Forskellige typer græskar

Der findes jo forskellige typer spise-græskar, pt er det hokkaido og butternutsquash der fylder på hylderne i supermarkedet.

Men hvilke andre typer græskar er gode spise-græskar?
Kan man spise de græskar der bliver solgt som halloween-græskar?
Og hvad med pyntegræskar?

Jeg er blevet rigtig glad for græskar, men har kun prøvet at bruge hokkaido og butternutsquash, og kunne godt tænke mig at prøve noget andet.

Jeg har adgang til stort set alle de gængse supermarkeder, og inde i Aarhus er der en del etniske købmand.

Og jeg troede, at f eks Hokkaido var en slags pyntegræskar - har en meget vag barndomserindring om, at nogle gamle damer, min mor besøgte, brugte at have en skål med sådan nogle små, ikke-spiselige ufo’er stående til pynt :slight_smile:

Hokkaido er ikke pyntegræskar, men de kan godt ligne :slight_smile:

Halloween-græskar kan sagtens spises, men de er jo fremavlet til at være temmelig hule, så der er ikke meget “kød” på dem. Til gengæld er der masser af kerner som man jo så kan riste :slight_smile:

Pyntegræskar kan til gengæld ikke spises, men er netop kun til pynt :slight_smile:

Her er en rigtig lækker græskarsuppe med Hokkaido-græskar.

Tak for indsparkene.
Lige pt spiser jeg græskar næsten hver dag, mest som bagt eller suppe, men skal have lavet mos her en af de næste dage også. Og evt prøve at lave frikadeller også.

Græskarsupper yum yum!! Jeg elsker østrigsk græskarsuppe, og pynt med sort græskarkerne olie (jeg tegner altid hjerter) for at give lidt kontrast og det ser flot ud!! Og drys med græskarkerner…

Opskrift på den østrigske, please?

Østrigsk køkken må indeholde andet end stegt kylling og afskåret pålæg (mine forældre var på folkedanser-udvekslings-rejse til Steiermark, og der fik de de to ting hele tiden)

Hvordan kender man forskel på diverse græskar?

Jaja, ser på dem, men nu var jeg ved at rode mig ud i at forveksle Hokkaidoerne med pynt (som måske slet ikke fåes mere - det er som sagt længe-længe siden, jeg har set dem - ca 30 år).

Jeg hører om “butternut squash”, som skulle være stenhårde og svære at skrælle?
Hallo-hviiin græskar med meget lidt “kød” i - hvad er der at få, som er bedre?

Sødsyltede græskar kan man stadig købe på glas, men det er for mig også noget fra for godt 30 år siden…

Det er jo blevet en mode-grøntsag, lidt som rodfrugter og div. meloner. Så der må være flere slags på vej “ud til folket” :?