter at solid med hvid, men arbejder i tabby :smil:

Her er så en sort klasissk tabby (EUR n 22) - IC Eife’s Emil Fra Lønneberg, hedder han :smil:

Her er en sort klassisk tabby bicolour (EUR x n 03 22) hvilket ikke er en af de godkendte farver hos européen (men heller ikke en af de “forbudte”). Eife’s Semillón som stor killing. Han er søn af Emil ovenfor, og faktisk flyttet til Finland til opdrætteren af den første kat, da han er nye linjer for hende, er bicolour og bærer solid :smil:
(EUR x n 03 22 til venstre, og EUR n 03 til højre)

Milo som killing. I kan måske genkende ham fra disse billeder, da han er fra mit kuld hjemme hos @NinaA :smil:

7 Synes om

Har du også billeder af forbudte farver eller har ingen vovet sig derud?

1 Synes om