Forslag til tæppetype?

Skal på et tidspunkt have skiftet gammelt og slidt gulvtæppet i stuen - ca 60 m2.

Forslag til tæppe/gulvbelægning som er rart at gå på, men som er nemt at holde (relativt altså :slight_smile: ) i et hjem med 4 langhårede?

Jeg tænker på type af tæppe - dvs uld, hessian, kork… whatever som er egnet? Bare det ikke er alt for dyrt :wink:

Alternativt noget godt slidstærkt og så smider jeg en stribe 2. og 3. sorterings gamle “ægte” tæpper på, bor på landet og stuen har direkte udgang til haven. Så det var måske en bedre ide?

Har det ualmindelig stramt med faste tæpper, så alle gulve her er enten træ eller andet hårdt (og ikke mindst vaskbart! :see_no_evil: ) materiale…
Så jeg ville klart gå efter alternativet. :wink:

5 Synes om

Vi har også 4 langhårede. Vi har kun hårde gulve: Træ og sten. Enkelte løse småtæpper.

3 Synes om

Jeg havde sisaltæppe i et lille hus jeg boede i. Det er afgjort slidstærkt og et Mekka for katte :smile:
Til gengæld råber jeg med i koret om hårde gulve. Det er bare så meget lettere at holde ordentligt rent :+1:t2::slightly_smiling_face:

2 Synes om

Jeg har også kun hårde gulve (lejelejlighed), og så kludetæpper rundt omkring, for de kan ryge i vaskemaskinen, voldsomt praktisk især når katten har kastet op på et af dem.

3 Synes om

Tæpper kan ikke anbefaldes når man har dyr (eller børn :grin: )

3 Synes om

Samme her trægulv og fliser - løse tæpper, alle vaskbare.

Er bare mest hygiejnisk…katte kræver en del rengøring…

1 Synes om

Jeg stemmer i om faste gulve.
Jeg går hellere i hjemmesko end på gulvtæppe :ups:

Ift noget der er rart at gå på, så fik min bror for et par pr siden lagt kork-vinyl gulv.
Det er overraskende behageligt at gå på, selv i strømpefødder :slight_smile: selvom de har et gammelt hus i flere etager uden gulvvarme, så føles gulve aldrig “koldt” at gå på :slight_smile: det kork der kan et eller andet godt :+1:
Jeg selv er rigtig glad for mit pergo gulv, det er med vandtætte samlinger, så ingen bekymringer ift gulvvask, våde poter fra hunden eller skidt som hund/katte slæber med ind fra haven :slight_smile:

Til gengæld har jeg tæppe under spisebordet - der smider jeg nemlig altid skoene :see_no_evil:
Det er i noget helt fast, kraftigt og tætvævet materiale (ikke sisal!), som kattene finder dejligt uinteressant. :slight_smile: i starten var det lidt rigeligt kraftigt, men med tiden er overfladen blevet blødere i takt med det er har været udsat for “trafik”/poter og fødder :tihi:

2 Synes om

Har din bror husdyr? Hvis ja, kan man så se små huller efter klør i vinylen?

Nej de har ikke dyr - min svigerinde tåler dem desværre ikke. Ellers havde sikkert en hund.

Men gulvet holder da til to store tåbelige teenagedrenge, som slæber alt fra skateboards, softball udstyr (og pig-sko!), mtb cykelsko med klamper, softboards, klatreudstyr, skiudstyr, rollespilsting og alverdens andet gejl ind over det gulv. :hoho: især drenge smider bare tingene på gulvet - for de er teenagere :woman_shrugging: :tihi:
De bruger alle det hjem og gulv … ehm … aktivt :hoho:

Det eneste de har fortrudt er farven.
I stuen er den grå, i køkkenet dyb mørkblå.
Den blå farve er så kun en “topfarve”, og her har stolene kunne slide ridsemærker i farven :frowning:
Det var der så ingen garanti mod og de var ikke blevet anbefalet at få fildtdupper på stolebenene.
Det grå er til gengæld gennemfarvet og trods en meget aktiv familie med store bevægelser, så ses det ikke på gulvet at sofa og stole ofte flyttes rundt på, når de store knejter smider sig i dem (den ældste på snart 14 er 196cm høj, så ja - store knejter! :hoho: )

1 Synes om

Jeg hyler med i koret om gulve uden tæpper

Vi har fået lagt kork-vinyl ala trælook i både stueplan og første sal

Det er holdbart som Pia skriver og varmt og blødt at gå på.

Nemt at rengøre med 7 langshårs katte med fri afgang til have.

2 Synes om

Har nogle af jer link med eksempler påå kork-vinyl? Det lyder nemlig lige som noget jeg kunne bruge - her render jeg om sommeren hele tiden ind/ud af haven og så vil det være rart med noget som var nemt at holde.

Hvis du har en silvan i nærheden, så prøv at tage derud, de burde have det, så kan du også føle på det inden du køber :slight_smile:

Ville sådan noget som det her fungere? Kan godt lide prisen - og tænker at jeg måske kan lægge det oven på det nuværende slidte tæppe (dæmper/isolerer). Ellers et 5mm underlag som de anbefaler.

At ligge det på et tæppe er risikabel da det ikke nødvendigvis holder højden men kan lave bobler under som bliver ubehagelig at gå på… jeg ville bruge et underlag beregnet til det

2 Synes om

Enig med @line_refsgaard - ud over mine aversioner mod ikke mindst gamle tæpper, så forvitrer de før eller siden, og ville dæleme ikke bryde mig om tanken om hvad der lå nedenunder mine, iøvrigt nogenlunde hygiejniske gulve… :see_no_evil: :face_vomiting:

Mht. laminatgulvet, så kender jeg ikke Ikea’s - men vi har Pergo laminat i entre og køkken, og det fungerer og holder fint, nu på snart 20 år.

1 Synes om