Forslag til planter

Jeg får forhåbentlig snart hegnet haven ind, så kattene og jeg kan komme ud. Der bliver mulighed for at plante lidt staudere nu, hvor hækken fra helvede er slået ned i normal størrelse. Jeg har selv tænkt på latyrus, men har I andre forslag, så man får lidt variation? Det skal naturligvis være kattesikre planter :høhø:.

Jeg har faktisk en hel del krydderurter på min terrasse - mange former for salvie er f.eks. meget dekorative og så er de praktiske at have til madlavningen :smiley:

Altså…som jeg har sagt før herinde, så har jeg selv en masse ‘giftige’ planter i haven - altså planter, som kattene i princippet ikke kan tåle at æde. Ekstremt mange af de helt almindelige haveplanter/stauder er jo mere eller mindre giftige. Men kattene lader dem altså pænt stå. De gnasker kun i græsplænen og i de forskellige prydgræsser samt i noget siv, der står i havedammen.

Så min teori er, at så længe der er dejligt græs tilgængeligt, rører man ikke det giftige stads. :wink:
Fritløbende katte ville vel også dratte døde om på stribe, hvis det lå i deres natur at æde løs af alle planter hist og her.

Men altså - jeg har dog fravalgt nogle af de allergiftigste stauder. Man behøver jo ikke ligefrem udfordre skæbnen. :wink:

Hvis du KUN vil have helt ugiftige planter, så er roser så vidt jeg ved helt ufarlige. Og hvad med katteurt (nepeta)? Jeg har den i to forskellige varianter - en med sart rosa blomster, og en med de klassiske blålilla.
Bambus er sjawt at lege i, det rasler så skønt. :tihi: Og som sagt kan du også have alle mulige prydgræsser - de fås fra helt små tuedannende græsser til kæmpeenorme elefantgræsser. :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;1167400]Altså…som jeg har sagt før herinde, så har jeg selv en masse ‘giftige’ planter i haven - altså planter, som kattene i princippet ikke kan tåle at æde. Ekstremt mange af de helt almindelige haveplanter/stauder er jo mere eller mindre giftige. Men kattene lader dem altså pænt stå. De gnasker kun i græsplænen og i de forskellige prydgræsser samt i noget siv, der står i havedammen.

Så min teori er, at så længe der er dejligt græs tilgængeligt, rører man ikke det giftige stads. :wink:
Fritløbende katte ville vel også dratte døde om på stribe, hvis det lå i deres natur at æde løs af alle planter hist og her.

Men altså - jeg har dog fravalgt nogle af de allergiftigste stauder. Man behøver jo ikke ligefrem udfordre skæbnen. :wink:

Hvis du KUN vil have helt ugiftige planter, så er roser så vidt jeg ved helt ufarlige. Og hvad med katteurt (nepeta)? Jeg har den i to forskellige varianter - en med sart rosa blomster, og en med de klassiske blålilla.
Bambus er sjawt at lege i, det rasler så skønt. :tihi: Og som sagt kan du også have alle mulige prydgræsser - de fås fra helt små tuedannende græsser til kæmpeenorme elefantgræsser. :)[/QUOTE]
Godt at vide, for indenfor er der en vis blåøjet herre, der gerne smager på sagerne :(. Jeg er helt vild med påskeklokker (især efter at jeg begyndte at følge Claus Dalby på nettet), men de er meget giftige. Jeg har kun et firmærke. så kæmpegræssorterne er der ikke helt plads til :p. Når haven er indhegnet skal jeg nok poste billeder, så man kan se, hvad der er at gøre godt med.

Rosmarin og merian :savle:

Tisser kattene ikke meget gerne i den slags potter?

Mine tisser ikke i potter. Faktisk tisser de overhovedet ikke udendørs. :høhø:

Toiletture foregår ALTID på kattebakken. :regler: Hvis man er ude i haven og skal tisse, må man SKYNDE sig at løbe ind på bakken. :tihi:

Hosta’er er flotte…både i krukker og plantet i bede…og dem har mine spist mange af…uden at få dårlige maver :smiley:

[QUOTE=Bastet;1167418]Rosmarin og merian :savle:

Tisser kattene ikke meget gerne i den slags potter?[/QUOTE]

Sander kan ikke stå for tomme potter, men så snart der er noget i, holder han sig til de to kattebakker, han har indenfor ca 5 meters afstand :slight_smile:

Fandt lige det her link. :slight_smile:

Kan se, at fx både floks, akelejer og astilbe er ‘kattesikre’. (Og også roser og nepeta, som jeg nævnte før).

En hurtig googling viser altså, at de ER giftige for katte…just saying… :wink:

[QUOTE=Diana F;1167422]Fandt lige det her link. :slight_smile:

Kan se, at fx både floks, akelejer og astilbe er ‘kattesikre’. (Og også roser og nepeta, som jeg nævnte før).[/QUOTE]
Det lyder godt - linket virker dog ikke :slight_smile:

Hvis du kigger på Ann R’s side, så har hun under katte og helbred en liste med Ugiftige planter :slight_smile:
http://siamis.dk/
Mange er nok indeplanter primært, men fuchia og flere andre kan man da have udenfor. Jeg vil dog som Diana sige at vi heller ikke har nogen som helst problemer med at kattene interesserer sig for andet end græsset i græsplænen, også selvom vores også bare er en lille rækkehushave, aka et frimærke som din :høhø:

De kan ikke være særligt giftige …her har de ædt krukkevis af dem og ikke en har været sløj…så jeg frygter dem ikke :slight_smile:

Kan google mig frem til, at Hosta indeholder saponin - og kan derfor forårsage opkast, diarré og depression(?) ved indtagelse…

her har kattene dælme også spist sin del af hostaer uden problemer :smiley:

men mon sommerfuglebuske er giftige :?

[QUOTE=PiaB;1167766]her har kattene dælme også spist sin del af hostaer uden problemer :smiley:

men mon sommerfuglebuske er giftige :?[/QUOTE]

Sommerfuglebusk har jeg også i kattegården…og jeg er heller ikke bange for den :slight_smile:

[QUOTE=PiaB;1167766]her har kattene dælme også spist sin del af hostaer uden problemer :smiley:

men mon sommerfuglebuske er giftige :?[/QUOTE]

Hvorfor googler du ikke bare. :wink: Det tog mig halvandet minut at finde det her:
Butterfly Bush[FONT=Georgia]The species most commonly referred to as butterfly bush, Buddleia davidii, is not poisonous to humans, according to the University of California Agriculture and Natural Resources. The ASPCA also reports that it is not toxic to animals. Buddleia asiatica, though, is poisonous.
[/FONT]

[QUOTE=Diana F;1167773]Hvorfor googler du ikke bare. :wink: Det tog mig halvandet minut at finde det her:
Butterfly Bush

[FONT=Georgia]The species most commonly referred to as butterfly bush, Buddleia davidii, is not poisonous to humans, according to the University of California Agriculture and Natural Resources. The ASPCA also reports that it is not toxic to animals. Buddleia asiatica, though, is poisonous.
[/FONT][/QUOTE]

jeg synes bare ikke jeg var så heldig med min googlesøgning :ups:
men dejligt - så skal jeg bare se om jeg kan finde en stor nok krukke, eller om det bliver endnu en fødselsdagsgave til min mor :smiley:

var nemlig så heldig at få en gratis med, da jeg bestilte nogle krydderurter til mig selv og en del planter til min mors fødselsdagsgave :slight_smile:

[QUOTE=PiaB;1167774]jeg synes bare ikke jeg var så heldig med min googlesøgning :ups:
men dejligt - så skal jeg bare se om jeg kan finde en stor nok krukke, eller om det bliver endnu en fødselsdagsgave til min mor :smiley:

var nemlig så heldig at få en gratis med, da jeg bestilte nogle krydderurter til mig selv og en del planter til min mors fødselsdagsgave :)[/QUOTE]

Jeg skrev bare buddleja poisonous cats i søgefeltet (buddleja er det latinske navn for sommerfuglebusk :slight_smile: )